نامه‌ افراد دارای معلولیت به رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۳ هزار نفر متقاضی حق پرستاری در خراسان رضوی علت و معلول استخدام نصفه ونیمه معلولان وعده پیگیری اعتراض توان یابان که در آزمون استخدامی اخیر رد شده اند | صدای معلولان شنیده می‌شود؟ ۲۱‌هزار نابینا و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی درباره برخی بالا‌وپایین‌های زندگی نابینایان مشهد به بهانه روز عصای سفید | چشم نیمه‌باز شهر به مشکلات روشن‌دلان مناسب‌سازی‌نشدن مدارس خراسان رضوی، مانعی پیش پای معلولان مراکز پیشخوان دولت در خراسان رضوی برای تردد معلولان مناسب‌سازی می‌شود بررسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان استثنایی در مشهد؛ از هزینه‌های حمل‌ونقل تا کمبود نیروی انسانی راهیابی دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی خراسان رضوی به مسابقات جهانی ۲۰۲۴ محاسبات سریع ذهنی راه‌اندازی سامانه اعزام مترجم، حلال مشکلات ناشنوایان | تسهیلات مناسب‌سازی منازل ناشنوایان خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تومان رسید خبری از واریز مستمری ۱۳ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی نیست حضور معلولان مقابل استانداری خراسان رضوی برای پیگیری اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان | ناشنوایان: می‌خواهیم صدایمان را بشنوند گلایه توان یابان مشهدی از هزینه‌های سرسام آور خرید و تعمیر وسایل توان بخشی | ترکش گرانی بر تن توان یابان گردهمایی معلولان ضایعه نخاعی مشهد برگزار شد + فیلم فراخوان وزارت رفاه برای انتخاب رئیس سازمان بهزیستی کشور با جذب ۴ هزارو ۲۰۰ نفر معلول در کشور مسیر استخدام معلولان خراسان رضوی هموارتر می‌شود افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری معلولان کمک‌هزینه معیشتی ویژه اردیبهشت با تأخیر پرداخت شد (۲ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ضربه کاری سازمان بهزیستی بر پیکره‌ توانبخشی

  • کد خبر: ۱۸۰۶۶۸
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
  • ۲
ضربه کاری سازمان بهزیستی بر پیکره‌ توانبخشی
رئیس سازمان بهزیستی کشور اخیرا با دست‌ بردن در چارت سازمانی سازمان تحت مدیریت خود، ضربات کاری و مهمی را بر بدنه توانبخشی وارد کرده است.

خبرها از تغییرات مهمی در چارت سازمانی سازمان بهزیستی کشور و وارد آمدن لطمات اساسی بر بدنه نحیف توانبخشی حکایت دارد‌.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اخیرا با دست‌ بردن در چارت سازمانی سازمان تحت مدیریت خود، ضربات کاری و مهمی را بر بدنه توانبخشی وارد کرده، به گونه‌ای که در صورت عدم پیشگیری از اجرای آن، حوزه توانبخشی حتی در سال‌های پس از قادری هم این لطمات را به همراه خواهد داشت.

طبق چارت جدید سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی سه دفتر و یک مرکز، همچنین معاونت پشتیبانی نیز سه اداره کل و یک مرکز دارد و مرکز مشارکت‌ها واحد اشتغال خود را به مرکزی مجزا انتقال داده است.

در واقع هر یک از حوزه‌های فعالیت‌ سازمان بهزیستی علاوه بر دفاتر سه‌گانه خود دارای یک‌ مرکز مستقل هم شده‌اند اما توانبخشی به‌عنوان مرکز و مهم‌ترین رکن‌ فعالیت بهزیستی عملا دفتر توانمندسازی خود که از مهم‌ترین دفاتر این حوزه است را از دست داده است.

دفتر توانمندسازی که از زیرمجموعه‌های اصلی معاونت توانبخشی است به دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها تبدیل شده و ظاهرا قرار است بخشی از فعالیت‌های دفتر توانمندسازی به دفاتری دیگر در بیرون از حوزه منتقل شود که اقدامی غیرکارشناسانه‌ و به دور از ذات و رسالت این‌ سازمان است‌.

