معاون شهردار مشهد مقدس: یادمان شهید گمنام بوستان ارم یکی از المان‌های شاخص شهر است + فیلم رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: کار فرهنگی بالاتر از ایجاد گلزار شهدا نداریم شهردار مشهد مقدس خبر داد: کلنگ‌زنی و افتتاح ۴۶ پروژه شهری در مشهد طی دهه فجر ۱۴۰۳ بهسازی و رنگ‌آمیزی بیش از ۱۰۰ هزار مبلمان پارکی در استقبال از بهار ۱۴۰۴ درباره شروع حرفه دندان‌سازی در مشهد | زیارت با نیت دندان‌گیر بررسی دغدغه ساکنان بولوار سیدرضی مشهد درباره کوچه‌های بن‌بست نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس: منتظر تشکیل شورای عالی زیارت در دولت هستیم هوای ۱۰ منطقه کلانشهر مشهد امروز آلوده است (یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمترین میزان رشد بهای بلیت مترو و اتوبوس را تعیین کردیم مشروح مصوبات یکصد و سی‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (۱۳ بهمن ۱۴۰۳)+ویدئو یارانه ۸۰ درصدی شهرداری مشهد به شهروندان روی بلیت اتوبوس و مترو افتتاح فاز نخست استادیوم ۴هزار نفری بوستان بهار مشهد در دهه فجر صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در مشهد (۱۳ بهمن ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: تمدید دوره ششم شورای شهر فرصت بسیار خوبی برای برطرف‌کردن کاستی‌هاست ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۱۳ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در یکصد‌وسی‌وششمین صحن علنی: انقلاب اسلامی آغازگر احیای اندیشه الهی است نگاهی به اتفاقات مشهد در روز‌های منتهی به ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و بازگشت امام خمینی (ره) به ایران ضوابط پاسخگویی کاربری مسکونی گونه ویژه نیازمند بازآفرینی | خلاصه ضوابط و طرح تفصیلی بازنگری حوزه‌های برنامه‌ریزی هفت‌گانه درباره دردسر‌های وجود درخت مقابل در پارکینگ منازل مسکونی مشهد علوی مقدم: نگاه ما عدالت‌محوری در تمامی رشته‌های ورزشی است ویدئو| نشست اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد مقدس
سرخط خبرها

لزوم توجه به کاربری اراضی شهری در شبکه حمل‌ونقل مشهدالرضا (ع)

  • کد خبر: ۱۸۶۴۰۱
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
لزوم توجه به کاربری اراضی شهری در شبکه حمل‌ونقل مشهدالرضا (ع)
در ساختار سیستماتیک یک شهر، فعالیت‌های مختلف نیازمند فضا‌های خاص خود هستند و فعالیتی به بهترین نحو انجام می‌شود که فضای مناسب و مطابق با نوع فعالیت را دارا باشد.

کاربری زمین‌های شهری یکی از شاخصه‌های اصلی در سامانه مدیریتی شهری است که از طریق شبکه‌های ارتباطی و جریان‌های ترافیکی با سامانه حمل‌ونقل در ارتباط مستقیم و متقابل است. در واقع حمل‌ونقل و کاربری زمین شهری، یک سیستم واحد را شکل می‌دهد، به‌گونه‌ای که تصمیم در یکی، بر دیگری تأثیرگذار است و مدیریت در یکی می‌تواند در تحقق اهداف دیگری مؤثر واقع شود.

در ساختار سیستماتیک یک شهر، فعالیت‌های مختلف نیازمند فضا‌های خاص خود هستند و فعالیتی به بهترین نحو انجام می‌شود که فضای مناسب و مطابق با نوع فعالیت را دارا باشد. کاربری‌های موجود در یک منطقه شهری باتوجه‌به ماهیت سیستمی آن از طریق شبکه ارتباطی و آمدوشد در آن‌ها، با یکدیگر در ارتباط مستمر هستند.

