معامله غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن توسط بنگاه‌های املاک | فریب سوداگران را نخورید قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | میوه گران شد آیا ترور ناموفق ترامپ رکورد جدیدی برای قیمت جهانی طلا ثبت می‌کند؟ قیمت طلا در بازار جهان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) سهم ۷۰ درصدی خراسان رضوی از تجارت ایران و افغانستان قیمت جدید دام زنده اعلام شد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام خودرو‌های فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان + لینک | سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟ قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق پرواز کرد! | قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به نجف چقدر است؟ سازمان بازرسی: از تعطیلی شرکت صنایع سیم و کابل مشهد و بیکاری ۴۰۰ نفر جلوگیری شد استقرار ۱۱ جایگاه ارزاق عمومی و ۵ نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی گوشی‌های موبایل کارکرده را چند بخریم؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) + یک اطلاعیه مهم بازار بورس متعادل به استقبال تعطیلات محرم رفت | گزارش وضعیت بورس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) نشست شورای معادن خراسان‌رضوی با حضور استاندار برگزار شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا چه زمانی است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ تیر ۱۴۰۳) پیامک سازمان مالیاتی؛ مهلت اظهارنامه شرکت‌ها تمدید نمی‌شود مالیات سالیانه خودرو مشمول چه افرادی می‌شود؟ خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی عشایر خراسان رضوی در بهار سال جاری قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان تعطیلی فروشگاه‌های لوازم خانگی مشهد از شهریورماه در پی تداوم رکود بازار بررسی امروز قیمت خودرو‌های صفر داخلی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | رانا پلاس ۶۶۵ میلیون تومان حوادث غیر مترقبه اقلیمی بیشترین خسارات را به محصولات باغی زد سرکوب قیمت خودرو در رکود بازار | کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی واحدهای صنعتی مشهدی بابت قبوض برق پرداخت شده بدهکار شدند! بلیت قطار ۳۰ درصد گران شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گوشت قرمز بر مدار افزایش و یا کاهش قیمت؟ | روند تغییرات قیمت گوشت طی سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

  • کد خبر: ۱۷۵۵۷۳
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
گوشت قرمز بر مدار افزایش و یا کاهش قیمت؟ | روند تغییرات قیمت گوشت طی سال‌های اخیر چگونه بوده است؟
مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: اگر سرکوب قیمتی برای دامدار صورت نگیرد و قیمت‌ها دستوری نباشد، چشم انداز مثبت صنعت دامپروری و به تبع آن ثبات در نرخ گوشت را خواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، بر مبنای آمار سازمان جهاد کشاورزی در دو سال گذشته، ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دام سبک در استان وجود دارد که یک میلیون راس بز، مابقی گوسفند است. همچنین ۴۱۵ هزار راس دام سنگین در استان داریم. از مجموع دام سبک استان ۷۵۶ هزار راس در حوزه دام صنعتی و ۵۵۶ هزار راس دام کوچک روستایی بوده است.

خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

در حال حاضر بخش عمده مشکلات ایجاد شده در حوزه دام به دلیل کاهش نزولات آسمانی در استان است. استان خراسان با خشکسالی بسیار عجیبی روبه‌رو شده بطوریکه شهرستان سرخس امسال وضعیت عجیبی در زمینه نزولات آسمانی دارد که موجب شده دام سبک به نهاده‌های وارداتی وابسته شود. عمده مشکل دام سبک از سال ۹۹ با روند افزایش قیمت نهاده‌ها شروع شد که شیب افزایش قیمت دام متناسب با افزایش قیمت نهاده‌ها نبود.

قیمت گوشت قرمز در اسفند ماه سال قبل اوج گرفت که خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل آن عنوان شد؛ هرچند پس از صدور مجوز واردات، در فروردین کاهش جزئی داشت. اما در نیمه دوم خرداد هر کیلو گوشت گوساله تا ۳۰ هزار تومان گران‌تر شد و از ۳۶۰ هزار به ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافت و گوشت گوسفندی نیز به میزان کمتری افزایش قیمت داشت.

در پیک قبلی افزایش قیمت گوشت قرمز، قصابان دلیل گرانی را به نزدیکی عید قربان نسبت دادند؛ چراکه دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌اند و عرضه دام در بازار خیلی کاهش یافته است. این بار هم به نظر می‌رسد فرا رسیدن ماه محرم بر افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت گوشت قرمز اثر گذاشته است.

