رضاامیرخانی: فهم صنعت نشر شرط لازم برای موفقیت نویسنده است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳ نقش آفرینی حسین مهری در فیلم کال مارجین ماجرای دستمزدهای میلیاردی بازیگران برنامه مافیا سارا بهرامی با فیلم خاتی در راه جشنواره فیلم فجر + پوستر درگذشت برتران بلیه، کارگردان پیشروی سینمای فرانسه معرفی نامزد‌های تمشک طلایی + اسامی استقلالی‌ها در برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی (۳ بهمن ۱۴۰۳) آزادی ۳۰ زندانی در کرمانشاه با حمایت محسن چاوشی دلیل زخم‌های روی صورت پارسا پیروزفر چیست؟ + عکس رایان گاسلینگ بازیگر قسمت جدید جنگ ستارگان شد رونمایی از کتاب «بسازنفروش‌ها» محمد خسروی‌راد در مشهد + فیلم انتشار نماهنگی دوزبانه به یاد سید حسن نصرالله + فیلم آغاز چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر با یادمان زنده‌یاد آتیلا پسیانی دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل‌احمد: تنوع آثار ادبی در این دوره نسبت به قبل بیشتر است فیلم کوتاه مورچه نامزد جشنواره پریدریشیا هندوستان شد سریال حضرت اجل، اثر جدید سعید سلطانی هدایت هاشمی با فصل دوم سریال فراری روی آنتن تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

کارگاه آموزشی «دراماتولوژی در سینمای مستند و کوتاه» برگزار شد

  • کد خبر: ۱۷۵۰۸۰
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
کارگاه آموزشی «دراماتولوژی در سینمای مستند و کوتاه» برگزار شد
کارگاه آموزشی «دراماتولوژی در سینمای مستند و کوتاه» در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مجموعه نشست‌های هفته فیلم و عکس مشهد، با برگزاری کارگاه آموزشی «دراماتولوژی در سینمای مستند و کوتاه» در پردیس سینمایی اطلس مشهد به پایان رسید.
در این کارگاه آموزشی که امشب و با حضور «امیر اطهر سهیلی» نویسنده، فیلمنامه نویس و کارگردان و جمعی از علاقمندان به سینما در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، مباحثی در ارتباط با ساخت یک مستند بیان شد.

در ابتدای این نشست، مستند «نیما» ساخته امیراطهر سهیلی برای حاضران به نمایش در آمد و پس از آن نیز سهیلی در جایگاه سخنران نشست قرار گرفت.

سهیلی در یک تعریف کوتاه و مختصر، «دراماتولوژی» را علم شناخت علم درام معرفی کرد و گفت: در سینمای ایران، یکی از وظایف مهم کارگردان این است که «شاهد بالدار خیال باشد. به این معنی که همزمان با ساخت فیلم، در اتاق تدوین باشد در همان زمان، به همراه مخاطب فیلم را نیز ببیند و واکنش مخاطب را احساس کند.

وی افزود: اولین پله برای کارگردان، این است که متن را به خوبی بشناسد و تحقیق کند. ما در فیلمنامه یک «ابتدا» و یک «میانه» و یک «انتها» داریم. «ابتدا» متشکل از معرفی شخصیت‌ها و نیاز‌های شخصیت‌هاست، «میانه» کشمکش و «انتها» و پرده سوم هم گره گشایی است.

سهیلی با طرح این پرسش که نقش کارگردان در سینمای مستند که متن وجود ندارد چیست، خاطرنشان کرد: در مستند، در خوشبینانه‌ترین وضعیت در پرده دوم به قصه می‌رسیم و پرده اول نداریم. در پرده دوم هم قصه‌ای برای ما تعریف کرده اند که تصمیم گرفته‌ایم درباره آن مستند داستانی بسازیم. اما این که پرده اول چگونه بازسازی شود و شخصیت‌ها چگونه معرفی شود و چالش‌های شخصیت‌ها بیان شود و به عبارت دیگر فرم بازسازی روایت مشخص شود، کاری است که باید توسط کارگردان انجام شود.

وی تاکید کرد: ساخت مستند به مراتب شدت دشوارتر از ساخت کار‌های داستانی است. به این دلیل که همه چیز در آن در دست «سوژه» است. مستندساز، سوژه را به سمتی هدایت می‌کند و سوژه به سمت دیگری می‌رود.

سهیلی در ادامه گفت:، اما گام بعدی که مستندساز باید بردارد، این است که به دنبال فرم و چگونگی ساخت روایت برود و مشخص کند در چه ژانری باید روایت شود. مستندساز در حقیقت وارد اتفاقی شده است که یا اتفاق افتاده و تمام شده و یا این که و یا نیمی از آن گذشته است و باید مشخص کند چگونه باید به این بازسازی برسد. این نقطه‌ای است که نبوغ و دریافت یک کارگردان مستند را می‌رساند.

سهیلی در ادامه سخنان خود، به تشریح مراحل مختلف در ساخت مستند «نیما» پرداخت و در پایان نیز پاسخگوی پرسش‌های حاضران بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->