ظریف، خواستار قطع روابط کشور‌های خاورمیانه با آمریکا

  • کد خبر: ۱۷۸۰۹
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵
ظریف، خواستار قطع روابط کشور‌های خاورمیانه با آمریکا
وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به سران کشور‌های عرب منطقه اعلام کرد که امنیت کشور‌ها از خارج تأمین نمی‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ به کشور‌های عرب منطقه توصیه کرد که برای تأمین امنیت خود به آمریکا متکی نباشند.

ظریف با اشاره به تحولات اخیر منطقه و دخالت‌های بی‌ثبات‌کننده آمریکا در منطقه اظهار داشت: «من از برادران خود [سران کشور‌های منطقه]نمی‌خواهم که روابط خود را با آمریکا قطع کنند، اما به آن‌ها می‌گویم که آمریکا امنیت آن‌ها را تأمین نمی‌کند؛ امنیت از دورن منطقه تأمین می‌شود.»

وی درباره آخرین تحولات در روابط ایران و عربستان گفت: «پس از ترور سردار سلیمانی، ما از عربستان پیامی برای گفتگو دریافت کردیم. ما پیگیری‌هایی را انجام دادیم، اما آن‌ها چنین کاری نکردند.»

وزیر خارجه ایران افزود: «دولت عربستان سعودی پول نفت را صرف حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش و جبهه النصره می‌کند.»

ظریف در ادامه تصریح کرد: «امارات و عربستان خواستار تداوم تنش در منطقه هستند. رئیس‌جمهور روحانی درباره ابتکار امید [طرح صلح هرمز]به عربستان و بحرین نامه نوشت، در حالی که ما با این کشور‌ها رابطه دیپلماتیک نداریم.»

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود به پیامد‌های اقدامات یکجانبه دولت ترامپ علیه دولت و ملت ایران نیز اشاره کرد و گفت: «منطقه اکنون در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته است، زیرا ترامپ، مشاوران بسیار بدی دارد که به او گفته‌اند ایران [با تحریم]به زانو در خواهد آمد.»

ظریف همچنین با محکوم کردن جنایت تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد که به شهادت سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس منجر شد، خاطرنشان کرد: «آن‌ها نتوانستند سردار سلیمانی را در جبهه جنگ هدف قرار دهند و در حالی او را ترور کردند که مشغول انجام یک مأموریت صلح‌آمیز بود. ترور سردار سلیمانی پیامد‌هایی از جانب ملت دارد که ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم.»

وی تأکید کرد: «ما ملت کینه‌جویی نیستیم، اما آمریکا می‌خواهد علیه ما اقدام کند و از پیامدهایش در امان بماند. چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. آمریکا علاوه بر سردار سلیمانی، یک مقام عراقی را نیز ترور کرد و از پیامد‌های این اقدام نیز در امان نخواهد ماند. عراقی‌ها پاسخ آمریکا را خواهند داد و نیازی به این ندارند که ایران به آن‌ها بگوید که این کار را انجام دهند.»
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->