امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

روش‌های درست کردن لواشک خوشمزه خانگی

  • کد خبر: ۱۷۵۴۰۳
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
روش‌های درست کردن لواشک خوشمزه خانگی
در این مطلب می‌خواهیم طرز درست کردن چند نوع لواشک خوشمزه خانگی را به شما آموزش دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، هم‌زمان با رسیدن فصل دل انگیز تابستان و میوه‌های رنگارنگش، یکی از خوراکی‌های محبوب و بسیار خوشمزه‌ی این فصل که طرفداران زیادی هم دارد، لواشک است.

دلیل محبوبیت این خوراکی ترش و ملس، شاید این باشد که همزمان با مصرف آن، از خاصیت‌های چند میوه بهره‌مند می‌شویم، چون اکثر لواشک‌های خوشمزه ترکیبی از چند میوه است.

از طرفی می‌شود طعمش رو مطابق با ذائقه‌ی خودتان تنظیم کنید؛ اگر ترش مزه دوست دارید می‌توانید از میوه‌های ترش استفاده کرده و اگر ملس دوست داشته باشید می‌توانید از ترکیب میوه‌های ترش و شیرین استفاده کنید.

حس خاطره انگیز لواشک، دلیل دیگر محبوبیت این خوراکی خوشمزه است؛ مادربزرگ‌های‌مان در دوران کودکی سراغ میوه‌های تابستانی له شده و خیلی رسیده می‌رفتند و با آن‌ها لواشک خانگی درست می‌کردند. شاید شما هم آفتاب حیاطی را که زیر آن سینی‌های پر از لواشک پهن بود را از یاد نبرده‌اید.

حتی امروز هم می‌شود طعم لذت‌بخش این لواشک‌ها را تجربه کرد و بدون هیچ مواد افزودنی در خانه، یک لواشک بهداشتی و سالم برای عصرانه‌ها و میان وعده‌های خود تهیه کنیم.

تاریخچه لواشک

زمان ابداع اولین طرز تهیه لواشک در تاریخ مشخص نیست؛ اما در مدارک تاریخی از میوه‌های خشک سخن به میان آورده شده است. از قدیم مردم انواع میوه‌ها را بعد از هسته گیری، زیر نور آفتاب خشک می‌کردند تا در فصل‌های سرد استفاده کنند. میوه‌ها یا به صورت درسته، و یا له شده (همراه گوشت و پوست) در ظرف‌های سنگی یا سفالی خشک می‌شدند و به صورت ورقه‌های نازک و چرم مانندی در می‌آمدند.

حتی در جیره‌های نظامی هم نوار‌های لواشک گنجانده می‌شد تا سربازان برای تجدید قوا از آن‌ها استفاده کنند و انرژی بگیرند. در مناطق روستایی کشور‌های شرقی از جمله چین و ژاپن هم مردم میوه‌های مختلف مانند خرمالو و سیب کاملاً رسیده را همراه شکر یا نبات به صورت مایه پرورده درمی آورند و خشک می‌کنند.

لواشک خانگی، میان‌وعده‌ای سالم

روش‌های درست کردن لواشک خوشمزه خانگی

بهتر است بدانید میوه‌هایی که تبدیل به لواشک خانگی می‌شوند به هیچ عنوان خاصیت خود را از دست نداده و سرشار از ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی مفید هستند. همچنین لواشک‌ها تاثیر بسزایی در کاهش وزن داشته، زیرا می‌توانند به‌عنوان یک میان‌وعده استفاده شوند و میل به غذا را کاهش دهند.

لواشک‌ها می‌توانند به عنوان درمانی طبیعی برای یبوست محسوب شوند و دارای خاصیت ضدویروس و ضدباکتری هستند.

میوه‌هایی مناسب تهیه لواشک خانگی

روش‌های درست کردن لواشک خوشمزه خانگی

تقریبا با تمامی میوه‌های هسته‌دار می‌شود لواشک خانگی درست کرد. محبوب‌ترین میوه‌ها برای درست کردن لواشک خانگی، زردآلو، انواع آلو‌های سیاه و زرد و قرمز، سیب و آلبالو هستند. اما به هیچ عنوان از میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، پرتغال، کیوی و نارنگی غافل نشوید!

برای درست کردن لواشک خانگی شیرین می‌توانید از سیب، زردآلو و توت‌فرنگی و برای لواشک‌های ترش از آلو، شاتوت و آلبالو استفاده کنید.

آموزش مراحل طرز تهیه لواشک

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک که مهمترین بخش آن است توجه کنید هنگام خرید آلو، سعی کنید میوه‌های رسیده که نزدیک له شدن هستند را انتخاب کنید. به این ترتیب نه تنها میوه‌های بی زبان را از دور ریخته شدن نجات می‌دهید بلکه بافت و طعم نهایی لواشک شما هم بهتر خواهد شد. بسته به ترجیح خود، می‌توانید یک نوع یا چند نوع آلو برای لواشک استفاده کنید. آلو‌های قرمز، رنگ زیبایی به لواشک می‌دهند.

میوه‌ها را خوب بشویید و چوب آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و دو لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا آب کم کم جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد، شعله را کم کنید. یک قاشق غذاخوری نمک روی آلو‌ها بریزید و آن‌ها را خوب هم بزنید. نمک برای جلوگیری از کپک زدن لواشک به مایه اضافه می‌شود.
در قابلمه را نگذارید. ممکن است آب و کف آلو‌ها از سر قابلمه سر برود و روی اجاق بریزد. هر چند دقیقه یکبار آلو‌ها را هم بزنید، اما اصلا آب اضافه نکنید. مایه باید بجوشد تا غلیظ شود. هرچه غلظت مایه بیشتر باشد، طعم و عطر نهایی لواشک شما بهتر خواهد بود.

