سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

افتتاح همزمان ٣٢٢ طرح بخش تعاون در ٣١ استان کشور

  • کد خبر: ۱۸۱۴۷
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
افتتاح همزمان ٣٢٢ طرح بخش تعاون در ٣١ استان کشور
با حضور معاون اول رییس جمهوری به طور همزمان، ٣٢٢ طرح بخش تعاون در ٣١ استان کشور افتتاح شد.
به گزارش شهرآرانیوز، «اسحاق جهانگیری» صبح روز سه‌شنبه، ۲۹بهمن ماه در آیین افتتاح همزمان ٣٢٢ طرح بخش تعاون در ٣١ استان کشور اظهار داشت: با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجماعی در کشور ایجاد کرد، گفت: توسعه تعاونی‌ها می‌تواند راهگشای اهداف کشور و انقلاب‌ اسلامی باشد.
 
وی ادامه داد: وجه اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجماع و تفاهم بین اقتصاددان‌ها و سیاستمداران کشور که البته نظرات متفاوتی همواره دارند ایجاد کرد.  

معاون اول رییس جمهوری افزود: هیچ‌کس از آن‌ها در بند‌های ٢۴ گانه هیچکدام از این بند‌ها را اضافی نمی‌دانم و همه بند‌های آنرا برای اقتصاد کشور راهگشا می‌دانند و هدف این نسخه مقاومت و مقابله با تکانه‌های اقتصادی برای کشور است که همه اقتصاددان‌ها و سیاست‌مداران تفاهم و اجماع دارند.

جهانگیری با بیان این که وضع کشور نسبت به آغاز تحریم‌های آمریکا بهتر است، گفت: آن‌ها تصور می‌کردند با خارج شدن از برجام و بر اساس تجارب و کتاب هنر تحریم مطمئن بودند که اقتصاد ایران از هم می‌پاشد و ایران جشن چهل سالگی را نمی‌تواند بگیرد، اما ما جشن ۴١ سالگی را امسال برگزار کردیم.  

معاون اول رییس جمهوری مهمترین عامل مقاومت در برابر تحریم‌ها را صبر و ایستادگی مردم دانست و گفت: آمریکایی‌ها واقعا فکر می‌کردند اقتصاد ایران از هم فرو می‌پاشد البته ضرباتی هم خوردیم، اما با مدیریت و تدبیری که انجام شد قطعا روز‌های بهتری در انتظار کشور است.  
جهانگیری گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از وزارتخانه‌های مهمی است که جنبه‌های کاری متفاوتی دارد و در همه بخش‌های اصلی اقتصاد به صورت جدی درگیر است و مسئولیت دارد.
 
وی با اشاره به بهره برداری از ۳۲۲ طرح مهم در حوزه تعاون خاطر نشان کرد: یک میلیون و ٧٠٠هزار نفر در این بخش مشغول به کارند که از همه آن‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم.
معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: توسعه بخش تعاون به عنوان یکی از مهمترین بخش‌هایی که می‌تواند راهگشا باشد و در خیلی از مسائلی که می‌توان در اهداف و آرمان‌های انقلاب و جمهوری اسلامی و حتی فراتر به عنوان آرمان‌های اسلام مطرح کرد و باید به دنبال تحقق آن‌ها باشیم، بخش تعاون می‌تواند چنین نقشی داشته باشد و چنین موقعیتی پیدا کند.
جهانگیری با بیان اینکه امروز مصادف با سالروز اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: معمولا در بین اقتصاددانان می‌گویند همیشه به تعداد اقتصاددان، راجع به مسائل اقتصادی نظرات وجود دارد با این حال وجه غالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بود که اجماعی ایجاد کرده بود.

جهانگیری گفت: این اجماع به این معنا است که هیچ کس راجع به هیچ‌کدام از محور‌ها و بند‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌گفت که این بندها، اضافی است و کاش نبود و همه می‌گفتند این ٢٤-٢٥بند اقتصاد مقاومتی جزو مسائلی است که در توسعه و اقتصاد کشور می‌تواند کارگشا باشد و نسخه خوبی برای اقتصاد ایران بود. به این دلیل که یک تفاهم و وحدت نظری روی این سیاست‌ها وجود داشت.
معاون اول رییس جمهوری گفت: ممکن است که برخی می‌گفتند جمله و بند دیگری به این ٢٤بند اضافه کرد، اما این سیاست‌ها راهکار و مبنای ماشد.
 وی یادآورشد: هدف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این بود که کشور را در مقابل تکانه‌های بیرونی مقاوم کند ما به هرحال به دلایل مختلف دیدیم که اقتصاد‌هایی بودند که گاهی اوقات به خاطر تکانه‌هایی که از بیرون کشور دچار مشکل می‌شدند.

