رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برای حل ریزگردهای سرخس، باید به «مدیریت مرتع» بازگشت

  • کد خبر: ۱۷۶۰۲۸
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
برای حل ریزگردهای سرخس، باید به «مدیریت مرتع» بازگشت
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با تاکید بر سیاست‌گذاری و هماهنگی دستگاه‌ها در مدیریت پدیده گرد و غبار گفت: اراضی که اکنون در سرخس پدیده ریزگرد را دارد جنگلی نبوده که بخواهیم جنگل ایجاد کنیم بلکه این منطقه به صورت مرتع و بوته‌زار بوده و باید به مدیریت مرتع برگردیم.

به گزارش شهرآرانیوز، عصر امروز سه‌شنبه کارگروه «مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار» در فرمانداری سرخس با حضور علی‌محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان محیط زیست ایران و دبیر ستاد کشوری مقابله با گردوغبار و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور در این جلسه اظهار کرد: کشور ما در شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاصی قرار داد و حدود ۸۵ درصد کشور در نواحی خشک و نیمه خشک است، خشکسالی و استمرار آن مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و رفتار ما نیز باعث تشدید آن شده است و بیابان‌زایی انسان‌ساخت داشتیم.

۱۳۰ هزار هکتار از اراضی سرخس درگیر پدیده گرد و غبار است

علی محمد طهماسبی بیرگانی افزود: حدود ۱۳۰ هزار هکتار از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان سرخس درگیر پدیده گرد و غبار است و برای حل این مشکل همانگونه که با زمین برخورد شده است باید برخورد کنیم و اراضی را به حالت قبل برگردانیم.

وی با تاکید اینکه اراضی سرخس مراتع و زمین‌های کشاورزی بودند، گفت: با بهره‌برداری بی‌رویه در مراتع این مشکلات به وجود آمده است.

طهماسبی بیان کرد: حل مسئله ریزگردها سخت، اما قابل انجام است و برای حل آن مصوبات کارگروه ملی که با حضور دستگاه‌های مختلف در سطح کشور بوده باید عملی شود و برنامه‌ریزی عقلانی و با مطالعه باشد.

راهکار مقابله با ریزگردهای سرخس مدیریت مرتع است

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با تاکید بر سیاست‌گذاری و هماهنگی دستگاه‌ها در مدیریت پدیده گرد و غبار، تصریح کرد: اراضی که اکنون در سرخس پدیده ریزگرد را دارد جنگلی نبوده که بخواهیم جنگل ایجاد کنیم بلکه این منطقه به صورت مرتع و بوته‌زار بوده و باید به مدیریت مرتع برگردیم.

وی با اشاره به کاهش شدید بارش باران بیان کرد: متاسفانه در این منطقه به مراتع فشار آوردیم و باید فشار را از روی مراتع برداریم زیرا کار روی مرتع هم هزینه کمتری دارد و هم کارایی بیشتری دارد ضمن اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی حفظ مراتع اولین وظیفه منابع طبیعی است و منابع طبیعی باید روی مرتع کار کند.

طهماسبی با اشاره به بازدید خود از اراضی سرخس عنوان کرد: بخش زیادی از ریزگردها و تشدید آن ناشی از شخم زدن زمین است به طوری که حتی تمام تپه ماهورها در سرخس شخم زده شده است و باید به حالت قبل برگردانیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با تاکید بر حفظ مراتع خاطرنشان کرد: بعد از آنکه مراتع را احیا کردیم باید علوفه جایگزین براساس پروانه‌های چرای قانونی به مرتع‌دار داده شود و اعتبار آن را را ستاد ملی می‌دهد.

حل معضل گرد و غبار در سرخس نیازمند طرح جامع است

وی با بیان اینکه برای حل معضل گرد و غبار در سرخس نیاز به روش‌های مختلف و طرح جامع داریم بیان کرد: ابتدا باید بسته و طرح اجرایی را آماده کنیم و بعد از آن به سراغ دریافت اعتبارات برویم.

