رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

با تراریوم، طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای

  • کد خبر: ۱۷۶۵۷۱
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
با تراریوم، طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای
تراریوم، باغی مینیاتوری درون یک ظرف شیشه‌ای است. در این مطلب شما با تراریوم و نحوه‌ی ساخت آن آشنا می‌شوید.

به گزارش شهرآرانیوز، خیلی از شما دوست دارید که آخر هفته‌های خود را به طبیعت بروید و از نمای دل انگیز آن لذت ببرید. تماشای درخت‌های سر به فلک کشیده، صدای دلنشین رودخانه و آواز پرندگان، چنان آرامشی در شما ایجاد می‌کند که دوست ندارید آن فضا را ترک کنید.

در این مطلب ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توان طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کرد و از تماشای منظره زیبا و دل انگیز آن حتی در منزل و زمان نوشیدن چای در پای تلویزیون نیز لذت برد. حال به بررسی پیشینه تراریوم، انواع آن و آموزش ساخت آن می‌پردازیم.

تراریوم چیست و پیشینه آن به چه زمانی باز می‌گردد؟

با تراریوم طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای

تراریوم یک قطعه از باغ یا باغ شیشه‌ای مینیاتوری است. گیاهان موجود در تراریوم نگهداری و مراقبت زیادی نمی‌خواهند و برای کسانی که دغدغه کاری زیاد و زمان کمی دارند و البته عاشق جنگل و طبیعت هستند گزینه‌ی مناسبی است. گیاهانی که به کندی رشد می‌کنند برای استفاده در تراریوم مناسب هستند.  

تراریوم (terrarium) این جنگل شیشه‌ای اولین بار بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۰ به طور تصادفی توسط یک گیاه شناس که قصدش تحقیق برروی حشرات بود، شناخته شد و با گذشت زمان، جایگاه خود را در دل دوست داران طبیعت پیدا کرد. نام این نوع گلدان در طول زمان تکامل یافته و اکنون به ترکیب terra به معنی زمین و rium به معنی مکان، تبدیل شده است و به همین خاطر به آن تکه‌ای از باغ یا باغ شیشه‌ای مینیاتوری می‌گویند.

انواع تراریوم از نظر نوع محفظه نگهداری

۱- تراریوم سر بسته

۲- تراریوم سر باز

تراریوم سر بسته

با تراریوم طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای

تراریوم‌های سر بسته ظروفی در دار هستند و انواع مختلفی دارند. تراریوم در چوبی، تراریوم در شیشه‌ای و تراریوم با در چوب پنبه از انواع تراریوم سر بسته هستند.

دما در این تراریوم خیلی مهم است و باید معتدل و نیمه گرم باشد و با توجه به آن که سر آن بسته است و راه خروجی برای بخار هوا وجود ندارد، برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها که گیاهانی با نیاز آبی کم هستند پیشنهاد نمیشود.

نگهداری و مراقبت از تراریوم سر بسته

مهمترین نکته در مراقبت از این تراریوم، نظارت بر رطوبت سیستم و قراردهی در مکان موردنیاز تراریوم است. سایر کار‌های معمولی عبارتند از: هرس، تمیز کردن شیشه، کود دهی و حذف کپک و مواد مرده.

ویژگی‌های تراریوم سر بسته

رطوبت حاصل از تبخیر و تعرق گیاه به‌صورت قطرات باران، خاک را مرطوب نگه می‌دارد و باعث می‌شود تا گیاهان شاداب و سر زنده به نظر برسند.

تراریوم سر بسته امکان نگهداری گیاهان گرمسیری را فراهم می‌کند.

گیاهان مناسب تراریوم سر بسته

گیاهان مورد استفاده برای تراریوم گیاهانی هستند که به کندی رشد می‌کنند و اندازه‌ی خیلی بزرگی ندارند.

خزه‌ها و سرخس‌ها به‌ویژه در تراریوم سر بسته مناسب هستند و زیبایی شگفت انگیزی را به تراریوم می‌دهند. از گیاهان دیگر مورد استفاده در تراریوم سر بسته می‌توان به: پیله آ، پپرومیا، ارکیده‌های کوچک، بنفشه آفریقایی اشاره کرد.

تراریوم سر باز

با تراریوم طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای

این تراریوم ها، ظروفی هستند که قسمتی از آن‌ها باز است و با هوای آزاد اطراف تبادل رطوبت و هوا دارند.

