رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد
سرخط خبرها

تغییرات در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در لایحه برنامه هفتم

  • کد خبر: ۱۸۱۳۴۸
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
  • ۳
تغییرات در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در لایحه برنامه هفتم
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مصوبه این کمیسیون درباره تغییرات اعمال شده برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن پیرهادی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کل کشور با تاکید بر اینکه اعمال اصلاحات تدریجی در مولفه‌های بازنشستگی و بروزسانی قوانین مربوط به بازنشستگی بر اساس تغییراتی جمعیتی اقدامی ضروری است، گفت: با رای کمیسیون دولت مکلف بازبینی و تدوین دستور العمل‌های مربوط به مشاغل سخت با هدف کنترل موج بازنشستگی‌های پیش از موعد و تشدید ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی شده است.

وی با بیان اینکه از جمله دلایل بروز بحران در صندوق‌های بازنشستگی سیاستگذاری بدون لحاظ اصل حفظ پایداری مالی صندوق‌ها بوده است که قوانین مربوط به بازنشستگی‌های پیش از موعد یکی از فاکتور‌های اثر گذار در این مقوله است، ادامه داد: در سال‌های اخیر درصد قابل توجهی از بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد بوده است، اگرچه اصل موضوع سخت و زیان‌آور و مشمول شدن برخی از گروه‌های شغلی، موضوعی منطقی و پذیرفته شده است؛ اما در رویه و قانون فعلی فرایند مشخص و متقنی جهت شناسایی افراد مشمول وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد:طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی، در سال‌های اخیر حدود ۵۰ درصد از بازنشستگی‌های این سازمان، پیش از موعد بوده است.

پیرهادی بر ضرورت  اصلاح وضعیت موجود قوانین بازنشستگی وصندوق‌های بازنشستگی تاکید کرد و ادامه داد: عدم انجام اصلاحات پارامتریک همزمان با تحولات جمعیتی، تصویب قوانین  متعارض با اصول بیمه‌ای که منجر به تشدید ناترازی مالی صندوق‌ها شده اند، شرایط  ناپایداری را در صندوق‌ها بازنشستگی ایجاد کرده اند که اگر ورود فوری و پیشگیرانه‌ای در جهت رفع  یا کنترل این ناپایداری صورت نگیرد، تبدیل به بحران می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اعتبارات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی در لوایح  بودجه سالیانه رشد پلکانی داشته، بگونه‌ای که در بودجه سال جاری به حدود ۱۵ درصد از کل منابع عمومی بودجه رسیده است، تاکید کرد: بر همین اساس برای ممانعت از ورشکستگی این صندوق‌ها و جبران ناپایداری آن‌ها می‌بایست اصلاح ساختار نظام بازنشستگی در روند تدوین و تنقیح لایحه برنامه توسعه هفتم مورد توجه قرار می‌گرفت، در همین راستا کمیسیون و دولت در تصمیمی مشترک تغییراتی در روند بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور لحاظ کردند که بر اساس این مصوبه و در صورت تایید آن در صحن مجلس دولت مکلف به بازبینی آئین‌نامه و دستورالعمل مشاغل سخت می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه در تشریح این مصوبه با بیان اینکه در قانون فعلی بازنشستگی، مشاغل سخت و زیان آور به ازای هر یک سال خدمت یک و نیم برابر محاسبه می‌شود، ادامه داد: کمیسیون  تلفیق در مصوبه‌ای بحث مشاغل سخت و زیان آور را به دو گروه «الف و ب» تقسیم کرد، گروه «ب» شامل مشاغل سختی می‌شود که از نظر سختی بالاتر از حد میانگین هستند. برای این افراد تا سقف ۱۰ سال به ازای یک سال خدمت یک و نیم برابر (یک سال و نیم) محاسبه می‌شود در این گروه  که بیش از نیمی از عناوین گروه‌های شغلی سخت و زیان‌آور را پوشش می‌دهد  قانون فعلی  اعمال می‌شود.

نماینده تهران افزود: دسته دوم مشمول مشاغلی است که از نظر سختی پایین‌تر از میانگین هستند. در این گروه به ازای هر یک سال خدمت ۱.۳ برابر ارفاق در نظر گرفته شد که سقف آن حداکثر ۷ سال تعیین شده است.

به گفته پیرهادی در گروه عناوین شغلی «الف» که با نام محیط سخت و زیان آور شناخته می‌شوند نیز برای هر سال یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال لحاظ شود.

وی افزود: کشور‌هایی که در مقایسه با ایران از نظر دارایی صندوق‌های بازنشستگی و شاخص‌های اقتصاد کلان در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند، برای جلوگیری از وقوع بحران، با توجه به تغییرات جمعیتی دست به اصلاحات تدریجی در مؤلفه‌های بازنشستگی خود زده‌اند، اما در ایران با وجود تغییرات شاخص‌های جمعیتی همچون نرخ باروری و امید به زندگی و وضعیت نامساعد دارایی صندوق‌ها و به تبع آن ناتوانی از پرداخت مستمری مکفی به بازنشستگان، قوانین مربوط به بازنشستگی بروزرسانی نشده اند و نیازمند اصلاح وضعیت موجود، با هدف جلوگیری از بروز بحران‌های قابل پیش‌بینی هستند.

