علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟
سرخط خبرها

گل راعی؛ گیاهی با خواص شگفت انگیز

  • کد خبر: ۱۷۴۸۰۴
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
گل راعی؛ گیاهی با خواص شگفت انگیز
خواص گل راعی برای سلامت بدن بسیار فراوان است که در ادامه به بررسی برخی از این خواص می‌پردازیم.

به گزارش شهرآرانیوز، این گیاه در ایران، با نام‌های علف چای،گُل راعی،گل شهناز، هوفاریقون یا هزارچشم خوانده شده‌است و در زبان انگلیسی، St. John’s wort (به معنی: مخمّر یوحنای مقدّس) نام دارد؛ دلیل این نام گزینی، به گُلدهی و برداشت سنّتی آن در زادروز یحیای نبی (۲۴ ژوئن) برمی‌گردد. همچنین می‌تواند یادآور شوالیه‌های St. John (به معنی: شوالیه‌های یوحنای مقدّس) باشد که در طول جنگ‌های صلیبی، از آن برای درمان زخم استفاده می‌کردند.گیاه گل شهناز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و خواص درمانی بسیاری دارد.

خواص گل راعی برای درمان سنگ کلیه

گل راعی دارای خاصیت دیورتیک است و موجب افزایش ادرار می‌شود و با این افزایش ادرار از بروز سنگ کلیه پیشگیری کرده و هم‌چنین در صورت وجود سنگ کلیه آن را درمان می‌کند.

خواص گل راعی برای تسکین گلودرد

از دیگر خواص گل راعی داشتن خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و با داشتن این خاصیت می‌تواند در تسکین و درمان گلودرد موثر باشد.

خواص گل راعی به عنوان ضد التهاب

یکی دیگر از خواص گل راعی کمک به درمان التهاب، تورم و درد بدن است. عصاره گل راعی می‌تواند موجب کاهش تورم بافت آسیب دیده تا ۶۰ درصد شود. گل راعی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها است و به علت داشتن این‌ها گل راعی می‌تواند موجب کاهش درد کمر و آرتروز زانو شود. از این گیاه دارویی با داشتن خاصیت ضدالتهابی می‌توان برای درمان بیماری‌هایی از جمله روماتیسم، نقرس، اگزما و هموروئید یا بواسیر استفاده کرد.

خواص گل راعی برای سلامت دستگاه ادراری

گیاه گل راعی می‌تواند در درمان عفونت دستگاه ادراری موثر و مفید باشد. عصاره گل راعی می‌تواند موجب افزایش عملکرد مثانه و احساس نیاز مکرر به ادرار داشته و موجب کاهش اسپاسم‌های دردناک سیستم ادراری شود. این گیاه دارویی در ترکیب با برخی از گیاهان دارویی دیگر از جمله میوه ارس و دم اسب می‌تواند تاثیر بهتر و بیشتری بر سلامت دستگاه ادراری داشته باشد.

خواص گل راعی برای سرطان

وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها در گیاه گل راعی می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. تزریق عصاره گل راعی می‌تواند موجب کاهش رشد تومور در سرطان پروستات شود.

خواص گل راعی برای پوست

گل راعی دارای خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی است و موجب بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این عصاره گل راعی می‌تواند موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست شود و از طریق رفع چین و چروک پوست موجب جوان‌سازی پوست شود.

خواص گل راعی برای افسردگی

از دیگر خواص گل راعی این است که عصاره گل راعی می‌تواند موجب بهبود افسردگی و کاهش عصبانیت و خستگی ناشی از افسردگی می‌شود. گل راعی برای درمان افسردگی‌های خفیف و ملایم تجویز می‌شود.

طرز تهیه دمنوش گل راعی

دمنوش گل راعی یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی است. برای تهیه دمنوش گل راعی کافی است مقداری از گیاه گل راعی یا گیاه هزار چشم را همراه با آب‌جوش بر روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. پس از اینکه دمنوش گل راعی آماده شد می‌توانید این دمنوش را همراه با خرما و یا توت مصرف کنید. بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید کمی آبلیمو نیز به این دمنوش اضافه کنید و روزانه ۳ مرتبه از این دمنوش بنوشید.

