دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

استفاده از تلفن همراه عامل یک‌چهارم حواس‌پرتی‌های رانندگان

  • کد خبر: ۱۷۸۰۳۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
استفاده از تلفن همراه عامل یک‌چهارم حواس‌پرتی‌های رانندگان
درباره استفاده از تلفن همراه که عامل یک چهارم حواس پرتی رانندگان در زمان رانندگی است.

به گزارش شهرآرانیوز تحقیق‌های زیادی بر روی رفتار‌های نادرست ترافیکی که منجر به تصادف می‌شود انجام شده است. این تحقیق‌ها گواهی می‌دهند که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد رانندگان اعتقاد دارند از یک راننده معمولی ماهرترند و با‌ایمنی بیشتری رانندگی می‌کنند. این تصور واهی باعث بروز حوادث بزرگی در زمان رانندگی می‌شود. خیلی‌ها با این باور، پشت فرمان دست به اقداماتی، چون خوردن و نوشیدن، استعمال دخانیات، صحبت با تلفن همراه و... می‌زنند که باعث حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود. در این شماره روی صحبتمان با آن‌هایی است که ثانیه‌ای نمی‌توانند از گوشی خود حتی در زمان رانندگی و در رو‌به‌رو شدن با خطر دست بکشند. لطفا چند خطی همراهمان باشید.

۱۲ برابر
کسانی که در زمان رانندگی فضای مجازی را چک یا پیامک ارسال می‌کنند تا ۱۲ برابر احتمال تصادف را افزایش می‌دهند.

۳۷ درصد
استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی می‌تواند تا ۳۷ درصد فعالیت مغز شما را کاهش دهد.

وقتی مغز قادر به پردازش اطلاعات نیست

بد نیست بدانید نتایج علمی ثابت کرده است هنگام صحبت کردن با تلفن همراه در زمان رانندگی مغز قادر به دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به وضعیت خود و راه نیست. در این شرایط شنیدن هر نوع خبری که به‌نوعی تعادل ذهنی راننده را بر‌هم زند، منجر به بروز عکس‌العمل نامناسب راننده هنگام رانندگی می‌شود. این‌گونه می‌شود که با وجود کوچک‌ترین مانع بر سر راه خود، ممکن است خودرو با آن برخورد کند یا واژگون شود.

خطرات رایج استفاده از تلفن همراه

اگر در زمانی که رانندگی می‌کنید سرگرم صحبت، ارسال پیامک، وب‌گردی، پیدا کردن عکس یا فیلم در گالری گوشی و... شوید ناخودآگاه در کسری از ثانیه ممکن است حواستان معطوف به اطلاعات گوشی شود و نتوانید به طور متمرکز رانندگی کنید. حواس‌پرتی ناشی از استفاده از تلفن همراه و دیگر راه‌های ارتباطی مشابه باعث کاهش تمرکز و بروز رفتا‌های اشتباه ترافیکی زیر می‌شود:

  • عبور از چراغ قرمز
  • تغییر مسیر ناگهانی
  • انحراف به چپ و راست
  • تخطی از سرعت مطمئنه و مجاز
  • رانندگی نکردن بین خطوط
  • توجه نکردن به جلو

۴
صحبت و استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی خطر تصادف را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

۲۳
میزان تصادف در هنگام ارسال پیامک ۲۳ برابر بیشتر از صحبت با تلفن همراه است

۲۵ ٪
مهم‌ترین دلیل حواس‌پرتی رانندگان در زمان رانندگی در ۲۵ درصد موارد صحبت کردن با تلفن همراه، بازی کردن با تلفن همراه یا ارسال پیام کوتاه است.

در بزرگراه‌ها خطر تصادف در هنگام مکالمه به مراتب بیشتر از جاده‌های شهری و کم‌سرعت است.

خانم‌ها در ارسال پیام کوتاه در هنگام رانندگی از آقایان جلوترند.

آقایان بیشتر از خانم‌ها در زمان رانندگی با تلفن صحبت می‌کنند.

