توضیحات قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت و حساب بانکی بابک زنجانی در مالزی سقوط مرگبار کارگر جوان از ساختمان در حال احداث مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) دستگیری ۲۵۹ معتاد و مواد فروش در مشهد در هفته فراجا (مهر ۱۴۰۴) لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش: امسال بیش از ۱۵۰ هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل جا ماندند (۱۶ مهر ۱۴۰۴) ترس‌های اجباری نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ کی اعلام می‌شود؟ رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مشهد باید در موضوعات گردشگری سلامت و فرهنگی، نقش ملی و منطقه‌ای ایفا کند آموزش کمک‌های اولیه به رانندگان باید در صدور گواهینامه الزامی شود ۱۰ درصد ایرانیان کالری لازم را دریافت نمی‌کنند دارورسانی رایگان درب منزل بیماران‌ ام‌اس در سراسر کشور کاهش آمار تصادفات درون‌شهری در خراسان رضوی طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ ۷۰ تا ۸۰ درصد نوزادان کم‌وزن، با تغذیه مناسب به منحنی رشد طبیعی بازمی‌گردند اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید (۱۶ مهر ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۴) هدف‌گذاری جذب ۵ میلیون گردشگر از عراق | آرامگاه شمس در مهر ۱۴۰۵ بهره‌برداری می‌شود آتش به دامنه دماوند افتاد | نابودی ۸ هکتار پوشش گیاهی به دلیل سهل‌انگاری گردشگران رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی: فعالیت دانشگاه آزاد بدون هیچ وقفه‌ای ادامه می‌یابد از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور همه مراسمات در کافه‌ها رصد می‌شوند | با هرگونه تخلف و برنامه دور از شئونات فورا برخورد می‌شود برخی دانش‌آموزان مدارس فنی و کارودانش مشهد بدون کتاب هستند | کتاب های جدید هنرستانی ها درگیر چاپ مجدد!
سرخط خبرها

چرا بوق زدن‌های آزاردهنده تبدیل به سبک رانندگی ما شده است؟

  • کد خبر: ۱۷۹۶۲۲
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
چرا بوق زدن‌های آزاردهنده تبدیل به سبک رانندگی ما شده است؟
درباره معضل بوق‌زدن که به سبکی جدید از زندگی تبدیل شده است.

به گزارش شهرآرانیوز اگر تاریخ پیدایش بوق را ورق بزنیم به اوایل قرن نوزدهم می‌رسیم. زمانی که شاهد حضور خودرو‌ها در سطح معابر بوده‌ایم. البته منظور از بوق در آن دوران، بوق‌های دیجیتالی امروزی نبوده و به انواع اولیه آن به عنوان نمونه زنگوله‌ای، بادی و سوت که روند پر‌فراز‌و‌نشیبی را طی کرده است می‌توان اشاره کرد. با توجه به رشد جمعیت و تمایل و همچنین بنا بر تقاضای افراد برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقلی به جرئت می‌توان اعلام کرد که رانندگانی که پشت فرمان می‌نشینند فرقی نمی‌کند در آسیا باشند، آفریقا یا اروپا، در حالت کلی علاقه به بوق زدن در تمام آن‌ها قابل مشاهده است.

سبک زندگی بوقی

تا حالا شده است به دلایل استفاده از بوق به خصوص در زمان‌هایی که پشت ترافیک گیر کرده‌اید فکر کنید؟ یا به این موضوع که چه فرقی بین شما و دیگر رانندگانی است که در موقعیت مکانی و زمانی مشابه شما گیر کرده‌اند و دست بر بوق نمی‌برند؟ چرا فکر می‌کنید بوق‌زدن برای دیگران هشدار یک خطر است؟ باید پذیرفت که بوق زدن بی‌معناست و همه کاربران ترافیکی دوست دارند که زودتر از ترافیک خلاص شوند و به مقصد برسند.

