تعرفه معاینه فنی خودرو گران می‌شود؟ کشف بیش از یک تن نان خشک درمشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش‌های امسال، ۲۵ میلیمتر بیش‌تر از پارسال | شناسایی ۳۸۹ انشعاب غیرمجاز آب در باغ ویلا‌های اطراف مشهد پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واحدهای خوراک دام خراسان رضوی همچنان گرفتار تامین نقدینگی هستند

  • کد خبر: ۱۷۴۷۲۳
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
واحدهای خوراک دام خراسان رضوی همچنان گرفتار تامین نقدینگی هستند
شهرآرا مشکلات کارخانه‌های تولید غذای دام خراسان رضوی را پیگیری می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر این روز‌ها دنبال کننده سرخط اخبار رسانه‌ها هستید تا از آخرین تحولات چرایی نوسان قیمت گوشت قرمز یا مرغ باخبر شوید، بهتر است این را بدانید که سرنخ هر صعود یا سقوط قیمتی در این بازار، به کلاف پیچیده خوراک دام گره خورده است. به گفته دامداران و پرورش دهندگان طیور، این روز‌ها گرانی خوراک دام هزینه تمام شده آن‌ها را افزایش داده و همین مسئله سبب رشد قیمت محصولات پروتئینی شده است.

از طرفی کارخانه‌های خوراک دام می‌گویند که کمبود نقدینگی سبب شده است تا آن‌ها نتوانند با تمام ظرفیت به فعالیت ادامه دهند ازاین رو هزینه تولید افزایش یافته است. در همین راستا در سیزدهمین جلسه در دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، اعلام شد که بیش از بیست کارخانه خوراک دام خراسان رضوی به دلیل تأمین نشدن نقدینگی تعطیل شده اند. باتوجه به اهمیت این مسئله، شهرآرا در گزارشی با عنوان «۲۰ درصد کارخانه‌های خوراک دام خراسان رضوی تعطیل شده است.» تعطیلی این واحد‌ها را در ۳۱ خردادماه بررسی کرد.

کاهش ظرفیت یا تعطیلی

پیگیری این خبر، پای ما را به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی باز کرد؛ جایی که ابوالفضل چمندی در واکنش به پیگیری موضوع از سوی شهرآرا در حضور خبرنگار این رسانه با رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی تماس گرفت تا از علی اکبر لبافی درباره جزئیات موضوع سؤال کند.

جالب اینجا بود که او در گفت وگوی تلفنی با معاون اقتصادی استاندار از اساس مصاحبه خود را تکذیب کرد و گفت: من هرگز نگفتم کارخانجات خوراک دام تعطیل شده اند. بحث این بود که کارخانجات ما با ظرفیت حداقلی مشغول فعالیت هستند و منظور ما این است که این کارخانه‌ها می‌توانند ظرفیت تولید بیشتری داشته باشند و حتی نیاز صادراتی استان و بازار‌های خارجی را هم تأمین کنند. در حالی تعطیلی کارخانه‌های خوراک دام تکذیب می‌شود که سایت اتحادیه شرکت‌های تعاونی کارخانجات دام و طیور خراسان رضوی این خبر را با تیتر «تعطیلی بیش از ۲۰ کارخانه خوراک دام خراسان رضوی به دلیل عدم تأمین نقدینگی» بارگذاری کرده است.

فعالیت با ۲ ساعت در روز

بااین‌حال مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا گفت: کارخانه‌ای که سال گذشته به‌صورت یک شیفت کاری منظم کار می‌کرده اکنون در روز، فعالیتش به دو ساعت کاهش‌یافته است. در چنین شرایطی این کارخانه شاید اسما تعطیل نشده باشد، اما عملا در حال تعطیلی است؛ چرا که ادامه فعالیتش صرفه اقتصادی ندارد. فریدون کافی افزود: قرار بود که تفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز نیمایی به واحد‌های خوراک دام داده شود تا آن‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما این‌کار نشد و همین مسئله سبب مشکلات واحد‌های تولیدی شده است.

