موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌رضوی رتبه اول کشور را در شمار مراکز شبه‌خانواده دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه شکست‌های پیاپی آمریکا از ملت ایران هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ساماندهی و خدمت‌رسانی ۳۷هزار نیروی فراجا در مرزهای ایران و عراق به مناسبت اربعین

  • کد خبر: ۱۷۹۱۶۵
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
ساماندهی و خدمت‌رسانی ۳۷هزار نیروی فراجا در مرزهای ایران و عراق به مناسبت اربعین
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: ۳۷هزار نفر نیرو در قالب پلیس‌راه، راهور، اورژانس، هلال‌احمر، راهداری امدادخودرو و سازمان گردشگری و کسانی که در این حوزه نقش دارند در مرزهای شش گانه اربعینی کشور خدمت‌رسانی کرده و انجام وظیفه می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، سردار سید کمال هادیان‌فر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های مرز خسروی، افزود: سفر‌های درون‌شهری در شهریورماه که به روز‌های پایانی تعطیلات منتج می‌شود افزایش خواهد داشت و از این رو ما به تعداد کافی پایگاه‌های ثابت، سیار ثابت، گشت‌های خودرویی و موتور سیکلت و تعداد نفراتی را در مسیر  ۲هزار و ۶۰۰ کیلومتر از مرز‌های اربعینی خواهیم داشت و مزد زحمت همه همکاران ما نیز این است که مردم بدون هیچ آسیبی سفر معنوی اربعین را به خیر و خوشی انجام دهند و دعاگوی همه کسانی باشند که امسال و سال‌های گذشته برای زائران زحمت کشیدند.

وی اظهار کرد: رفته رفته به روز اربعین نزدیک می‌شویم و شرایط برای عزیمت مشتاقان زیارت امام حسین(ع) فراهم شده که روز گذشته از استان ایلام و محور مهران به ایلام و زیرساخت‌هایی که مهیا شده بازدیدی داشتیم و امروز نیز در طول مسیری که زائران بعد از ورودشان به استان کرمانشاه باید انتخاب کنند که یا باید از مرز خسروی استفاده کنند و یا از مسیر حمیل به سمت استان ایلام بروند، بازدید کردیم.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: شرایط امسال متفاوت شده و زیرساخت‌هایی که در مرز خسروی فراهم شده و محدودیت‌هایی که سال گذشته داشتیم با توجه به زمان محدود در باز بودن مرز امسال این محدودیت وجود ندارد و مرز به صورت ۲۴ساعته زائران را پذیرش خواهند کرد.

سردار هادیان‌فر ادامه داد: مرز خسروی سال گذشته روزانه ۵۰هزار زائر را پوشش داد که پیش‌بینی امسال برای خروج زائران از این مرز ۱۰۰هزار زائر است.

وی اظهار کرد: در ۲هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز‌های اربعینی زائران غالبا از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند و تمهیداتی ایجاد شده تا بتوانیم ظرفیت ناوگان عمومی را افزایش دهیم.

زیرساخت‌های خوبی در مرز خسروی برای استفاده زائران ایجاد شده است

وی گفت: در مرز خسروی زیرساخت‌های خوبی شامل شش پارکینگ اصلی برای زائران با ظرفیت مناسب و دو پارکینگ در محدوده شهر قصرشیرین پیش‌بینی شده و امیدواریم زائران از این ظرفیت استفاده کنند و تمرکز صرفا در مرز ایلام و مهران نباشد و مرز خسروی مسیر مناسبی برای استفاده زائران اربعین جهت خروج از کشور است.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین با تاکید بر ایمن‌سازی راه‌ها در بازدید‌های صورت گرفته گفت: سازمان راهداری و وزیر راه و شهرسازی اقدام‌های خوبی در رابطه با ایمن‌سازی راه‌ها انجام داده اند که هنوز لکه‌هایی در بحث راه‌ها وجود دارد که تمام تلاش سازمان راهداری این است تا پایان هفته جاری این مشکلات برطرف شود و مسیر ایمن‌سازی شود و بتوان آن روان‌سازی که در ترافیک مدنظر است را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: هدف ما در ایمن‌سازی راه‌ها این است که شرایطی به وجود بیاید که امسال زائران ما که ۹۶درصد آن‌ها از شش مرز زمینی تردد می‌کنند بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند از مسیر‌های زمینی استفاده کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: آنچه که در تمهیدات ترافیکی اتخاذ کردیم و مورد تاکید است خودرو‌های شخصی تا پارکینگ‌ها عزیمت می‌کنند چه در مرز‌های «چذابه، شلمچه مهران و خسروی» و از آنجا خودرو‌ها و اتوبوس‌های شرکت خط واحد را پیش‌بینی کردیم که زائران سوار شوند و به پایانه‌های مرزی مراجعه کرده و از پایانه‌ها عبور کنند و برای شرایط بالعکس هم همین تمهیدات پیش بینی شده است.

او ادامه داد: به جهت اینکه در پایانه‌ها محدودیت‌های مکانی وجود دارد، بخشی از زائران از اتوبوس‌ها استفاده کرده و وارد پایانه می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته به لطف خدا و تلاش همکارانمان کاهش بسیار اثربخشی را در تصادفات داشتیم و امسال هم مورد تاکید ماست رانندگان ناوگان عمومی که مسئولیت بیشتری دارند و چه عزیزانی که از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند حتما از خودروی ایمن استفاده کنند و رانندگان مجرب رانندگی کنند، چون ما از دور‌ترین و شرقی‌ترین نقطه کشور زائر داریم که تمام عرض کشور را طی می‌کنند تا به مرز‌های غربی برسند از این رو باید در طول راه مراقبت ویژه داشته باشند و هرکجا خسته شدند استراحت کافی کنند تا کام این سفر پرفیض را به کام خود و خانواده هایشان تلخ نکنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته‌ مسئولان با توجه به توسعه‌ زیر ساخت‌ها و ۲۴ساعته‌شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش‌بینی‌ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلاست.

خسروی نزدیک‌ترین مسیر زائران ایرانی به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان چهارده واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره‌مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین‌المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->