جهانگیری گفت: هیچگاه در سیاست های اقتصادی به سمتی نرفتیم که ببینیم خارجی ها چه می گویند ما به سمت سیاست هایی رفتیم که به تقویت بنیان اقتصاد کشور بیانجامد ه با تحریم اقتصاد کشور از هم نپاشد.

وی افزود: آمریکایی ها براساس تجربیات خودشان تصورشان این بود که باخروج از برجام و تحریم هایی که براساس تجربیات قبل طراحی کرده بودند، اقتصاد ایران از هم می پاشد. 
معاون اول رییس جمهوری عنوان کرد: آمریکایی ها مطمئن بودند که در تحریم‌هایی که می‌گفتند ایرانی‌ها جشن چهلمین سال شان را نمی بینند، مطمئن بودند با این تحریم هایی که اعمال کردند اقتصاد ایران از هم می پاشد و حکومت ایران با اعتراضات مردمی که شکل می گیرد قادر به برگزاری جشن پیروزی انقلاب نخواهد بود.
جهانگیری یادآورشد: به فضل الهی جشن چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب مان را نیز برگزار کردیم وضع مان نسبت به سالی که آمریکایی ها شروع به تحریم اقتصادی ما مردند، بهترشده است.

وی افزود: در یکی از آن طرح ها گفته شد فرض کنید، تحریمی بیاید این تحریم در کجا می‌خواهد مشکلی ایجاد کند حتما یکی از مهمترین آنها تامین سوخت مردم بود، تجربه قبلی این بود که بنزین نبود و مجبور شدیم به پتروشیمی‌ها مراجعه کنیم و از آنها بنزین بگیریم و بعد گفته شد این بنزین چه عوارضی برای مردم دارد و از طرف دیگر محصول صادراتی مان را از دست می دادیم ، ما روی یکسری از طرح ها تمرکز گذاشتیم که یکی ازآنها میادین مشترک با خارجی ها بود. 

معاون اول رییس جمهوری بیان داشت: ما یک میدان پارس جنوبی مان یک میدان گازی است و سال ٨٤ ما و قطری ها برداشت مشابه ٢٥٠میلیون متر مکعب را آغاز کرده بودیم،هم اکنون ایران در جایگاه و موقعیتش و قطر هم به همین شکل برداشت می کرد. 

جهانگیری افزود: سال ٩٢ که ما روی کار آمدیم قطری ها ٦٠٠میلیون مترمکعب برداشت می کردند و ما ٣٠٠ میلیون متر مکعب برداشت می کردیم حال شما این میزان تفاوت برداشت را در روزهای برداشت و نیز در قیمت گاز ضرب بکنید ببینید چه عدد چند میلیارد دلاری درمی آید که وقتی یک جایی را تمرکز نمی دهیم منابع یک کشوری توسط یک کشور دیگر برده می شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز که ما باهم صحبت می کنیم ما در پارس جنوبی از قطری ها بیشتر  گاز برداشت می کنیم حدود ٦٧٠میلیون متر مکعب و آنها همان ٦٠٠میلیون متر مکعب برداشت می کنند، یا در منابع نفتی که در غرب کارون داشتیم ماحدود ٧٠هزار بشکه ولی عراقی ها چند برابر ما ولی امروز بیش از ٣٠٠ هزار بشکه نفت از آنجا استخراج می کنیم و در آب هم همینطور است.

وی گفت: در همان زمان ها بحث شد که از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی یک مجموعه طرح در غرب کشور طراحی شده بود، که این طرح ها می توانست کار بزرگ و کم نظیری برای ایران در بخش های آب و خاک و سایر منابع دیگر برای کشور صورت بگیرد، گفته شد چه زمانی باشد وقتی ما پیشنهاد را خدمت رهبری بردیم ٨میلیارددلار بدون اینکه به مجلس برود ، اجازه داده شد برداشت کنیم و یک مجموعه طرح را برای یکبار تمام کنیم و برویم و یک سلسله بحث هایی می شد که اگر می خواهید طرح هایتان را برای امسال بیاورید و فعلا ٥٠٠میلیون تومان بگیرید و بعد بایک روش دیگری در بودجه فکر کنیم . 
معاون اول رییس جمهوری گفت: گفتیم یک بار بگذاریم این کار یکباره تمام شود ولی رهبری بزرگواری کردند و ٨ میلیارددلار مجوز دادند، برداشت شد امروز می بینیم چندین سد و تونل ٤٥ کیلومتری راه افتاد و آب و کشورزی راه افتاد و نتیجش این شد به خودکفایی در گندم رسیدیم، ما در سال ٩٢ حدود ٦میلیون تن گندم وارد کشور کردیم امنیت غذایی کشور شکل گرفت. 

