آغاز مسابقات بین‌المللی «جایزه بریکس قرآن کریم» در کازان + فیلم و تصایور یک صلوات، کرایه راننده تاکسی بود ز دریای کراماتت شده دامانِ صحرا‌ تر درباره محمدعلی الهامی نیا، قدیمی‌ترین استاد کاشی کاری حرم مطهر رضوی مبارک سفری از بخارا تا مشهدالرضا(ع) بررسی فلسفه و آثار زیارت در متون دینی جزئیاتی از ثبت‌نام زائران اربعین در خراسان‌رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) | اعزام کاروان‌های عتبات پیش از اربعین متوقف می‌شود افتتاح دومین دوره مدرسه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) ۱۴۰۰ مشهدی برای شرکت اردوی راهیان نور مناطق غرب ثبت نام کردند رونمایی از سه نسخه خطی نفیس «اللُهوف سید بن طاووس» در حرم رضوی ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه بین‌المللی خوش‌نویسی «یاس یاسین» احداث سایه‌بان‌های جدید در مسیر‌های پرتردد حرم‌ امام‌رضا(ع) چرا تولی و تبری شرط نجات است؟ پیکر پدر شهیدان «واحدی‌فیض‌آبادی» در مشهد تشییع شد هنرمندانی که دل در گرو حسین (ع) دارند | روایتی از حضور اصحاب رسانه و هنر مشهد در هیئت مذهبی ماه + فیلم یک تنگ بلور در میدان مین آداب استغفار و توبه چیست؟ امام‌سجاد(ع) مظهر تقوا و تواضع است
سرخط خبرها

راهیِ حسینیه دل

  • کد خبر: ۱۸۱۳۱۰
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
راهیِ حسینیه دل
یکی از آن مفاهیم انسانی که در حادثه بی بدیل عاشورا قرار دارد، این است که خلیفه اللهی انسان را به نمایش می‌گذارد.

یکی از آن مفاهیم انسانی که در حادثه بی بدیل عاشورا قرار دارد، این است که خلیفه اللهی انسان را به نمایش می‌گذارد؛ انسانی که جایگاه خدایی دارد، وجود و زیست خودش را از غیر انسان و حیوان مرزبندی کرده است. در همین خصوص آقای گرمارودی درباره یزید این طور بیان کرده است: «و یزید بهانه‌ای دستمال کثیفی که خلط ستم را در آن تُف کردند و در زباله تاریخ افکندند.»

از طرفی عدد ۴۰ از گذشته‌ها در ادیان و اقوام مختلف تقدس خاصی داشته است و از منظر عرفانی معرفتی یک عدد به تکامل رسیده تلقی می‌شود و این طور برداشت می‌شود که اگر می‌خواهید به معرفت یا به جایی برسید، این چله نشینی را داشته باشید یا پیغمبر (ص) در چهل سالگی به نبوت می‌رسد. رمز و راز این عدد، یک طرف ماجراست و در طرف دیگر سلسله حوادثی در عاشورا وجود دارد که دستاویز هنرمند هم همین رمز و رموز است و با توجه به این ویژگی‌هایی که در اعداد و حروف و کلمات است، می‌تواند مفهوم پردازی کند.
ما در اربعین، شاهد یک همایش و راهپیمایی هستیم که انسان را از حسینیه دل راهی سفر عشق کرده و راهی مسیری می‌کند که نشان می‌دهد راه امام حسین (ع) حرف زدنی نیست، رفتنی است؛ بنابراین با رفتن تأکید شود که من در راه تو هستم.

وقتی که یک فرهنگ بین مردم نهادینه شد، ادبیات خودش را هم تولید خواهد کرد. مثلا می‌بینیم که کتاب‌هایی خاص اربعین منتشر شده است؛ از جمله کتاب «سفرنامه با صاد» سید مهدی موسوی که شاعر در آن سفرنامه، پیاده روی اربعین خود را با زبان شعر بیان کرده است.

مثلا واژه «موکب» پیش از این در شعر‌ها نبوده، اما اکنون در شعر‌ها فراوان به کار برده می‌شود. این فرهنگ دارد شکل می‌گیرد و به تدریج ذرات و اجزای خودش را پیدا می‌کند.

این همدلی که به واسطه امام حسین (ع) در ایام پیاده روی اربعین ایجاد شده است، باعث می‌شود که در ایام اربعین انسان فکر نمی‌کند که در یک کشور بیگانه قرار دارد؛ چون این کشور، کشور امام حسین (ع) است و این موضوع در ادبیات هم بروز پیدا کرده است و امیدواریم این توجهات نیز به صورت خاص‌تر بشود که ما این اتفاقات عظیم فرهنگی را در شعر هم بتوانیم نشان دهیم. این همدلی بی مرزی که بین دو ملت هست و اینکه «حب الحسین یجمعنا»، چیزی است که می‌تواند با فرهنگ اربعین در همه جای دنیا به اسم ایران رقم بخورد. امیدواریم در ادبیات هم بتوانیم این میدان داری را داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->