مرحله دوم

پس از یک یا دو ساعت که مخلوط آلو‌ها شبیه آش شد، شعله را خاموش کنید. در این مرحله از طرز تهیه لواشک هسته آلو‌ها به راحتی از گوشت آن‌ها جدا می‌شود. قابلمه را کنار بگذارید تا مایه خنک شود. در این فاصله، یک جفت دستکش، آبکش و لگن متناسب با حجم مایه آماده کنید. اگر از آبکش فلزی استفاده کنید خیلی بهتر است.

آلو‌های پخته شده را داخل آبکش بریزید و با دست فشار بدهید و هم بزنید. گوشت میوه‌ها از پوست و هسته جدا شده و مایه آن داخل لگن می‌ریزد. آنقدر به هم زدن ادامه بدهید تا تمام آب و گوشت آلو‌ها خارج شود و فقط پوست و هسته در آبکش باقی بماند. لازم نیست آبلیمو، آب انار یا جوهرلیمو یا هیچ ماده ترش دیگری به لواشک اضافه کنید.

مرحله سوم

در سومین مرحله طرز تهیه لواشک، سینی یا ظرف بزرگی متناسب با حجم مایه لواشک انتخاب کنید. یک لایه نایلون تمیز را صاف داخل آن پهن کنید. سپس مایه لواشک را داخل سینی بریزید. می‌توانید کمی سینی را تکان بدهید تا مایه به طور یکدست پخش شود.

بطور کلی در صورت امکان سینی را در جایی قرار بدهید که آفتاب مستقیم به آن بتابد. اگر به آفتاب دسترسی ندارید، سینی را جای گرمی بگذارید که هرچه زودتر آب آن تبخیر و مایه خشک شود. بهتر است روی ظرف را یک پارچه توری نازک بکشید تا گرد و خاک یا حشرات داخل لواشک نیفتند.

بسته به میزان رطوبت محیط، لواشک‌ها طی ۲ تا ۶ روز خشک می‌شوند. هر روز به سینی سر بزنید و وضعیت را ببینید. مراقب باشید لواشک بیش از حد خشک نشود.

لواشک‌های خشک شده و آماده را می‌توانید با چاقو یا قیچی به شکل نوار‌های باریک ببرید. پیشنهاد می‌کنیم لواشک‌ها را لوله کنید تا به یکدیگر نچسبند، و سپس آن‌ها را داخل یک ظرف در دار یا پلاستیک نگهداری کنید.

روش‌های خشک کردن لواشک

خشک کردن لواشک بدون فر زیر آفتاب یا روی شوفاژ و جلو باد پنکه

برای این که لواشک را خشک کنید راه‌های مختلفی پیش رویتان است که هر کدام را بنا به شرایط می‌توانید انتخاب کنید.

اولین و متداول‌ترین روش استفاده از فضای باز و قرار دادن لواشک زیر نور آفتاب است. در این روش حتما سعی کنید با یک پارچه نازک روی لواشک را بپوشانید تا حشرات و گرد و خاک روی آن ننشیند.

روش دوم برای کسانی است که به فضای باز و آفتاب دسترسی ندارند. در این صورت می‌توانید لواشک را جلو پنکه و در مجاورت باد آن خشک کنید. این روش به زمان بیشتری نیز نیاز دارد. حتی از سشوار هم می‌توانید استفاده کنید.

در فصول سرد سال، از بخاری و شوفاژ برای خشک کردن انواع لواشک استفاده کنید.

طرز تهیه لواشک در فر

اگر شرایط استفاده از نور افتاب و یا محیط گرم برای خشک کردن لواشک ندارید میتوانید از فر برای خشک نمودن آن بهره ببرید.

برای این کار فر را در پاینترین درجه حرارت گرم کن قرار داده و به مدت یک ساعت سینی را درون فر قرار دهید و مرتبا به آن سرکشی کنید تا از خشک شدن سطح و مغر لواشک مطمین شوید. توجه داشته باشید که خشک شدن طبیعی و طولانی مدت برای حفظ مزه و خواص لواشک مفید‌تر است.

نکات مهم در تهیه لواشک

روش‌های درست کردن لواشک خوشمزه خانگی

مایه لواشک به تنهایی طعم خوبی ایجاد می‌کند و نیازی به مزه دار کردن ندارد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید در مرحله پخت میوه، مقداری شکر به مایه اضافه کنید تا کاملاً طعم بگیرد.

کیوی خاصیت اسیدی زیادی دارد و به همین دلیل خیلی دیر خشک می‌شود. بهتر است مقداری مایه آلو به کیوی اضافه کنید تا کیفیت لواشک بهتر شود.

اگر سینی بزرگ ندارید، یک سفره در سطحی صاف پهن کنید و نایلون را روی آن بیندازید. بعد مایه لواشک را روی نایلون بریزید. مراقب باشید سفره سر راه رفت و آمد نباشد و چیزی داخل آن نیفتد تا لواشک کاملاً خشک شود. حتما روی لواشک یک توری بیندازید.

در آپارتمان می‌توانید برای خشک کردن لواشک از پنکه استفاده کنید.

مایه را خیلی ضخیم یا خیلی نازک نریزید. مایه ضخیم دیر خشک می‌شود و مایه خیلی نازک، بعد از خشک شدن مثل پلاستیک خواهد شد.

لواشک خاصیت اسیدی دارد. بعد از خوردن آن بهتر است مقداری آب بنوشید تا بقایا از روی دندان‌ها شسته شوند. باقی ماندن ترکیبات اسیدی در دهان، مینای دندان‌ها را ضعیف می‌کنند و خطر پوسیدگی دندان را دربر خواهند داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->