نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
وزیر صنعت خبر داد

برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تبدیل ۱۰ میلیارد دلار از واردات به ساخت داخل

  • کد خبر: ۱۷۵۸۶
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تبدیل ۱۰ میلیارد دلار از واردات به ساخت داخل
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه ۳ ساله سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ ما این است که ۱۰ میلیارد دلار از واردات کشور را تبدیل به ساخت داخل کنیم.
رضا رحمانی امروز، ۲۳ بهمن ماه، در جلسه ستاد و تسهیل استان در شهرک صنعتی چناران، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیافتد، بر اساس آنچه که در محاسبات اقتصادی دنیا تعریف می‌شود، می‌توان حدود یک میلیون شغل ایجاد و بسیاری از آن را تثبیت کرد.
وی ادامه داد: امسال مساله ساخت داخل رونق خوبی گرفت و مردم نیز آن را جدی گرفته‌اند و هر روز در سطح کشور شاهد تکرار این صحنه‌ها هستیم. در همین راستا ۲ روز قبل با وزارت نفت برای حرکت در مسیر نهضت ساخت داخل تفاهم‌نامه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار برای تولید کوپ اسفنجی امضا کرده‌ایم که تاکنون محصولی وارداتی و یکی از گلوگاه‌های تولید ما بوده است.
رحمانی افزود: امروز همه دستگاه‌های گوناگون در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات، لوازم خانگی، خودرو و اقتصاد پای کار آمده‌اند. ما این موضوع را نه به عنوان سیاست بلکه به عنوان راهبرد اساسی کشور دنبال می‌کنیم. در واقع راهبرد امسال ما این است که هرکجا می‌توانیم واردات را به ساخت داخل تبدیل کنیم. من مدافع این کار هستم و هر کجا اطلاعات لازم در این خصوص به دست ما رسید، پیگیر این موضوع خواهیم بود. امسال برای اولین مرتبه نمایشگاه ساخت داخل برگزار شد که منجر به انعقاد ۲۰۲ تفاهم‌نامه شد. در گذشته نمایشگاه‌ها عرضه‌محور بود، اما این نمایشگاه به رویداد خوبی برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های تقاضامحور شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تبدیل ارز وارداتی به تولید داخل نیازمند ۲ شرط است. آن هم این است که کالا‌های ساخت داخل باید در حد نیاز کشور و باکیفیت مناسب تولید شود. دفاتر ما نیز این ۲ موضوع را بررسی می‌کنند. به برکت نامگذاری امسال، رونق تولید جدی گرفته شده است. عده‌ای به سنت عادت داشتند که واردات حتما باید صورت گیرد و اعتقاد داشتند کیفیت جنس وارداتی بهتر است، اما اکنون این فرهنگ در حال تغییر بوده و مردم باور می‌کنند که بسیاری از کالا‌های ایرانی در حد اروپا و دنیاست. باید توجه داشت اگر کالایی در حد نیاز کشور نباشد، حمایت تعرفه‌ای می‌کنیم.
رحمانی بیان کرد: باید ساخت داخل را جدی پیگیری کنیم چراکه رسالت اصلی ما همین موضوع است. برای همین منظور برگزاری نمایشگاه‌های دائمی بسیاری در حوزه‌های صنعتی ایجاد کردیم که بخش خصوصی بتواند در حاشیه برگزاری این نمایشگاه‌ها پذیرش سفارش داشته و کالا تولید کنند. باید توجه داشت در طول یک سال هرچه که داخلی‌سازی کردیم، قیمت آن کاهش یافته و حداقل نصف یا یک سوم و یا یک چهارم شده است.
وی با اشاره به اینکه ما اختیارات خویش را در ستاد تسهیل به استان‌ها تفویض کردیم تا به ریاست استاندار موضوعات پیگیری شود، گفت: بر همین اساس هر استان در ستاد تسهیل خود هر تصمیمی اتخاذ کرد، همان را باید پیگیری کند. در حال حاضر ۵۸ درصد مصوبات ستاد تسهیل در کشور اجرایی شده و مابقی آن نیز در حال اجراست.
رحمانی افزود: در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور در خصوص ضمانت‌های اجرایی ستاد تسهیل که قانون دستور اجرایی شدن آن را داده، مسائل مختلف مطرح شد. بر همین اساس در مواردی که بین مصوبات ستاد و بانک اختلاف بروز کند، به هیات خبرگان استان که اعضای آن توسط استاندار تعیین می‌شود، موضوع اعلام می‌شود. اگر موضوع دایر بر این باشد که بانک باید اقدامی انجام دهد، در صورت امتناع، با آن برخورد خواهد شد.

