رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴ تور مجازی فاز اول خط سه مترو مشهد | با ابر پروژه خط ۳ قطارشهری مشهد بیشتر آشنا شوید
سرخط خبرها

هویت شهری و الزامات آن

  • کد خبر: ۱۷۵۲۹۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
هویت شهری و الزامات آن
متفکران و صاحب‌نظران شهرسازی و معماری گلایه‌ای صحیح را درباره هویت و منظر آشفته مشهد بیان کرده‌اند.

موضوع هویت شهری یکی از مبنایی‌ترین، پیچیده‌ترین و بحث برانگیزترین مباحث نظری و حرفه‌ای در شهرسازی است؛ شهرسازان و پژوهشگران عرصه مدیریت شهری، «هویت» را تصویر ذهنی افراد مختلف می‌دانند که حتی گاهی این منش در جامعه‌ای که دارای فرهنگ مشترک است، متفاوت دیده می‌شود.

بخشی از این تفاوت ناشی از تجربه افراد در بستر اجتماع است؛ برخی هویت را مقوله‌ای فردی می‌دانند، برخی اجتماعی؛ برخی هویت را تا نام شیء نیز تقلیل می‌دهند و برخی چنان به آن ماهیت قدسی می‌بخشند که از دسترس انسان خارج می‌شود.

اما فلاسفه و اندیشمندان علوم انسانی هویت را مجموعه‌ای از علائم، آثار مادی، زیستی، فرهنگی و روانی می‌دانند که موجب شناسایی فرد از فرد، گروه از گروه، اهلیتی از اهلیت دیگر یا فرهنگی از فرهنگ دیگر می‌شود که محتوا و مظروف این ظرف به مقتضای هر جامعه و ملت متفاوت و بیانگر نوعی وحدت، اتحاد، هم‌شکلی، تداوم، استمرار، یکپارچگی و نبود تفرقه است.

امروزه در مشهد متفکران و صاحب‌نظران شهرسازی و معماری گلایه‌ای صحیح را درباره هویت و منظر آشفته شهر بیان کرده‌اند، برخی این‌گونه می‌گویند که نگاه جدید به شهر و محیط‌های انسان‌ساخت، باعث می‌شود مرز‌های علوم اجتماعی در این محدوده نیز گسترده شود و «هویت» به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ادراک شهر، نقش بسزایی را در شناخت شهروندان از شهر برعهده داشته باشد. برای مشهدالرضا (ع) اتصال تاریخی به گذشته در قالب استفاده از فرم‌های آشنا، ساده‌ترین راه‌حلی است که در بدو طرح مسئله هویت، کاربردی می‌شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت جنبه‌های مثبت این نگاه بیانگر این است که تنها استفاده از فرم‌های تاریخی نمی‌تواند پاسخ‌دهنده و بازگو‌کننده جنبه‌های مختلف هویتی در شهر باشد، بلکه اقدامات شکلی، بخشی از راهکار تداوم هویت در شهر است و به طور کلی دو نگاه بر تعاریف شهر حاکم است، دیدگاهی که شهر را در کالبد خلاصه می‌کند و دیدگاهی که شهر را به عنوان سیستمی متشکل از کالبد، انسان‌ها و تجارب آن‌ها می‌داند.

فعالیت‌‎های انسانی در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضامن بقای زندگی جمعی و حس شهروندی است که به واسطه فضا‌های شهری گسترش و تجلی می‌یابد؛ به عبارت دیگر، شهر مکانی است که مناسبات چهره به چهره و تعاملات اجتماعی در آن برگزار می‌شود و به واسطه حضور همین فعالیت‌ها می‌تواند مفاهیمی، چون حیات مدنی را در برگیرد. حیات مدنی یا مدنیت نیز چیزی جدای از مردم، مشارکت آنان و روابط انسانی اجتماعی آن‌ها نیست که نماد سازنده آن فضای شهری است.

اما نظریه‌های جدید در حوزه مسائل شهر، همگی حاکی از آن است که شهر به عنوان موجودی زنده ساخته نمی‌شود، بلکه پدید می‌آید. شهر را نمی‌توان به صورت دستوری و دور از تفکرات عموم جامعه ساخت، شهر روندی را در طول تاریخ طی می‌کند و در ذهن مردم نفوذ می‌کند. تک‌تک لایه‌های درونی و بیرونی شهر زمانی معنا می‌شود که از خود مردم باشد، شهر‌های جدید و دستوری، نظم، زیبایی عملکرد و هر آنچه را که می‌توان روی کاغذ آورد دارند، اما روح زندگی و کیفیتی که در بافت مرکزی شهر‌های قدیمی حاکم است از دست داده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->