دما و رطوبت در این نوع، کمتر از تراریوم سر بسته است و برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها بیشتر به کار میرود.

مزایا و معایب تراریوم سر باز

مزایا:

۱-رسیدن هوای تازه به گیاهان و تبادل رطوبتی با محیط

۲-دسترسی آسان به گیاهان به‌منظور انجام عملیات نگهداری 

معایب:

رشد سریع‌تر گیاهان

امکان آسیب رسیدن به گیاهان به دلیل نداشتن پوشش

گیاهان مناسب تراریوم سر باز

 گیاهانی که در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند، برای تراریوم‌های باز مناسب نیستند. این نوع از گیاهان تحمل هوای سرد بیرون را ندارند و ممکن است در این شرایط به‌راحتی آسیب ببینند. ساکولنت‌ها  و کاکتوس‌ها گزینه مناسبی برای تراریوم‌های باز هستند. این گیاهان معمولاً در شرایط آب و هوایی خشک زنده می‌مانند. از گیاهان دیگر مورد استفاده در تراریوم سر باز می‌توان به:آلوئه ورا، گاستریا، آئونیوم، سدوم اشاره کرد.

وسایل لازم برای ساخت یک تراریوم دست ساز

۱-سنگ یا پوکه معدنی

۲-ذغال چوبی

۳-خزه (مانند خزه اسفاگنوم)

۴-خاک گلدان

۵-سنگ ریزه

۶-ظرف شیشه‌ای

۷-گیاهان مناسب

۸-ابزار‌هایی برای کشت گیاه

آموزش ساخت تراریوم

با تراریوم، طبیعت را مهمان خانه‌ی خود کنید + روش ساخت باغ شیشه‌ای

اولین گام در ساخت یک تراریوم انتخاب گیاهانی است که با هم رشد خوبی دارند و از نظر نیاز‌های نگهداری شرایط یکسانی دارند. مرحله‌ی بعد انتخاب ظرف مناسب برای گیاهان است عموما از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌شود که ضد عفونی کردن آن‌ها راحت‌تر است شما از هر ظرفی می‌توانید برای ساخت تراریوم استفاده کنید حتی لامپ‌های سوخته‌ی قدیمی.

 تمام گیاهان به نور نیاز دارند و گیاهان مورد استفاده در تراریوم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تراریوم را در محلی پر نور و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید و چند روزی به گیاهانتان آب ندهید تا ریشه آن‌ها به خاک جدید عادت کند.

مرحله ۱:

کف تراریوم خود را با یک لایه به ضخامت ۳.۵ سانتی متر از سنگ‌های کوچک یا سنگریزه یا پوکه معدنی بپوشانید. این لایه در کف تراریوم به عنوان یک جذب کننده‌ی آب و زهکش برای آن استفاده می‌شود.

مرحله ۲:

لایه نازکی از ذغال فعال اضافه کنید. ذغال فعال آب را تازه نگه می‌دارد و با رشد باکتری‌ها در درون تراریوم مبارزه می‌کند.

مرحله۳:

اضافه کردن خزه باعث حفظ و نگهداری آب شده و باعث جداکردن لایه‌ی ذغال از خاک بستر می‌شود.

مرحله۴:

بسته به اندازه تراریوم و طول ریشه گیاهان، باید حدود پنج یا ۸ سانتی متر بستر یا همان خاک گلدان را اضافه کنید. به آرامی بستر را فشار می‌دهیم تا هوای اضافی آن خارج شود.

مرحله۵:

گیاهان مورد نظر را از ظرفش خارج کنید و ریشه‌ها را به آرامی تکان دهید تا خاک اضافی از آن‌ها بیرون بریزد. آن‌ها را به دقت در یک سوراخ که قبلا ساخته اید قرار دهید و خاک بیشتری را در اطراف آن اضافه کنید، و آنرا به آرامی بچرخانید.  

مرحله۶:

شما همچنین می‌توانید از خزه یا سنگ برای تزیین تراریوم خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید سلیقه به خرج دهید و از مجسمه‌های تزیینی استفاده کنید و یا در تراریوم خود نمای آبشار یا رودخانه درست کنید و آن را به طبیعتی زیبا تبدیل کنید.  

مرحله۷:

به آرامی تراریوم خود را آب دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->