به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری و رونمایی از پوستر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی، ظهر امروز(۵شهریور) در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
مجید عسکری، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در این نشست، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم سعید تشکری، دبیر علمی نخستین دوره جایزه ملی داستان حماسی، به سابقه شکلگیری دبیرخانه هنر حماسی در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: اصلیترین مأموریتی که در این دبیرخانه تعریف شد، این بود که از ظرفیتهای حماسی خراسان برای دمیدن روح حماسه و امید در فضای هنری استفاده کند.
وی افزود: نگاه اولیه در آن زمان، این بود که به چالشهای هویتی در این زمینه نیز توجه شود. اما نگاه ایجابی همکاران موجب شد که هنر حماسی به فرصتی برای فعالیتهای ادبی و هنری در زمینه حماسه تبدیل شود.
عسکری خاطرنشان کرد: پس از شش سال از آغاز به کار این دبیرخانه، امروز با دستاوردهای خوبی مواجه هستیم. تدقیق و شناخت مفهوم هنر حماسی در ادامه هنر انقلاب و هنر متعهد، به عنوان مفهومی که سالها از آن غفلت شده بود، از جمله این دستاوردها بود.
وی با اشاره به جلسات نقد و هماندیشی پیرامون مفهوم هنر حماسی و داستان حماسی و فراهم آوردن زمینه برای انجام فعالیتهای پژوهشی حول این مفاهیم خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، دو موضوع «سینما حماسه» و «داستان حماسی» نیز در این دبیرخانه پیگیری شد و در موضوع داستان حماسی نیز اتفاقات خوبی در سه دوره برگزاری آن رقم خورد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: تلاش کردیم مسئله نوشتن داستانهای امیدبخش و حماسی به یک دغدغه جدی برای نویسندگان کشور مبدل شود و در کنار مفهومشناسی هنر حماسی، با تولید نمونههایی در گونههای مختلف هنری، جلوههایی از هنر حماسی را ارائه کنیم.
وی افزود: جایزه داستان حماسی یک اتفاق ملی را در حوزه ادبیات به وجود آورده و امیدواریم در آینده، یک اتفاق بینالمللی را رقم بزند. ما به منظر جدیدی از فرم و محتوا در زمینه هنر انقلاب نیازداشتیم.
محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیز با اشاره به اینکه نمایه چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی در اختتامیه دوره سوم و در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی ارائه شد، خاطرنشان کرد: امروز شاهد اعلام فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هستیم.
وی افزود: در دوره سوم از نظر کمّی و کیفی نتیجه راضیکننده و باشکوهی داشتیم. شرکت حدود ششصد نویسنده و ارسال حدود هفتصد اثر نمایانگر این است که جایزه ملی داستان حماسی یک حرکت پیشرو و تعیین کننده است.
شرفی خبوشان در ادامه گفت: امر داستان و روایت در کشور، از زمان پدیدآمدن در دوره معاصر، همواره شکلی غربی داشت و ماهیت انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر داستان هم باید هویدا میشد. جایزه ملی داستان حماسی توانسته است داستان را از امر فردی به جمعی مبدل کند و اگر قهرمانی در حماسه هست، بر اساس خواست و اراده جمعی بوده است.
وی افزود: وقتی ما ادعا میکنیم جایزه ملی داستان حماسی حرکتی پیشرو است، میتوانیم آثار این پیشرو بودن را در آثار خلق شده و فعالیتهای دبیرخانه هنر حماسی به درستی ببینیم. بسیاری از نویسندگان متوجه شدند داستان ایرانی میتواند زمینههای بومی، تاریخی و دینی داشته باشد و داستان حماسی در ایجاد یک روایت ایرانی، حرکتی رو به جلو است.
دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: جایزه ملی داستان حماسی در مسیر هویت و روایت ایرانی حرکت میکند. پیوند داستان حماسی و تمدن اسلامی از اهداف جایزه ملی داستان حماسی بوده است. نویسندگان نیز به این موضوع توجه کردهاند که قهرمان با موانع میجنگد و خستگیناپذیر است و در نهایت قلهای را فتح میکند.
وی تأکید کرد: آنچه هنر و داستان ایجاب میکند، توجه به داشتههاست. امیدوارم در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هم باشکوهتر از گذشته، شاهد رسیدن به اهداف کلان در روز نخست شکلگیری باشیم. جایزه ملی داستان حماسی، جایزهای پویا، زنده و امیدبخش است.
شرفی خبوشان در ادامه گفت: فراخوان آثار در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی تا ۳۰دیماه ادامه دارد. پیشبینی میکنیم در این دوره نیز نویسندگان تازهنفس در کنار نویسندگان حرفهای به خلق آثار بپردازند. ضمن اینکه در دورههای گذشته نیز با برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات نقد، بذر این جایزه را در استانهای مختلف کاشتهایم.
علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این نشست، ضمن تقدیر از همه افرادی که در شکلگیری و تداوم این رویداد نقشآفرینی کردهاند، خاطرنشان کرد: درهمآمیختگی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و موضوع حماسه، جلوهای باشکوه داشته و شاهد اثرات و برکتهای آن در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هستیم.
وی افزود: این جایزه و تنوع در موضوعات و محورهای آن، نمونههایی از پختگی و فرهیختگی در حوزه ادبیات است.
فروزانفر تأکید کرد: امروز حوزه هنری برای میزبانی این جایزه، به خود میبالد و افتخار میکند.
«میلاد عرفان پور» سرپرست مرکز آفرینشهای ادبی و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه در زمانهای حضور داریم که بازار کتاب را رمانهای ترجمه شده قُرُق کرده که با فرهنگ ما بیگانه است و همین رمانها نیز خوراک فکری نوجوانان و جوانان ماست، گفت: پرداختن به داستانی که بتواند قشر گسترده مخاطب را به داستان و روایت ایرانی نزدیک کند، در اولویت است.
وی با اشاره به اینکه پرداختن به قهرمان در داستاننویسی یکی از شاخصهاست، خاطرنشان کرد: رمان حماسی که قهرمان در آن پررنگتر است از مهمترین گونههای رمان است و از سوی دیگر، کمتر رمان موفق و اثرگذاری را میتوان یافت که در گونه حماسی تعریف نشود.
عرفان پور خاطرنشان کرد: روایت پهلوانی و ستیهندگی در دفاع از حق و روایت حماسهها بر عهده هنرمندان است و این موضوع در حوزه داستان، کارکرد ویژهای دارد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای داستان حماسی در استانهای مختلف گفت: برای گفتمانسازی و ترویج حماسه و داستان حماسی، برگزاری این کارگاهها همچون دورههای گذشته پیگیری میشود. داستان حماسی داستان زندگی است و هر گامی که شخص به سمت آرمان شهر برمیدارد در مسیر حماسه حرکت میکند. عرصهای که در میدان جنگ و عشق و اعتراض و پرداختن به موضوعات اجتماعی و ... میتواند جلوهگر باشد.
بهزاد دانشگر، مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: داستان حماسی از قدیمیترین گونههای داستانسرایی در همه اقوام و ملل است.
وی افزود: شاهنامه فردوسی در زمانی سروده شد که ایران به دلیل هجوم اقوام و زبانهای بیگانه در مخاطره بود و فردوسی با سرودن شاهنامه تلاش کرد این آسیبها را از ملت ایران دور کند.
دانشگر با بیان اینکه در موضوع حماسه، بقیه اقوام و ملل نیز وضعیتی مشابه داشتهاند، گفت: در آثار حماسی، روحیه امید دمیده میشود. ملتی که حماسه نداشته باشد، امید به آینده و چشمانداز ندارد.
وی تأکید کرد: هر ملت به گونههای مختلف داستان نیاز دارد. بخشی از مسائل اجتماعی ما به دلیل آن است که از حماسه دور شدیم و داستان حماسی باید بتواند امید و نشاط را به جامعه تزریق کند.
دانشگر افزود: بهترین داستانهای حماسی میتواند با نگاه به روزگار حاضر و معاصر نوشته شود. حماسه فقط به گذشته و میدان جنگ اختصاص ندارد؛ هر چند یکی از مهمترین فضاهایی که حماسه در آن رخ میدهد میدان جنگ است.
وی در ادامه گفت: امیدواریم در حوزه تولید داستانهای حماسی، داستانهایی داشته باشیم که قابلیت ترجمه و ترویج در ملل مختلف داشته باشد.
در پایان این نشست خبری نیز از پوستر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی رونمایی شد.
گفتنی است محورهای فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی شامل حماسههای بومی، حماسههای دینی و حماسههای تاریخی است.
این جایزه در دوبخش داستان کوتاه و رمان برگزار میشود و ثبتنام در آن نیز از طریق پورتال جایزه ملی داستان حماسی به نشانی www.honarhemasi.ir صورت میگیرد.
جوایز چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در داستان کوتاه، پنج جایزه بیست میلیون تومانی برای برگزیدگان و بدون در نظر گرفتن رتبه است. در بخش رمان نیز برای نفر اول جایزه ۱۵۰میلیون تومانی، برای نفر دوم جایزه ۱۰۰میلیون تومانی و برای نفر سوم جایزه ۵۰میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.