توجه نکردن به جلو در زمان رانندگی اولویت تصادف‌های شهر مشهد است

چند پیشنهاد تلفن همراهی

  • در موارد ضروری از گوشی هوشمند هنگام رانندگی استفاده کنید.
  • آزاد بودن هر دو دست برای کنترل بهتر اتومبیل ضروری است. برای پاسخ به تماس‌ها از ایرفون (Earphone) بلوتوثی یا ابزار‌های هندزفری مناسب استفاده کنید.
  • برای پاسخ به پیام‌ها یا شماره‌گیری در مکانی امن توقف کنید.
  • تلفن همراه خود را هنگام رانندگی در محلی قرار دهید که دسترسی به آن آسان باشد.
  • در شرایط خاص مثل شرایط نامناسب جوی، بارانی یا برفی، هوای آلوده، ترافیک سنگین، مسیر‌های ناآشنا دست به گوشی نبرید.
  • در شرایط اضطراری، کار تلفن همراهتان را به یکی از سرنشینان بسپارید.
  • اگر ناچار به پاسخگویی هستید به جای تایپ پیامک یا مکالمه از پیامک‌های صوتی استفاده کنید.
  • صحبت کردن با تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه از مصادیق بارز توجه نکردن به جلو است که باعث حواس‌پرتی و نگاه به جوانب می‌شود.

۵ نمره منفی
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در زمان رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین پنج نمره منفی به دنبال دارد

۳ نمره منفی
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در زمان رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه شخصی سه نمره منفی به دنبال دارد

۱۰۵۰۰۰ تومان
برابر کد ۲۰۱۴ جدول جرائم راهنمایی رانندگی جریمه استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در زمان رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت مبلغ ۱۰۵ هزار تومان است

اعمال قانون مشهدی‌ها در مورد صحبت کردن با تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه‌:

  • ۶۰ هزار و ۳۲ مورد در مجموع سال ۱۴۰۱
  • ۲۵ هزار و ۹۰۰ مورد در چهارماهه امسال
  • ۲۷ هزار و ۴۶۹ مورد در چهارماهه پارسال

لطفا گوشی همراه را فراموش کنید!

برای آنکه سفر درون‌شهری و جاده‌ای ایمنی را تجربه کنید، بهتر است برای طول مسیر قبل از نشستن پشت فرمان برنامه‌ریزی کنید تا گرفتار خطرات تلفن همراهی نشوید.

کار‌های شخصی را قبل از سوار شدن به سرانجام برسانید: به عنوان نمونه تلفن‌ها، پیامک‌ها و ارسال فایل در شبکه‌های اجتماعی را قبل از آنکه خودرو را روشن کنید، انجام دهید.

گوشی را خاموش یا در حالت بی‌صدا بگذارید: تماس‌های مستمر یا صدای آهنگ ارسال پیامک و هشدار‌های دیگر از سوی تلفن همراهتان باعث می‌شود تا حواستان از رانندگی پرت شود. گوشی را در حالت پرواز یا روی بی‌صدا بگذارید تا به مقصد برسید. فراموش نکنید گاهی ممکن است در مکالمه‌هایی که انجام می‌دهید عصبی شوید و این خشم در رفتار‌های ترافیکی‌تان تأثیرات منفی به دنبال دارد.

ایمن کردن اشیا‌: اگر به‌ناچار منتظر تماسی هستید. گوشی همراهتان را در زمان رانندگی جلو چشمتان بگذارید نه آنکه با شنیدن صدای زنگ آن، همان‌طور که با یک دست رانندگی می‌کنید با دست دیگر دنبال گوشی همراه در کیفتان بگردید. در هر صورت بهتر است مکالمه را به وقت دیگری موکول کنید.

استفاده از لوازم جانبی کمتر لطفا: کارشناسان حوزه ترافیک بر این باورند راننده در زمان رانندگی باید صدا‌های اطراف را بشنود. استفاده از هدفون یا هندزفری درست است خطرات حواس‌پرتی را کم می‌کند، اما تفاوتی با تلفن صحبت کردن ندارد و در مجموع باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. استفاده از گیره‌های داخل کابین که تلفن روی آن سوار می‌شود هم به نوعی تمرکز راننده را برهم می‌زند.

از قبل تعیین مسیر کنید: به جای آنکه در طول مسیر درگیر نرم‌افزار‌های تلفن همراه مسیریاب باشید قبل از شروع سفر مسیر را چند باری چک کنید. این‌طوری کمتر توجهتان به صفحه تلفن همراه و بیشتر به مسیر است.

زیر ذره‌بین قانون

برابر ماده‌۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال یا خوراکی و آشامیدنی میل کنند. استفاده از هرگونه وسیله و تجهیزات مانند تلفن همراه نیز که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود ممنوع است. رانندگان موظف اند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.

نکته: با توجه به این ماده، استفاده از وسایل ارتباطی‌ای که باعث حواس پرتی راننده می‌شود -خواه روی بلندگو با آن طرف خط صحبت کردن باشد یا روی صفحه موبایل به دنبال نشانی گشتن، هندزفری داشتن، سرگرم تبلت بودن و ... باشد در هر صورت همه این اقدامات ممنوع و راننده مرتکب تخلف شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->