تأمین نیاز کارخانه‌های خوراک دام

در جریان گفت وگوی شهرآرا با مدیران چند واحد تولیدی، برایمان روشن شد که دغدغه نقدینگی یا همان سرمایه در گردش، همچنان به عنوان مسئله اصلی کارخانجات خوراک دام مطرح است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در پاسخ به این مسئله از اجرای طرح تأمین چهارماهه نیاز کارخانه‌های خوراک دام استان از ابتدای مردادماه خبر داد و گفت: این یک حقیقت است که درآمد کارخانجات خوراک دام با میزان مالیات دریافتی از آن‌ها همخوانی ندارد و بر همین اساس، مقرر شده است تا اداره کل امور مالیاتی این موضوع را بررسی کند.

به موازات این، برنامه ریزی ما ختم به اجرای طرحی شد که براساس آن از ابتدای ماه آینده، نیاز کارخانجات خوراک دام به جو، ذرت و سویا به عنوان سه نهاده دامی اصلی به طور چهارماهه تأمین شود، به این معنا که با احصای میزان عملکرد و محصول واحد‌های تولیدی، نیاز آن‌ها تا پایان آبان ماه به صورت یکجا تأمین و تحویل می‌شود که این موضوع، علاوه بر کنترل گردش مالی کارخانجات می‌تواند زمینه آسودگی خاطری را هم برایشان فراهم کند.

به گفته چمندی، این طرح بخشی از برنامه جامعه دولت است که با هدف صیانت از امنیت غذایی مردم و حمایت از دامداری‌ها و مرغداری‌ها در دستورکار قرار گرفته و برآورد کارگروه‌های تخصصی هم آن است که با اجرای آن، واحد‌های تولیدی بتوانند با ظرفیت اصلی خود فعالیت کنند.

صادرات خوراک دام

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همچنین تأکید کرد: یک بخش از توجه ما آن است که اگر ۱۰۰ کارخانه تولید خوراک دام در استان به طور کامل فعال شود، به موازات تأمین کامل نیاز دامداران خراسان رضوی می‌تواند سرریز درخورتوجهی هم برای صادرات داشته باشد. بااین حال، مبادله اقتصادی با کشور‌های همسایه با دلار انجام می‌شود و این موضوع، چالش‌هایی در فرایند صادرات ایجاد کرده است.

با درنظرگرفتن این موضوع، چمندی از اجرای طرح مکملی خبر داد که به موازات افزایش ظرفیت تولید برای کارخانجات خوراک دام، زمینه را برای صادرات محصولات نیز فراهم می‌کند. وی افزود: در حوزه تجارت خارجی، به دلیل نزدیک بودن استان به افغانستان و ظرفیت‌های فرهنگی مشترک، در تلاش هستیم تا تجارت ریالی در اقلام غیرپتروشیمی تقویت شود و بانک مرکزی این موضوع را به رسمیت بشناسد. این طرح تا به امروز در نیمه راه قرار دارد و در مذاکرات با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، به زودی ریال آف‎‎شور به عنوان ارز جایگزین در مبادلات تجاری خراسان رضوی با کشور‌های همسایه لحاظ خواهد شد.

به گفته چمندی، استثناشدن بخش پتروشیمی از طرح تبادل ریالی با افغانستان به این دلیل است که یکی از فواید اساسی در این حوزه، از اساس مربوط به ارزآوربودن فروش محصولات پتروشیمی است، اما در سایر حوزه‌ها و به ویژه خوراک دام، حکمرانی ریال آف‎شور می‌تواند تبادل تجاری ما با افغانستان و سایر همسایگان را تحت تأثیر مثبت قرار دهد، استان را از ارز خارجی جدا و ریال منطقه را تقویت کند. براساس آنچه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تشریح کرد، به نظر می‌رسد که چشم انداز امیدوارکننده‌ای در پیش روی بازار نهاده‌های دامی و متعاقب آن، بازار گوشت و مرغ باشد.

صدور مجوز بیشتر از ظرفیت

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا صدور مجوز بیشتر از ظرفیت برای احداث کارخانه خوراک دام را مشکل استان بیان کرد و گفت: تولیدات کارخانه‌های دام استان بیشتر از ظرفیت است و همین مسئله آن‌ها را با مشکل روبه رو کرده است. برای حل این مشکل باید به کشور‌های همسایه صادرات داشته باشیم یا محصولاتمان را به سایر استان‌ها صادر کنیم. مسئولان استانی اعلام کرده اند که در حال پیگیری رفع مشکلات صادرات خوراک دام به کشور‌های همسایه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->