شهادت ۲ عضو ارتش لبنان بر اثر انفجار پهپاد اسرائیلی (۶ شهریور ۱۴۰۴) اعتراض اعضای کنگره آمریکا به اسرائیل: فورا حملات به سوریه را متوقف کنید سرلشکر موسوی: ما که باقی ماندیم باید قدردان شهدا باشیم گوترش: درباره توافق هسته‌ای ایران مذاکره کنید قالیباف: رژیم صهیونیستی نازیسم قرن ۲۱ است | مردم ایران در دهان نتانیاهو زدند رئیس شورای عالی سیاسی یمن: حملات اسرائیل به صنعا شکست خورد پزشکیان: ثبات قدم ملت ایران در جنگ ۱۲ روزه به جهان ثابت شد یک مقام ارشد ایرانی: ایران تحت فشار تسلیم نخواهد شد واکنش روسیه به آغاز فرآیند مکانیسم ماشه توسط اروپا پیام رئیس‌مجلس درباره طرح کالابرگ | قالیباف: دولت هرچه زودتر طرح کالابرگ الکترونیک را اجرا کند رویترز: روسیه و چین پیش نویس قطعنامه تمدید برجام را آماده کردند نمایندگی ایران در سازمان ملل: اعضای شورای امنیت در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قرار دارند واکنش آمریکا به آغاز فرآیند مکانیسم ماشه توسط تروئیکای اروپا زمان تشکیل جلسه شورای امنیت درباره ایران مشخص شد | دستور جلسه؛ آغاز فرایند فعال سازی مکانیسم ماشه (۶ شهریور ۱۴۰۴) آیا ترور رهبران انصارالله یمن صحت دارد؟ (۶ شهریور ۱۴۰۴) دریافت نامه تروئیکای اروپایی توسط رئیس شورای امنیت تایید شد بیانیه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به آغاز فرآیند اسنپ‌بک توسط سه کشور اروپایی دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان فردا به تهران می‌آید (۷ شهریور ۱۴۰۴) فرانسه: اسنپ‌بک به‌معنای پایان دیپلماسی با ایران نیست آکسیوس مدعی فعال‌سازی «اسنپ‌بک» علیه ایران شد | اروپا شرط گذاشت (۶ شهریور ۱۴۰۴) تماس تلفنی وزرای خارجۀ ۳ کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با عراقچی (۶ شهریور ۱۴۰۴) حملات اسرائیل علیه پایتخت یمن (۶ شهریور ۱۴۰۴) الحوثی: اسرائیل از کشتار جمعی کودکان لذت می‌برد | شهادت ۲۹۶۰ نفر از ابتدای شروع کمک‌های انسانی در غزه روسای کره شمالی، روسیه و ایران در رژه چین حضور پیدا می‌کنند سخنگوی سپاه: بیش از ۶۰ درصد افکار عمومی منطقه، ایران را پیروز جنگ می‌دانند ابراز علاقه پزشکیان به همکاری سازنده با چین رئیس‌جمهور، تکلیف ما و کلام معیار رهبر معظم انقلاب
سرخط خبرها

قذافی و صدر؛ بیم و امید

  • کد خبر: ۱۸۱۸۸۹
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
قذافی و صدر؛ بیم و امید
نگاهی به فرجام آن که در پایتخت قلوب خلق جای دارد و عاقبت آن که در دارالملک مغلوبِ ظلم پای می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز معمر قذافی ۴۲سال نفر اول لیبی بود، اگرچه در ۳۲سال آخر وانمود می‌کرد که رهبر معنوی ملت است و خود را «برادرِ پیشوا» می‌خواند. او که هوادار جامعه گرایی بود نوعی سوسیالیسم کمونیستی را بنیاد نهاد و ــ در ظاهر ــ مانند جمال عبدالناصر سودای اتحاد جهان عرب و ملت‌های آفریقایی را در سر می‌پخت، البته مشروط به اینکه خودش در صدر این ائتلاف باشد.

در این راه، به لطف ذخایر سرشار نفت و گاز، با صرف هزینه بسیار، «ارتش اسلامی» مجهزی شکل داد و حتی به ساخت جنگ افزار هسته‌ای هم نزدیک شد. قذافی اوضاع اقتصادی لیبی را هم سروسامان داد و ملت خود را به رفاهی نسبی رساند؛ اما همین ملت در سال ۲۰۱۱ او را سرنگون کردند و کشتند.

سیدموسی صدر، طی پنجاه سالی که در بین مردم بود، صاحب هیچ حکومت یا دولتی نبود و تنها ــ و البته با رعایت قانون ــ نهاد مدنی «مجلس اعلای شیعیان لبنان» را تأسیس کرد و سپس، از طریق رأی گیری، به ریاست آن رسید. پس از این، او حزب و سازمان شبه نظامی «حرکة أمَل» یا «جنبش امل» را هم (در آغاز تحت عنوان «حرکة ٱلْمحرومین») بنیان گذاشت. صدر با این کار‌ها توانست اقلیت بزرگ شیعه کشور را به برخی از حقوق مسلم خودشان ــ که سال‌ها از آن محروم بودند ــ برساند. این کار‌های او، در کشوری که تنوع فرهنگی و دینی بسیاری داشت و بر اثر آن درگیر یک جنگ داخلی بزرگ هم شد، اقداماتی ضدملی به نظر می‌آیند؛ با این همه، صدر محبوب اکثریت بود.

همچنان که مشهور است، ۴۵سال پیش، قذافیْ صدر را به زندان انداخت یا به کل از میان برداشت. مردی که با دیکتاتوریْ تأسیس حزب و حتی ابراز عقیده مخالف را ممنوع کرده بود و برای رعب افکنی، پیوسته، به اعدام داخلی‌ها و ترور خارجی‌ها می‌پرداخت، کسی که به بهانه‌های گوناگون با کشور‌های مسلمانی مثل مصر و چاد می‌جنگید (و البته همواره شکست می‌خورد) و پشتیبان جانی‌هایی نظیر عیدی امین در اوگاندا بود، دیگری را که همواره به کار‌های عام المنفعه می‌پرداخت و مایل به اتحاد با رهبران ادیان و مذاهب دیگر بود (چنان که در بازسازی کلیسا مشارکت می‌نمود و مفتی اهل سنت را به وحدت فقهی فرامی خواند)، مردی را که کشیش مارونی «امتداد روح مسیح» می‌خواند، به خیال خود، به صلیب کشید، غافل از اینکه او به آسمان بر خواهد شد.

حالا سرنوشت این دو را با یکدیگر بسنجید: یکی در بین جمعیت مُرد و دیگری در نهان هنوز زنده است، دست کم در دل دوستارانش. از پیامبر اسلام (ص) است که «ألْجماعةُ رحمةٌ وَ ٱلْفُرقةُ عَذابٌ»؛ یعنی «همبستگی مایه آمرزش است و پراکندگی مایه رنجش.» صدر خود را وقف نزدیکی انسان‌ها کرده بود و در این راه از هیچ کوششی دریغ نداشت و قذافی میان مردمان جدایی افکنده بود و تا لحظه مرگ هم از این کار دست نکشید. با این تفاصیل، روشن است که اولی پیام آور رحمت بوده است و دومی رسول عذاب، و آشکار است که یکی محبوب می‌شود و دیگری مغضوب. این است فرجام آن که در پایتخت قلوب خلق جای دارد و عاقبت آن که در دارالملک مغلوبِ ظلم پای می‌گذارد، آفرین و نفرین.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->