مشکلات حمل‌ونقل شهری از مسائل مهمی است که با افزایش جمعیت شهر‌ها از سویی و تأثیر مدرنیسم و فناوری نوین بر شهرسازی سنتی از سوی دیگر، به‌صورت اجتناب‌ناپذیر در شهر‌ها مطرح است. در مشهد، افزایش جمعیت، رشد شتابان شهرنشینی و افزایش ضریب مالکیت خودرو‌های شخصی در مناطق شهری به‌ویژه در بخش مرکزی شهر‌ها و بافت قدیمی باعث افزایش تراکم در شبکه معابر مرکز شهر و بروز مشکلات ترافیکی در آن‌ها شده است که عموما برای رفت‌و‌آمد این نوع و حجم از ترافیک طراحی نشده‌اند و کمبود شبکه معابر و هم‌خوان‌نبودن آن‌ها با نیاز‌های امروز، همچنین استقرار کاربری‌های جاذب جمعیت و مولد سفر، هم‌جواری‌های متراکم و گاه ناسازگار، از مشکلات اساسی این مناطق بوده است و تداخل سواره و پیاده را موجب می‌شود.

کاربری‌های متفاوت، تقاضا‌های متفاوتی را نیز برای شبکه معابر خواهند داشت. برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و کاربری زمین در بلندمدت و کوتاه‌مدت اثرات بنیادی بر سمت‌وسو، میزان و نحوه انجام سفرها، وضعیت معابر و ترافیک درحال جریان خواهد داشت و توجه به رابطه متقابل کاربری زمین و حمل‌ونقل، دگرگونی عمیقی در نحوه نگرش به کل سیستم ایجاد خواهد کرد، به‌طوری‌که کاربری زمین و سیستم حمل‌ونقل، دوطرف یک معادله را تشکیل می‌دهند که تغییر در هر طرف معادله اثرات سیستمی خود را در طرف دیگر برجای خواهد گذاشت.

امروزه به‌دلیل رشد سریع شهرنشینی، مطابق‌نبودن خیابان‌های امروزی با نیاز جمعیت، قرارگیری کاربری‌های جاذب جمعیت در حاشیه خیابان‌های شهر و قرارگیری کاربری‌های ناسازگار در کنار هم باعث ایجاد پدیده ترافیک در شهر‌ها شده است. پدیده ترافیک یکی از مشکلات عمده در بیشتر شهر‌های بزرگ و حتی متوسط است.

این مسئله یکی از مشکلات اجتماعی جوامع امروزی و شهر‌های مختلف بوده و با وجود اینکه مطالعات گسترده‌ای روی ساختار شبکه و کاربری به‌صورت جدا انجام شده، به رابطه متقابل آن‌ها بی‌توجهی شده است. برنامه کاربری زمین بدون درنظرگرفتن جریان ترافیک بین کاربری‌های مختلف و بدون توجه به شبکه ارتباطی شهری عقلانی نیست، زیرا چنین بی‌توجهی باعث ایجاد حمل‌ونقل اضافی و طولانی‌شدن فاصله حمل‌و‌نقل‌های شهری می‌شود که شاید ریشه اصلی مشکلات دسترسی شهر‌های بی‌برنامه است.

نوع کاربری زمین و نحوه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل می‌تواند هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت، اثراتی بنیادی بر ایمنی معابر، جذب سفر و سرعت وسایل نقلیه بگذارد، اما امروز مشاوران طرح‌های تفصیلی شهر مشهد باید با نگاهی همه‌جانبه، همه گره‌های ترافیکی شهر و نقاط قوت و ضعف سیستم حمل‌ونقل شهری را به‌درستی ارزیابی کنند و پیشنهاد‌های قابل اتکایی را به سیاست‌گذاران شهری ارائه دهند تا با ظرفیت موجود در شبکه حمل‌ونقل عمومی مشهدالرضا (ع)، بهینه‌ترین بهره‌برداری برای زائران و مجاوران فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->