خواص دمنوش گل راعی

این دمنوش گیاهی دارای خواص درمانی فراوانی است که از جمله این خواص می‌توان به مواردی مانند تسکین گلو درد، کاهش وزن سریع، درمان سردرد‌های میگرنی، درمان کم‌خونی، درمان ترش کردن معده و ورم معده، درمان زخم‌های دستگاه گوارش، درمان قولنج‌های کبدی و کلیوی، درمان مننژیت، درمان کزاز، ضد کرم معده و روده، تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، ضد التهاب، مفید برای تیروئید، سلامت دستگاه ادراری، درمان سنگ کلیه، جلوگیری از بروز سرطان و ضد افسردگی می‌توان اشاره کرد.

مصرف دمنوش گل راعی یا گیاه هوفاریقون برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع است. دمنوش گل راعی با برخی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد بارداری، ضد افسردگی و ضد میگرن ممکن است تداخل داشته باشد.

خواص گل راعی برای لاغری

این گیاه دارویی می‌تواند موجب تنظیم ژن‌هایی که سنتز چربی و اندازه سلول‌های چربی را کنترل می‌کنند، شود و از این طریق موجب کاهش وزن و لاغری سریع شود. با وجود خواص گل راعی برای لاغری، تنها با مصرف گل راعی یا گیاه هوفاریقون نمی‌توان به وزن دلخواه رسید، به همین دلیل لازم است از یک غذای رژیمی اصولی پیروی کنید.

عوارض گل راعی

گل راعی در کنار تمام فواید و خواص بی‌نظیری که در سلامتی دارد برخی عوارض و مضرات نیز برای این گیاه دارویی آورده شده است. اگر از گل راعی به صورت موضعی مصرف شود و بعد در معرض آفتاب قرار بگیرید ممکن است واکنش‌های پوستی به دنبال داشته باشد. علاوه بر این زیاده روی و افراط در مصرف خوراکی گل راعی نیز می‌تواند منجر به واکنش‌های پوستی در اثر قرار گیری در معرض پرتو‌های خورشید شود.

توصیه می‌شود بعد از مصرف گل راعی در صورت قرار گیری در زیر آفتاب با پوشش مناسب باشید. برخی از عوارضی که در اثر مصرف گل راعی ممکن است مشاهده شود می‌توان به مواردی مانند اختلال در خواب، حساسیت، عصبانیت، افزایش فشار خون، خستگی، ناراحتی معده، سرگیجه، خشکی دهان، سردرد، اسهال، جوش پوستی و خواب رفتن دست و پا اشاره کرد.

گل راعی با برخی از دارو‌ها ممکن است تداخل داشته باشد. مصرف همزمان گل راعی با دارو‌هایی ازجمله کتامین، آمپرازول، وارفارین، تریپتان‌ها، بوپروپیون، فنی‌توئین، وریکونازول، دیگوکسین، باربیتورات‌ها، دکسترومتورفان، آلپرازولام، فکسوفنادین، برخی استاتین‌ها مانند سیمواستاتین، برخی دارو‌های ضدبارداری، دارو‌های ضد افسردگی، برخی مخدر‌ها مانند متادون، مهارکننده‌های پروتئاز، مهارکننده‌های غیرنوکلئوزیدی ترانس کریپتاز معکوس، برخی دارو‌های سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی مانند تاکرولیموس و سیکلوسپورین و برخی دارو‌های شیمی‌درمانی مانند ایرینوتکان، دوستاکسل و ایمانیتیب توصیه نمی‌شود، چون ممکن است باهم تداخل داشته باشند. زنان باردار و مادران شیرده از مصرف گل راعی می‌بایست پرهیز کنند.

مصرف گل راعی می‌تواند در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی موجب بروز روان‌پریشی شود. مصرف گل راعی یا گیاه هوفاریقون با دارو‌های بیهوشی تداخل داشته و می‌تواند موجب آسیب به قلب در طول عمل جراحی شود از همین رو توصیه می‌شود در صورت عمل جراحی از دو هفته قبل از عمل از مصرف این داروی گیاهی خودداری کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->