ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم
سرخط خبرها

آیت‌الله صدیقی: در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مهارت و ذوق و هنر لازم است

  • کد خبر: ۱۸۲۵۵۴
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
آیت‌الله صدیقی: در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مهارت و ذوق و هنر لازم است
رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور با تأکید بر اتخاذ راه و روش صحیح در موضوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت: در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مهارت و ذوق و هنر لازم است و اگر این‌گونه رفتار کردید، دشمنان و ستیزه‌جویان هم عداوت را کنار می‌گذارند و در کنار شما قرارمی‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست تبیینی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که با حضور جمعی از بانوان مبلّغ در معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور با اشاره به آیه۳۹ شریفه سوره حج که می‌فرماید «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِيرٌ» خاطرنشان کرد: جان و مال و عزت و آبرو، متعلق به انسان نیست. این امور متعلق به خداوند است که به امانت در اختیار انسان قرار داده شده است و اگر قرار باشد در جایی از هریک از این امور هزینه شود، این امر باید برای خدا باشد و در غیر این صورت، شخص مورد مؤاخذه خداوند قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خداوند در قرآن سه گروه را به‌عنوان مخاطب مبلّغان دینی قرار داده است، افزود: گروه اول، فرهیختگان هستند و هر سخنی را از هر شخصی نمی‌پذیرند؛ لذا فردی باید امر تبلیغ را برای این افراد انجام دهد که با زبان آن‌ها آشنا و موردپذیرش آن‌ها باشد و سخنی هم که با این اوصاف به میان می‌آید، برهان و بیان علمی و حکمت است.

وی افزود: گروه دوم، کسانی هستند که اهل منطق و برهان و استدلال نیستند. اما دل‌های پاکی دارند که از هرطرف نسیمی بوزد، با آن همراه می‌شوند. تبلیغ گوساله سامری در زمان حضرت موسی(ع) انزوای برادر و وصی پیامبر(ص) پس از مدت کوتاهی از درگذشت ایشان هم مصداق همین موضوع بوده است. مبلّغ باید در مواجهه با این‌گونه افراد، این هنر را داشته باشد که به دل او وارد شود و امواج الهی را در جان او به وجود بیاورد.

آیت‌الله صدیقی خاطرنشان کرد: امروز نیز شکل‌گیری برخی از جریانات، مصداق همان گوساله سامری است که با تکیه بر احساسات، گروهی از مردم را فریب می‌دهد و مبلّغ در مواجهه و برای هدایت این‌گونه افرادی که فریب خورده‌اند، باید با موعظه به فطرت آن‌ها نفوذ کند.

رئیس ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور در ادامه سخنان خود گفت: اما گروه سوم، گروهی هستند که نه برهان را می‌پذیرند و نه گوش شنوا دارند. در مواجهه با این‌گونه افراد، مبلّغ باید از چیز‌هایی که مقبول آن‌هاست استفاده کند و در ابتدا خود را همراه نشان دهد تا بتواند با استفاده از این مقبولات مشترک، به دل‌های آن‌ها نفوذ کند.

وی تأکید کرد: نباید خود را در مقابل این‌گونه افراد قرار دهید بلکه باید هنرمندانه، آن‌ها را جذب کنید و البته در این مسیر، عجله و برخورد انفعالی هم کارساز نیست.

آیت‌الله صدیقی افزود: بدون شناخت درست این افراد و تمایلات و احساسات آن‌ها، سخن از هدایت گفتن به منزله آب در هاون کوبیدن است. شناختی صحیح و درست است که بیشترین تأثیر را در امربه‌معروف و نظارت همگانی و کاهش بدی‌ها و ارتقای خوبی‌ها در سطح اجتماع خواهد داشت. در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مهارت و ذوق و هنر لازم است و اگر این‌گونه رفتار کردید، دشمنان و ستیزه‌جویان هم عداوت را کنار می‌گذارند و در کنار شما قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم وجود عالمان صاحب‌نظر دینی در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی خاطرنشان کرد: این‌گونه کار‌ها باید چارچوب داشته باشد و عالمان دینی هم راه و نحوه حرکت را امضا و تأیید کنند.

آیت‌الله صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی از افراد وقتی در حالت و روحیه خشونتی قرار می‌گیرند دست به قتل دیگر انسان‌ها می‌زنند، افزود: جنگ‌های انبیا در طول تاریخ هم برای مقابله با همین جریان خشونت و آدم‌کشی بوده است و البته در این مسیر، اگر فردی به خاطر ممانعت از آدم‌کشی بایستد، خدا هم با او همراه خواهد بود؛ لذا در این‌گونه موارد نباید هراسی به دل راه داد و نگرانی داشت زیرا وعده خداوند، همراهی و پیروزی است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آغازگر راه جنگ نرم، حضرت زهرا(س) بود و حضرت زینب(س) ادامه‌دهنده راه ایشان بود، خاطرنشان کرد: اگر حضرت زینب(س) نبود، خون سید الشهدا(ع) ایجاد حیات نمی‌کرد.

وی نقش بانوان را نقشی تعیین‌کننده دانست و افزود: جنگ بانوان در جبهه احساسات و عواطف، کاری‌تر و اثرگذارتر از جنگ آقایان در جبهه نظامی و سخت است.

آیت‌الله صدیقی در ادامه با بیان ضرورت اهمیت تبلیغ صحیح در محیط‌های آموزشی مدرسه و دانشگاه گفت: دشمن در مؤسسات آموزشی نفوذ می‌کند و حتی حوزه‌های علمیه هم از این آسیب مستثنی نیستند؛ لذا باید به دقت از این امور مراقبت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->