پس بوق‌زدن نشان‌دهنده عجله نیست. نتایج تحقیقات پژوهشگران گواهی می‌دهد که استفاده بیشتر از بوق‌ها و تمایل به‌سرعت به عنوان اپیدمی عصر جدید محصول سبک زندگی سریع و مدرن است. به زبان ساده شما با بوق زدن خشم و انزجار خود از حرکت کند ترافیک را به دیگر رانندگان اطلاع می‌دهید و می‌خواهید آن‌ها نیز دست‌کم به اندازه شما آزار ببینند! پس اگر زیاد بوق می‌زنید و عجله دارید بدانید که گرفتار زندگی سریع و عجول دنیای مدرن شده‌اید.

بوق؛ زبان بین‌المللی رانندگان

شاید وقتی بوق به وسایل نقلیه موتوری مثل خودرو‌های شخصی، سنگین یا موتور سیکلت‌ها اضافه می‌شد، کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کرد که به واسطه این وسیله هشدار‌دهنده، روزی به زبان بین‌المللی مسلط می‌شود.

کاربرد‌های بوق

  • خوش و بش
  • سلام و احوال‌پرسی
  • خداحافظی
  • تشکر
  • اعتراض
  • انتظار پشت چراغ راهنمایی و رانندگی
  • گردش به راست و چپ
  • هشدار
  • عبور عابر پیاده از عرض خیابان
  • سبقت‌گرفتن
  • اطلاع رسانی
  • سوار کردن مسافر

آشنایی با مفاهیم بوق

دو بوق کوتاه یعنی سلام.

تک‌بوق کوتاه یعنی عذرخواهی، مسیر متعلق به شما بود.

بوق کمی‌بلندتر مخصوصا در تقاطع‌ها یعنی آهای! چراغ سبز شد یا حرکت کن یا منتظر ضربه‌ای مهلک باش.

بوق ممتد بیش از یک دقیقه، تقریبا دیگر باید کار خود را تمام شده بدانید و آماده درگیری شوید.

بوق جای ترمز را نمی‌گیرد!

قبول دارید که یکی از رفتار‌های اشتباه ترافیکی از سوی بسیاری از رانندگان این است که ترجیح می‌دهند وقتی خودرو یا عابر پیاده‌ای در مسیر آن‌ها قرار می‌گیرد به جای گرفتن ترمز، بوق را به صدا در بیاورند. در حالی که به صدا درآوردن بوق‌ها آن‌قدر‌ها هم به امنیت عابران و ایمنی معابر کمک نمی‌کند. بهتر است رانندگان به‌جای بوق زدن، روی ترمز بزنند.
این اتفاق ممکن است در برابر موتور‌سیکلت‌ها یا دیگر خودرو‌های در حال حرکت نیز اتفاق بیفتد.

آلودگی‌های بوقی

بوق‌ها به‌ویژه آن‌هایی که ممتد به صدا در می‌آیند از منابع اصلی آلودگی صوتی در حوزه حمل‌و‌نقل به‌شمار می‌آیند. جالب است بدانید شهر بانکوک تایلند با ۱۰۰‌دسی‌بل آلوده‌ترین شهر دنیاست. نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد صدا‌هایی که دارای سطح بالای ۷۰‌دسی‌بل هستند برای سلامت انسان مضر هستند و حضور طولانی مدت در معرض چنین سطوحی از صدا می‌تواند منجر به اختلال‌های جسمانی و روانی از جمله بالا بردن فشار خون، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، آسیب‌های شنوایی و اضطراب شود و در تخریب محیط زیست از جمله کاهش رشد گیاهان، مهاجرت و از بین رفتن حیوانات و پرندگان مؤثر باشد.

قانون‌های بوقی

براساس کنوانسیون وین (مصوب ۱۹۷۷ میلادی) در خصوص ترافیک راه‌ها استفاده از بوق، آژیر و به طور کلی هرگونه سیستم صوتی هشداردهنده از سوی خودرو‌ها و وسایل نقلیه موتوری تنها در دو صورت مجاز است؛ جلوگیری از سوانح و دیگری در معابر بین‌شهری برای هشدار به دیگر رانندگان پیش از سبقت!

نکته: مانند بسیاری از کنوانسیون‌ها و مصوبات، اجرا برای کشور‌ها الزام‌آور نیست، زیرا هر کشور قوانین خاص خود را دارد.