افزایش تولید کشور طی ۱۰ ماه نخست سال ۹۸
وی گفت: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. مقام معظم رهبری فرمودند «سال ۹۸ همه دستگاه‌ها روی تولید متمرکز باشند». ایشان تاکید داشتند «حفظ اشتغال و تولید موجود کاری جهادی است». به همین جهت کار امسال ما جهت تبدیل ارز واردات به تولید داخل جزو اولویت‌های ماست. هر دستگاهی باید مشکل واحد خود را بررسی کند. امروز نوع جبهه و جنگ عوض و پیچیده‌تر شده است. مهم برای ما حفظ واحد تولیدی است. باید توجه داشت فقط امروز نیست که تحریم شده‌ایم بلکه بسیاری از تحریم‌ها ۴۰ سال پیش بر ما تحمیل شده و آخرین آن در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که دورانی سخت‌تر از حالا بود، اما مگر ما تعطیل شده‌ایم؟ دشمن توقعی بیش از این داشت که واحد‌های ما تعطیل شود و اعتقاد داشتند دومینوی تعطیلی واحد‌های تولیدی آغاز خواهد شد، اما امروز در ۱۰ ماهه نخست، تولید ما عموما افزایشی بوده است؛ البته در موارد خاصی نیز این شرایط افزایشی نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر شدیدترین تحریم‌ها در زمینه محصولات مرتبط با الکترود اعمال شده است، اما اکنون در حال احداث کارخانه آن هستیم. امسال نسبت به سال گذشته ۳ مرحله تحریم داشتیم که در مواردی مشکل ایجاد کرده است، اما تولید همچنان جریان دارد. رئیس سازمان صمت استان باید هرچقدر که واحد‌ها درخواست ثبت سفارش دارند را انجام دهد. ما و استاندار نیز برای مسایل بانکی به واحد‌ها کمک خواهیم کرد. دولت هم در این خصوص مصوباتی دارد. مهم برای ما تولید است و برای حفظ و تداوم آن هر کاری لازم باشد، انجام می‌دهیم.
وی خطا به مسئولان استان تصریح کرد: در مواردی که واحدی تولید می‌کند، بخشنامه را زیر پا بگذارید. هدف حفظ تولید است و اگر جلسات و بخشنامه‌ها آن را محقق نکرد، بدانید که به اشتباه پیش می‌رویم.
رحمانی با بیان اینکه در حوزه فولاد پیگیر نحوه فروش و مسائل آن هستیم، عنوان کرد: اثر این کار را در یکی دو روز اخیر در بازار دیدید که قیمت این محصول با کاهش همراه بود. همچنین برنامه ساماندهی تولید محصولات پتروشیمی در دستور کار ماست که مبتنی بر جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: به استان‌ها این ماموریت محول شده تا واحد‌ها را بررسی کنند و هر واحدی که تولید می‌کند را کمک کنند؛ ما هم کم نمی‌گذاریم. باید توجه داشت تولید محصولات پتروشیمی کشور ۲ برابر مصرف ما بوده و جز در ۲ یا ۳ گرید خاص. در فولاد نیز وضعیت همین‌گونه است و حداقل ۲ برابر نیاز خودمان و مصرف واحد‌های تولیدی محصول تولید کرده‌ایم. باید توجه داشت در مواردی که افراد محصول اولیه خریداری می‌کننداما تولیدی نداشته و قصد عرضه کالا دارند، چنین کار دلالی محسوب می‌شود و نباید از ما توقعی داشته باشند. باید توجه داشت با هر واحد تولیدی که این کار را انجام دهد، برخورد خواهد شد.

برای حمایت از تولید، رونق تولید، ساخت داخل و برنامه‌های اصلاحی ترسی نداریم و سفارش هم نمی‌پذیریم
رحمانی اضافه کرد: اکنون در حال احرای سیستم طرح تبادل هستیم. از طریق این سیستم با دستگاه‌های مختلف مرتبط خواهیم شد. هدف ما از این کار این است که اگر کشور منابعی دارد، این منابع مخصوص تولید است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۸۰ درصد از طرح‌های توسعه پتروشیمی کشور اجرا شده و ۲۰ درصد دیگر نیز کامل خواهد شد، گفت: در مورد فولاد نیز همین برنامه را داریم که مواد اولیه واحد‌های تولیدکننده را از داخل تامین کنیم. برنامه ساماندهی ما شامل این موارد است. ما در خصوص حمایت از تولید، رونق تولید، ساخت داخل و برنامه‌های اصلاحی ترسی نداریم و سفارش هم نمی‌پذیریم. باید روی این رسالت محکم بایستیم. تا امروز هم کوتاه نیامده‌ام. ما یک مرکز ساخت داخل ایجاد کردیم و باید فرهنگ‌سازی لازم نیز در این زمینه انجام شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مابه‌التفاوت نرخ ارز برگشتی حاصل از صادرات نیز بیان کرد: تفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد به ضرر تولیدکننده یا صادرکننده شده که این مورد را با بانک مرکزی به صورت دائم رصد کرده و پیگیری می‌کنیم.
وی با اشاره به لزوم رعایت مسائل زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: ما در خصوص رعایت مسائل محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی برای خود رسالت قائل هستیم. واحد ما در بسیاری از شهر‌ها ورزشگاه، بیمارستان و مدرسه ساخته و صنعت در سیل، زلزله و بلایای طبیعی پیش‌قدم بوده است.
رحمانی درباره اینکه ما از خراسان به عنوان قطب صنعت متشکریم و خیال ما از این استان راحت است که در یک سال گذشته کمترین مشکلات را داشته، تصریح کرد: امروز با تفاهمی که با استاندار خراسان رضوی شد، اختیارات حوزه خود را به این استان تفویض خواهیم کرد. البته این غیر از مواردی است که قانون منع دارد.
وی خطاب به مسئولان استان تاکید کرد: هرکجا، هرچه لازم است را بیاورید من امضا کنم. کل تصمیم‌گیری‌ها در اختیار شماست و بر اساس آن باید توسعه تجارت ما با نظر شما پیش برود. تغییر همیشه با مقاومت همراه است؛ باید این مقاومت را بشکنید و سیاست‌ها را تغییر دهید.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->