با نگاهی‌ به خدمات پیشگیری و اجتماعی سازمان بهزیستی می‌توان‌ دریافت که نهادها و سازمان‌ها دیگری به جز بهزیستی‌ این فعالیت‌ها را به جامعه ارائه می‌دهند اما خدمات توانبخشی توسط هیچ نهاد دیگری عرضه نمی‌شود و در واقع بهزیستی تنها نهاد ارائه دهنده خدمات توانبخشی است.

این در حالی است که عموم فعالیت‌های حوزه توانبخشی و مطالبات جامعه معلولان فقط از سوی بهزیستی ارائه می‌شود و اغلب نیازمندی‌های اصلی و عمیق افراد دارای معلولیت در دل توانبخشی است، بنابراین با نادیده گرفتن فعالیت‌های این حوزه و توزیع آن بین حوزه‌های غیرمرتبط، امکان ارائه خدمات اصلی و مورد نیاز‌ معلولان از این حوزه سلب می‌شود.

در سال‌های پیش‌‌ توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با پنج دفتر اداره می‌شد. توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) و بیماران روانی مزمن هر یک‌ ستاد مستقلی داشتند.

مراکز نگهداری شبانه‌روزی و روزانه معلولان به شکل دولتی اداره می‌شدند. کارگاه‌های حرفه‌آموزی و کلینیک‌های توانبخشی دولتی با حضور معلولان روح زندگی داشتند.

اما رفته رفته سیاست‌های غلط رؤسای سازمان و معاونین توانبخشی هر روز توانبخشی را کوچک‌تر و ناتوان‌تر کرد. به نحوی که امروز حوزه توانبخشی بهزیستی خود دچار معلولیت شده و در صورت عدم توانبخشی به‌هنگام، از دست خواهد رفت.

برخی کارشناسان می‌گویند این اقدام از قادری که عدم انتصاب معاون برای حوزه توانبخشی و رها کردن چندین ماهه این حوزه مهم به حال خود را در سوابق خود دارد چندان عجیب نیست. او پیش از این بارها عدم اعتقاد و تعهد خود به توانبخشی را نشان داده و بعدها‌ با انتخاب فردی‌ بی‌تجربه‌ در حوزه توانبخشی اثبات کرده که یا دانش این حوزه را ندارد و یا توانبخشی افراد دارای معلولیت برایش فاقد اهمیت است.

قادری اکنون با واگذاری یک دفتر از دفاتر سه‌گانه توانبخشی، دفتر توانمندسازی معلولان را به دفتر پیشگیری تبدیل کرده در حالیکه حوزه پیشگیری نیازی به افزودن‌ این ساختار ندارد‌.

حالا مراکز نگهداری به بخش غیردولتیِ حقیقی واگذار شده‌اند‌ و برای این مراکز یارانه به شکلی مصوب شده که حدود ۷۵ درصد از اعتبارات حال‌حاضرِ‌ توانبخشی صرف حدود یکصد هزار نفر که کمتر از ده درصد جامعه هدف شناخته شده هستند هزینه می‌شود و فقط ۲۵ درصد از اعتبارات این حوزه به باقی جمعیت معلولان ایران و به جمعیتی حدود یک‌ میلیون و ششصد هزار نفر می‌رسد.
  
نکته تأسف‌برانگیز دیگر که به سال‌های پیش از قادری مربوط می‌شود این است که کلینیک‌های دولتی توانبخشی و مراکز جامع بهزیستی تعطیل شده‌اند و حالا مدت‌هاست نه تجهیزات کلینیکی خریداری می‌شود و نه خبری از استخدام کارشناسان‌ توانبخشی در میان است‌‌ و قادری شاید اگر می‌خواست، می‌توانست رونقی به این حوزه بدهد‌‌..

عمده نیروهای حوزه توانبخشی را روان‌شناسان تشکیل می‌دهند و تعداد معلولان شاغل در این بخش روز به روز کمتر می‌شود و همه این نکات‌ از چارت جدید سازمان بهزیستی که برآمده از سلیقه قادری است قابل دریافت است‌.

دولت سال گذشته در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیف اعتبار قانون حمايت از حقوق معلولان که تنها قانون موجود در کشور برای طیف معلول است را حذف کرد. اکنون که اقدامات رئیس فعلی سازمان بهزیستی در پاره‌ پاره کردن حوزه توانبخشی به‌عنوان تکه‌های یک پازل در کنار حذف ردیف بودجه قانون مذکور قرار داده می‌شود می‌توان ریشه این تصمیم دولت را دریافت‌.