وی افزود: ما از کالاهای کشاورزی واردات داشتیم و همان موقع  نیز از ٨ میلیارد دلار واردات کشاورزی ترازمان به ٣ و نیم میلیارد دلار رسید. 
جهانگیری گفت: در راه معلوم شد کجا باید انگشت بگذاریم در راه آهن مشخص شد که برای ما باید بزار دیگری برای  حمل و نقل کشور داشته باشیم و انچه بوسیله راه آهن می شد به کشورهای دیگر وصل کنیم را وصل کردیم و هم اکنون این ارتباط ما با چین و اروپا کامل وصل است ، اینچه برون را از طریق  ترکمنستان و قزاقستان وصل کردیم ، آذربایجان را تا آستارا آنها خط را بردند و تا راه آهن بردیم و باید کارهایش راانجام دهیمیعنی سعی کردیم همه مسیرهایی که لازم است را ایجاد کنیم .

وی ادامه داد:‌ یکی از اهداف دولت ها و حکومت ها این است که اقتصاد را در برابر تکانه های بیرونی و فشارهای بیرون از اقتصاد مقاوم کنند و اینگونه نباشد که در آمریکا سیاست اقتصادی اتخاذ شده و کشوری در گوشه دیگر دنیا تحت تاثیر آن سیاست دچار مشکل و بحران شود.
جهانگیری با بیان اینکه در سال های اخیر به دلایل متعددی فشارهایی بر اقتصاد ایران تحت عنوان تحریم ها وارد شده،‌ گفت:‌ البته اقتصاد ایران همواره از ابتدای انقلاب تحت تحریم اقتصادی قرار داشت اما به نظرم آمریکایی ها بعد از آنکه هزینه جنگ های نظامی به ویژه در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بالا گرفت به سمت استفاده از قدرت نرم حرکت کردند. 
وی با اشاره به اینکه رییس جمهوری فعلی آمریکا در یکی از سخنرانی های اول خود اعلام کرد که این کشور ۷ هزار میلیارد دلار در جنگهای مختلف  در منطقه خاورمیانه هزینه کرده و چیزی عایدش نشده،‌ افزود:‌ در عراق دولتی روی کار آمده که به صورت طبیعی بیش از آمریکا با ایران ارتباط دارد.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد:‌ آمریکا متوجه شده که قدرت سخت با توجه به هزینه های بالا، دیگر تعیین کننده نیست و به سمت تحریم های سخت حرکت کردند.
وی با تاکید بر اینکه در مقطعی سیاست های اقتصاد مقاومتی اعلام شد که در تحریم شورای امنیت قرار داشتیم،‌ گفت:‌ در ابتدای دولت یازدهم علاوه بر آنکه بر اساس برنامه های رییس جمهوری به دنبال توافق در برنامه هسته ای بودیم، در عین حال ماموریتی واگذار شد تا اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شود.
جهانگیری ادامه داد: در مقطعی در یکی از گزارشاتی که به رهبر معظم انقلاب دادیم و آقای رییس جمهوری و مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی حضور داشتند، با اشاره به تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی،‌ تاکید کردم که این تغییر نام به تغییر اختیارات منجر نشده است. 
وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که شما هم مورد تایید رییس جمهوری و هم من هستید بنابراین نمی شود اختیاراتی نیاز داشته باشید و به شما واگذار نشود. 
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: بعد از آن سیاست های اقتصاد مقاومتی با دو روش کوتاه مدت و بلند مدت پیش بردیم.  
وی با اشاره به سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، ‌ادامه داد:‌ در ابتدا تصمیم بر این شد تا تیم های خاص، آینده اقتصاد کشور را در ۵ رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تعیین کنند که  این ۵ رویکرد شامل مردمی بودن،‌ عدالت بنیان،‌ دانش بنیان،‌ درون زا و برون گرا است. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه این ۵ رویکرد را به همه نهادهای کشور و حتی بخش خصوصی ابلاغ کردیم،‌ افزود:‌ فرماندهی اقتصاد مقاومتی فراتر از قوه مجریه است زیرا توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده بنابراین هر کس هر فعالیتی که بخواهد انجام دهد باید توجه کند این رویکردها در آن فعالیت حضور و ظهور داشته باشد. به طور مثال اگر امروز یک تعاونی ایجاد می شود اولین سوال این است که آیا رویکردهای اقتصاد مقاومتی درآن رعایت شده است. 
وی گفت: البته در قوه مجریه که کار اصلی اقتصاد آنجا است، باید سیاست های خاص برنامه‌ریزی می شد از همین رو کارگروه های مختلفی در وزارت خانه هایی مانند وزارت اقتصاد،‌نفت  و ... و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای اتکا کمتر به درآمدهای نفتی ایجاد شد تا با تدوین برنامه در یک دوره طولانی،‌ بر اساس اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم تا آنجا که تاکید شد تا برنامه ششم منطبق بر سیاست های  اقتصاد مقاومتی باشد.  
معاون اول رییس جمهوری به برنامه های کوتاه مدت شامل تعریف پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و ادامه داد:‌ اگرچه انتقادات فراوانی در این زمینه مطرح می شد اما در سال اول توانستیم ۱۲۷ پروژه اولویت دار را معرفی کنیم. 
وی گفت:‌ تلاش این بود تا اقتصاد ۲۰۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور در برابر تکانه های خارجی از هم نپاشد.