برابر ماده‌۶۸ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی هر وسیله نقلیه موتوری باید حداقل به یک وسیله اخطار شنیداری (بوق) با صدای استاندارد مجهز باشد.

نکته: این‌گونه تجهیزات باید تولید صدای مداوم و یکنواخت کند و ایجاد صدای خشن و ناهنجار نداشته باشد.

با این توصیف، با آن دسته افراد که با صدای بوق‌های ناهنجار به عنوان نمونه ۱۰ × ۱۱، ۹ × ۱۰، شیپوری، فیام و بادی اسباب آرامش دیگر کاربران ترافیکی را ایجاد می‌کنند باید برخورد کرد.

۳۲۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۱۲۴ جدول جرائم راهور، بوق‌زدن در محل‌های ممنوعه یا بوق‌زدن غیر‌ضروری و مکرر ۳۲ هزار تومان جریمه به همراه دارد

۴۲۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۱۲۵ جدول جرائم راهور، تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌های شیپوری مبلغ ۴۲ هزار تومان جریمه به دنبال دارد.

۷۵۰۰ مورد
اعمال قانون تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌ها در سال گذشته

۴۱۰۰ مورد
اعمال قانون تولید صدای نامتعارف یا ناهنجار از بوق‌ها در ۴ ماهه ابتدای امسال

نکته: اعمال قانون این تخلف آلاینده بیشتر در نقاط مسکونی و اطراف بیمارستان‌ها انجام شده است

آن‌سوی مرز‌ها

مترجم: عادل نجفی | قوانین عجیب و غریبی برای بوق‌زدن در کشور‌های مختلف وضع شده است که در ادامه نمونه‌ای از آن‌ها را با هم می‌خوانیم.

نیویورک؛ تاکسی‌ها ممنوع

در نیویورک تاکسی‌های مشغول به فعالیت در گام اول از بوق‌زدن به‌جز مواقع اضطراری منع شده‌اند. هر بوق غیراضطراری برای این رانندگان تا ۳۵۰ دلار آب می‌خورد.

استرالیا؛ خداحافظی بی‌صدا

در ایالت‌های مختلف استرالیا یک خوش‌و‌بش دوستانه با بوق می‌تواند تا ۷۶ دلار هزینه برای راننده بتراشد.

انگلیس؛ هر بوق مکان و زمان دارد

در انگلستان استفاده از بوق پشت چراغ قرمز و بین ساعت ۱۱:۳۰ شب تا ۷ بامداد در مناطق مسکونی ممنوع است. جریمه چنین بوق‌زدن‌هایی با توجه به دفعات تکرار و گزارش پلیس می‌تواند از ۳۰ تا ۱۰۰۰ پوند برای راننده جریمه داشته باشد.

فرانسه؛ بوق‌زدن ممنوع

استفاده از بوق به‌جز در موارد اضطراری حتی پس از قهرمانی در جام جهانی نیز از سوی هر نوع خودرویی جریمه ۳۵ یورویی به دنبال دارد.

چین؛ در جست‌وجوی آرامش

پکن رتبه نهمین شهر آلوده جهان از لحاظ آلودگی صوتی را در اختیار دارد. جریمه استفاده از بوق نابجا در پکن ۱۵‌دلار است.

کاتماندو؛ نگین بوقی آسیا

حادثه خبر نمی‌کند و هر لحظه ممکن است راننده به بوق احتیاج داشته باشد، اما شهر‌هایی در جهان هستند که با راه‌اندازی پویش‌های عمومی و اعمال قوانین سختگیرانه در تلاش برای حذف بوق هستند. از جمله نمونه‌های موفق در این امر، کاتماندو پایتخت نپال و که به سرزمین هیمالیا معروف است. از بهار سال ۲۰۱۷ استفاده از بوق را در این شهر ممنوع کرده و در اجرای آن نیز موفق بوده است. شرایط پایتخت نپال در قاره‌ای که به استفاده بیش‌از‌حد از بوق در ترافیک معروف است، باعث شهرت آن در جهان شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->