براساس این گزارش، مصوبات کمیسیون تلفیق برای تبدیل شدن به قانون نیاز به موافقت نمایندگان در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان دارد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
0
یک اشتباه بزرگ که در مورد سنوات ارفاقی مشاغل سخت در برنامه هفتم دارد رخ میدهد این است که سنوات ارفاقی به سه بخش تقسیم شده در صورتیکه اگر به دو بخش تقسیم شود بسیار بهتر میباشد یک بخش که هرسال ۱ سال و شش ماه حساب میشود با حداکثر ده سال سنوات ارفاقی و برای مشاغل گروه ب میباشد که درجه سختی انها بالاتر از ۵۰ درصد است و این خوب است همچنین برای مشاغل سخت گروه الف که هر سال ۱/۲ حساب میشود با حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی که این هم خوب است ولی برای ان مشاغل گروه ب که درجه سختی انها کمتر از ۵۰ درصد میباشد و هر سال ۱/۳ حساب میشود با حداکثر ۷ سال سنوات ارفاقی این یک اشتباه بزرگ است و برای این گروه هم مثل گروه الف هر سال ۱/۲ حساب شود با حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی. ولی با این روند صعودی قرار گرفتن مشاغل عادی در گروه مشاغل سخت، اینده نگرانه تر و حساب شده تر این است که ان مشاغل گروه ب که درجه سختی انها بیشتر از ۵۰ درصد میباشد با ۲۲ سال کار متوالی و با ۸ سال سنوات ارفاقی بازنشسته شوند و دو گرو دیگر یعنی گروه ب که درجه سختی انها کمتر از ۵۰ درصد و گروه الف با ۲۵ سال کار متوالی و حداکثر ۵ سال سنوات ارفاقی بازنشسته شوند و همچنین حداکثر سقف سابقه بازنشستگی پیش از موعد به خصوص بازنشستگی مشاغل سخت یعنی کسانی که سابقه انها کمتر از ۳۰ سال باشدعدد شسته رفته و گرد شده ی ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۵ روز حقوق در ماه.حتی اگر سابقه شخص یک روز مانده به سی سال. چون کسی که تا سی سال کار نکرده چه دلیلی دارد که حداکثر سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه شامل او شود. تا این روند شیب صعودی بازنشستگی مشاغل سخت کمی شیبش کمتر شود و سرعت سقوط سازمان تامین اجتماعی هم کمی کمتر شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
0
سلام خدمت کارشناس بیمه محترم. اینجانب با ۳۱ سال سابقه بازنشسته شده ام. ولی یک فکری اعصاب مرا خرد کرده و چون ادم کمالگرایی هستم میخواهم که ۳۵ سال سابقه را بدست بیاورم و طبق قانون بیمه حداکثر سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه است و شخصیکه بیمه خویش فرما میدهد تقریبا ماهی ۱ میلیون تومان میدهد ولی من برای اینکه حداکثر سابقه بیمه یعنی ۳۵روز حقوق را بدست بیاورم حاضرم ۱۲ برابر کسی که بیمه در ماه میپردازد بدهم انهم بصورت نقدی تا ۳۵ روز حقوق در ماه را بدست بیاورم یعنی ماهی ۱۲ میلیون تومان و در سال میشود ۱۴۴ میلیون تومان و چون ۳۱ سال سابقه دارم برای رسیدن به سابقه ۳۵ سال ۱۴۴ میلیون تومان ضربدر ۴ شود مساوی ۵۷۶ میلیون تومان میشود و حاضرم از زمان پرداخت این مبلغ ۴ سال هم انتظار بکشم و بعد از ۴ سال سابقه ام ۳۵ سال شود و برای هر شخص بازنشسته این امکان بوجود بیاید که حداکثر ۵ سال سابقه را بعد از بازنشستگی به مبلغی که عرض کردم بصورت نقدی یا ماهیانه و بعد از طی شدن مدت خریداری شده و برای فقط یک مرتبه برای هر فرد بازنشسته بصورت اختیاری فراهم شود چون خیلی از بازنشسته ها مثل اینجانب میباشند و شخصیت کمالگرا دارند همچنین وقتی شخص بازنشسته میشود دیگر واقعا امکان کار مجدد که بتواند بیمه رد کند وجود ندارد چون اگر شخص بخواهد در جایی کار کند توانایی و روحیه قبل را ندارد ایا شما میتوانید این پیشنهاد را به تامین اجتماعی بدهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
0
خیلی مهم و فوری. لطفا این مطلب را به صاحبان محترم مسوولیت برسانید. مجلس واقعا در مورد مشاغل سختی که سختی انها زیر ۵۰ درصد است اشتباه کرده که به انها ۱/۳ میخواهد بدهد و با حداکثر ۷ سال سابقه ارفاقی. باید پیشنهاد دولت که ۱/۲ بود با حداکثر ۵ سال سابقه ارفاقی را قبول میکرد چون اولا پیشنهاد دولت که ۱/۲ است باعث میشود میانگین سن بازنشستگی بالاتر برود و همچنین در اینده دست تامین اجتماعی و مجلس و دولت برای بالا بردن سن بازنشستگی مشاغل سختی که سختی کار انها بالای ۵۰ درصد است بازتر میشد و میتوانستند مثلا سن بازنشستگی این گروه را که الان بیست سال است در اینده دو سال بالاتر ببرند. و تمام این تغییرات در صورتی میتواند مثمر ثمر باشد که حداکثر سقف سابقه برای مشاغل سخت که پیش از موعد میباشند حتی تا رسیدن به سابقه ۳۰ سال همان ۳۰ روز حقوق در ماه باشد و نه ۳۵ روز حقوق در ماه. چون شخصی که تا ۳۰ سال کار نکرده نباید امتیاز حداکثر سابقه تامین اجتماعی که ۳۵ روز حقوق در ماه است نصیبش شود و این از عدالت به دور است .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->