مجید مهدوی با تایید این مطلب در گفتگو به خبرنگار شهرآرانیوز تصریح کرد: دام سبک استان در گذشته وابستگی به نهاده‌های متراکم نداشت و از مراتع موجود تغذیه می‌کرد. درچهار سال اخیر به دلیل کاهش نزولات اسمانی باعث شده مراتع ما دراستان از بین برود و تولید به شدت کاهش پیدا کند بطوریکه که دامداران نمی‌توانند نیاز دام خود را از مراتع تامین کند. 

وی افزود: به همین دلیل به ناچار دام مولد ما وابسته نهاده‌های وارداتی شده است و به دلیل افزایش قیمت نهاده و پایین بودن قیمت دام، دامدار توان تامین نیاز خود را نداشته است و ناچار است برای کنترل هزینه‌ها دام مولد خود را بفروشد تا هزینه هایش را تامین کند.

دام مولد به شدت کاهش پیدا کرده است

مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: این موضوع باعث شد، دام مولد زیادی توسط دامدار به هر روشی به فروش برود. دام مولد دامی است که هر سال ما از آن بره می‌گرفتیم که بخشی ازبره نر برای تامین گوشت عرضه می‌شد و بخشی از بره ماده هم برای تولید هدایت می‌شد. اتفاقی که اکنون افتاده دام مولد ما به شدت کاهش پیدا کرده است و به تبع آن بره‌ای وجود ندارد که پربار شود و گوشت مورد نیاز را تامین کند.

به گفته مهدوی، گرانی گوشت که در بهمن سال گذشته شاهد بودیم دلیل آن همین موارد بود و بخش عمده‌ای از دام ما را از بین برد. گرانی که اکنون داریم به این دلیل دامی است که اکنون برای پربار شدن رفته، انتظار میرود در ابتدا شهریور ماه به بعد به دلیل اینکه  بره پربار شدند و به بازار عرضه میشوند قیمت کاهش پیدا کند

کاهش ۴۰ درصدی دام مولد در خراسان رضوی

وی تاکید کرد: عمده مسئله‌ای که دام اکنون با آن سروکار دارد گرانی بسیار زیاد نهاده است و در کنار آن قیمت دستوری دام از سوی دولت که منجر به نابسامانی در این بخش تولید شده است.

به گفته مهدوی، با توجه به مشکلات زیادی که دراین بخش داریم مسلما دام سبک در استان روند کاهش داشته است و انچه که مشخص است شاهد کاهش ۴۰ درصدی دام مولد در استان بوده ایم. دام مولدی که سه سال زمان میبرد دوباره به چرخه برگردد و کنترل کننده قیمت باشد.

وی تصریح کرد: مسلما اگر سرکوب قیمتی صورت نگیرد و قیمت‌ها دستوری نشود، چشم اندازی روشنی در این حوزه داریم. اکنون قیمت دام به گونه‌ای است که دامدار در انتفاع نسبی است و به تولید ادامه خواهد داد. امیدواریم در اینده هم تولید دامه داشته باشد و شاهد جهش‌های قیمت گوشت نباشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، کاهش قابل توجهی بارندگی و به تبع آن خشکسالی بی سابق‌ای که دراستان حاکم است زنگ خطر و تهدیدی برای بخش دامپروری و کشاورزی تبدیل شده است. به طوریکه نیزمند چاره اندیشی و سیاست گذاری برای آینده این دور صنعت در استان است.
بر اساس اعلام اداره کل دامپزشکی و بررسی انجام شده توسط معاونت بهبود تولیدات دامی، جمعیت دام سبک استان در ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است.

روند صعودی قیمت گوشت قرمز طی سال های اخیر

به استناد آمار‌های رسمی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۹۱ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۸۹ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۴ هزار تومان و پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۹ هزار تومان بود.

بر این اساس اگر کمترین حالت قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی را در حال حاضر ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم نیز، نسبت به سال ۱۳۹۶ قیمت گوشت بیش از ۱۰ برابر و نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ برابر شده است.

آخرین گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌داد که در خرداد ۱۴۰۲ بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰.۹ درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->