جهانگیری با بیان این که یکی از بخش هایی که به صورت جدی در اقتصاد ایران مستقر کند تعاونی ها است هستند افزود:  جمله معروف شهید بهشتی هم این بود که افرادی هستند که توانایی کار دارند اما سرمایه لازم را ندارند. باید تلاش کنیم تا سرمایه ها تجمیع شده تا با حمایت ها، این افراد توانمند در کشور کار کنند.

وی با بیان اینکه امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در بخش تعاونی وجود دارد،‌ گفت:‌ این بخش نباید کوچک گرفته شود  زیرا زمانی که ۵۰۰ نفر در منطقه‌ای بیکار می‌شوند، گفت: مجموعه سیستم را مختل می‌کنند و اینجا است که بزرگی ۱.۷ میلیون شغل خودش را نشان می‌دهد. 
وی ادامه داد:‌ اتاق تعاون، معاون تعاون وزارت تعاون ،‌شخص وزیر و دولت باید بایستیم تا مشکلات این بخش حل شود. 
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه یکی از چالش های پیش روی ما شغل بوده،‌ گفت:‌ در سال ۱۳۸۴ شاغلین کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۷۹ نفر بوده و این عدد با وجود منابع درآمدی بالا و نفت ۱۰۰ دلاری در ۸ سال بعد از آن،‌در سال ۹۱ به به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده است. 
جهانگیری افزود: در طول هشت سال تغییر رشد اشتغال را ببینید و منابع در آمدی کشور شامل ارز و فروش نفت با بشکه ١٠٠ تا ١٢٠ دلار انجام میشد. البته دنبال محکوم کردن دولت قبل نیستم بلکه به دنبال بیان این هستم که اگر سیاست ها دقیق باشد جواب می گیریم 

جهانگیری به آمار رسمی کشور اشاره کرد و گفت: در پاییز ٩٨ که در طول ۶ و نیم سال گذشته بیش از ۵ سال آن در تحریم بودیم که فقط سال ٩۵ و ٩۶ در تحریم نبودیم ما در این دوران تحریم با سیاست های مانند اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و اشتغال روستایی و تبصره ١٨ فعال کردن تعاونی ها و سایر اقدامات شاغلان کشور به ٢۴ میلیون و ۴٩٨ هزار و ٨١۵ نفر رسیده است. 

وی  رشد سرمایه گذاری کشور در سال های گذشته را مناسب ندانست و افزود: این موضوع می‌تواند برای آینده کشور نگرانی ایجاد کند ما باید راه کارهایی پیدا کنیم تا سرمایه‌گذاری در کشور را ترغیب و تشویق کنیم در این زمینه نظام بانکی بورس و بازار سرمایه مسیولیت دارد که سیاست‌ها و تصمیم ها می تواند در این بخش مفید و کارساز باشد 

وی با تاکید بر اینکه سیاست هایی  که در بخش های مختلف تدوین می شود می تواند کارساز باشد،‌ گفت:‌ بخش تعاون می تواند خوب بدرخشد؛ در اولین جلسه اقتصاد مقاومتی موضوع تعاون را بررسی می کنیم.   

وی به موضوع «کد شناسایی اشتغال» نیز اشاره کرد و افزود:‌ وزیر تعاون کار ماندگار زیادی کردند و امیدواریم این کار را در این دوره انجام دهند زیرا اگر هر فرد که شناسه اشتغال داشته باشد در برنامه ریزی ها راهگشا وکار بسیار مهمی است.  

جهانگیری بر لزوم حمایت از تعاونی ها تاکید کرد و گفت: البته این حمایت ها باید به گونه ای باشد که در شرایط فعلی بار مالی به دولت تحمیل نکند،‌ زیرا بودجه دولت با فشار رو به رو است و یکی از منابع درآمدی بودجه که نفت بوده تحت فشار شدید تحریم هایآمریکا قرار دارد و نثبه همین دلیل در مقابل کارمندان دولت و افرادی که از دولت انتظار تامین منابع دارند نمی خواهیم  و نباید با شرمندگی رو به رو شویم.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->