طهماسبی گفت: حدود ۱۳۰ شهرستان در کشور درگیر گرد و غبار هستند و در خراسان رضوی با توجه به وضعیت شهرستان‌های استان اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی فقط به دو شهرستان سرخس و خواف اختصاص داده می‌شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور با تاکید بر اینکه بودجه لازم است اما کافی نیست،گفت: داشتن برنامه، هماهنگی دستگاه‌ها و اجرا و پای کار بودن آنها سه مطلب مهمی است که برای حل معضل گرد و غبار باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: در جاهایی که حرکت ریزگردها شدید است باید بادشکن‌های کوتاه و غیرزنده استفاده شود و علاوه بر آن کانال و تونل رسوب‌گیر استفاده شود؛ کشت گیاه کاپاریس یا خارشتر و بقیه گیاهان دارویی را باید برای مردم توجیه کنیم.

طهماسبی بیان کرد: آستان قدس رضوی دامداری بسته را در سرخس اجرا کند و از کاشت درختچه به سمت کاشت بوته برویم.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور درباره مالچ‌پاشی در سرخس گفت: مالچ‌پاشی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، ضمن اینکه مالچ نفتی هزینه زیادی دارد و آسیب زیست محیطی می‌زند و باید هدف احیای مراتع باشد اما ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور این آمادگی را دارد که در سطح محدود مالچ زیستی را در اختیار شهرستان سرخس قرار بدهد.

وی در پایان بر استفاده از تله رسوب‌گیر به جای مالچ‌پاشی تاکید کرد.

ریزگردها باعث خسارت به تاسیسات صنعتی و کشاورزی سرخس شده است

فرماندار سرخس نیز در این جلسه گفت: امروز از دریاچه از بزنگان و ریزگردهای گنبدلی، روستای اسلام قلعه و تاسیسات نفت و گاز بازدید داشتیم.

حسن نوری‌زاده بیان کرد: ریزگردها باعث خسارت به تاسیسات صنعتی و کشاورزی سرخس شده است و حتی ما شاهد از دست دادن یک کودک بودیم.

وی با تاکید بر اینکه به وجود آمدن پدیده ریزگرد در سرخس تک بعدی نیست، گفت: چرای بی‌رویه دام، تخریب اراضی و خشکسالی در به وجود آمدن ریزگردها نقش داشته است.

مسئله ریزگردها از مسئله شهرستانی، به مسئله‌ای استانی و ملی تبدیل شده است

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: با تلاش فرماندار سرخس مسئله ریزگردها از یک مسئله شهرستانی، به یک مسئله استانی و ملی تبدیل شده است و حل آن نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است.

مهدی اله‌پور بیان کرد: سکونت در سرخس، ماندگاری مردم در شهرستان و بقای زیست برای منطقه‌ای که دچار چالش شده مسئله مهمی است.

وی با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار دو جلسه ویژه برای سرخس تشکیل داده است، گفت: اکنون برای عملیاتی کردن و کنترل ریزگردها باید اقدام کنیم تا بتوانیم زیست مناسب و تاب‌آوری جامعه را داشته باشیم.

از کشت دیم تا پایان حل بحران خودداری می‌شود

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس نیز در این جلسه با بیان اینکه ۹۵ درصد اراضی سرخس موقوفه آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: سرخس از لحاظ میزان اراضی موقوفه بالاترین درصد را در کشور دارد.

سروش نیک‌فرجام بیان کرد: امریه‌های صادره از سمت تولیت آستان قدس رضوی در راستای بهره‌مندی مردم است و تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه‌های شهرستان انعقاد کردیم نیز در این جهت بوده و طبق آن از کشت دیم تا پایان حل بحران خودداری می‌شود و قراردادها در منابع آبی و بستر رودخانه‌ها فسخ می‌شود و تاکید بر حفاظت از آن‌ها است و ما به حل ریزگردها کمک می‌کنیم.

برای مهار ریزگردها مشارکت مردم، دامدار و کشاورز دیده شود

مدیر جهاد کشاورزی سرخس نیز در این جلسه بیان کرد: اصلاح روش کاشت از سنتی به کم خاک و کشت حفاظتی و اصلاح الگوی کشت به سمت کشت علوفه‌ای از برنامه‌های جهاد کشاورزی در سرخس است.

محمدعلی رهنما افزود: در طرحی که برای ریزگردها آماده می‌شود بسته حمایتی و کامل برای سرخس پیش‌بینی شود و باید مشارکت مردم به خصوص دامدار و کشاورز دیده شود.

وی بر تامین علوفه‌ دام و معاش کشاورزان تاکید کرد و گفت: مطالعه برای کنترل سیلاب‌ها و برگرداندن حق طبیعت به طبیعت داده توسط منابع آب انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->