در واقع‌ شاید بتوان گفت در ماجرای حذف ردیف بودجه قاندن معلولان، اطلاعات و تصمیمات قادری نقش زیرساخت‌ را برای تصمیم دولت داشته و دولت را در اتخاذ این تصمیم به اشتباه انداخته.

تبعات این رویداد‌ سالها بعد در زندگی افراد دارای معلولیت خود را نشان خواهد داد‌ و قطعا مسئولیت آن با فردی است که با اطلاعات ناکافی و نادرست رویه اجرای یک قانون کشوری را به سمت نامتعارفی هدایت کرده است.

امیدواریم نهادهای مرجع و مديران دستگاه‌های فرادستی با مداخله بهنگام‌ از نهایی شدن چارت مذکور که رسالت سازمان بهزیستی‌ را دچار انحراف و درصد خطای بالایی می‌کند پیشگیری کنند. در غیر اینصورت رئیس این سازمان‌ که بارها نشان داده‌ تاب تحمل نگاه منتقدان عملکرد خود را ندارد باید پاسخی برای‌ چرایی‌ اعمال وضعیت کنونی بر معلولان در آخرت فراهم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
0
1
انشالله خدا نابودش میکنه و به عید نمیرسه انشالله . ناگهان بانگی برا آمد خواجه مرد . خدا الرحم راحمینه نابود میشه انشالله اگه به عید کشید بدونید خدایی وجود نداره
کارمند بهزیستی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
0
1
با سلام و احترام
فارغ از نوع کارکرد و برون داد فعالیت آقای قادری بعنوان رییس سازمان بهزیستی که مسلما یکی از مدیران ضعیف سازمان در طول تاریخ این نهاد بوده و هست انتظار از یک خبرنگار آن هم در یک حوزه ی تخصصی این است که بدون سوگیری و درگیری با احساسات تمایلات شخصی خود به نگارش مطلب بپردازد و از یکجانبه گرایی به مسائل بپرهیزد.
تغییر در ساختار سازمانی هر مجموعه امری متداول و مرسوم بوده و بصورت دوره ای در نهادها و دستگاههای مختلف دولتی و غیر دولتی صورت می گیرد که سازمان بهزیستی هم از این امر مستثنی نبوده و نیست اما نکته ی بسار حائز اهمیت در تغییرات صورت گرفته در چارت سازمانی بهزیستی، انحلال مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور و به تبع آن معاونت توسعه پیشگیری در استانها بوده است که با عنایت به اولویت و ارجحیت برنامه ها و امور مرتبط با پیشگیری بر مداخله و درمان و سیاست های روز جهانی در این زمینه بسیار نگران کننده و خطرناک است.
اگر بخواهیم بر اساس مرقومات سرکار خبرنگار بررسی کنیم و تاکید داشته باشیم که حوزه ی توانبخشی و رسیدگی به امور معلولین از جمله فعالیتهایی ست که صرفا متولی آن سازمان بهزیستی ست(که این ادعا با توجه به یک نمونه آن که فدراسیون و هیات ورزشی جانبازان و معلولین نقض غرض خواهد بود) و بر اساس این ادعا به ضرورت توجه ویژه به امور توانبخشی تاکید نماییم( امری که در کلیت مورد تایید همگان خواهد بود) سوالی که در این بین مطرح می شود این خواهد بود که در حال حاضر متولی نگهداری و خدمت رسانی به زنان و دختران در معرض آسیب،معتادین، کودکان و شیرخواران کدام نهاد می باشد؟ و با تغییر چارت جدید آیا شاهد تضعیف برنامه ها در این حوزه نوخاهیم بود؟ و آیا طرح این ادعا از سوی نگارنده که در چارت جدید حوزه توانبخشی تضعیف و حوزه های پیشگیری و اجتماعی تقویت گردیده است وارد می باشد؟
و نکته ی آخر اینکه در چارت جدید که هزاران ایراد اساسی به آن وارد می باشد کمترین تغییر در حوزه توانبخشی صورت گرفته است که موید این ادعا هم مقایسه تشکیلات و چارت قدیم و جدید توسط خبرنگار محترم و سایر علاقمندان خواهد بود.
به امید بازگشت قانون، حاکمیت عقل و تدبیر و استقرار آرامش و امنیت در میهن عزیزمان ایران
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->