به گزارش شهرآرانیوز چندین سال است که موضوع خرید یا ساخت اتوبوس برقی در مدیریت شهری مشهد مطرح است. در راستای توسعه حملونقل عمومی و توجه ویژه شهرداری مشهد به موضوع هوای پاک، سال ۱۴۰۰ مدیریت شهری در طرح مشترکی با یکی از شرکتهای خودروساز داخلی و گروه مپنا، نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل را در مشهد رونمایی کردند و پس از این رونمایی، شرکت سازنده به اخذ استانداردها و تأییدیههای مربوط اقدام کرد، اما با توجه به اینکه نمونه مشابه استانداردی برای اتوبوسبرقی پیش از این در کشور وجود نداشت، از همینرو مراحل اخذ استاندارد این اتوبوس بیش از دو و نیم سال به طول انجامیده است و هنوز هم خبری از اخذ استانداردهای مربوط و پلاکگذاری این اتوبوس نیست.
هر چند که مسئولان سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اعلام کردهاند براساس وعده شرکت سازنده این اتوبوس برقی، تا ابتدای سال ۱۴۰۳ به احتمال زیاد این اتوبوس به اخذ استانداردها موفق میشود، اما در کنار این موضوع رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد هم به شهرآرا گفت که برای موضوع اتوبوس برقی به معاونت عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری تکلیف کردهایم که مطالعات و بررسیهای لازم را انجام دهند و با انجام این مطالعات و بررسیها تا چند ماه آینده تصمیم مورد نظر را برای این موضوع خواهیم گرفت.
مجید نژادحسین با بیان اینکه تردد اتوبوسبرقی در شهر نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم است، در زمینه اضافه شدن اتوبوس برقی به سیستم حملونقل عمومی شهر به خبرنگار ما گفت: به معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد اعلام کردهایم که بررسی لازم را انجام دهد.
در همین راستا قرار است برای چگونگی تأمین زیرساختها مطالعاتی صورت گیرد که کار به چه نحو و در کدام مسیر انجام شود و براساس گزارش توجیهی که از سوی معاونت عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری ارسال شود میتوان تصمیم گرفت. وی با اشاره به مهلت دوماهه برای ارائه گزارش، ادامه داد: به احتمال زیاد یک یا دو هفته آینده این موضوع برای ارائه گزارش از سوی شهرداری مشهد در کمیسیون تخصصی عمران، حملونقل و ترافیک شورا مطرح میشود. نژادحسین در پاسخ به این سؤال که آیا امسال تصمیم قاطعی برای این موضوع گرفته میشود، بیان کرد: بله. تا چند ماه آینده در اینباره تصمیمگیری میشود.
همچنین سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد درباره آخرین وضعیت مراحل اخذ استانداردها و پلاکگذاری اتوبوسبرقی رونمایی شده در مشهد گفت: این اتوبوسها که با همکاری مشترک شهرداری مشهد، گروه مپنا و شرکت عقابافشان ساخته شده، همچنان در مراحل اخذ استاندارد است و در آخرین مذاکرهای که با مدیرعامل شرکت عقاب و گروه مپنا داشتهایم، پیشبینی میشود که این اتوبوس ابتدای سال ۱۴۰۳ به اخذ استانداردهای لازم موفق شود.
محمد غلامی درباره برنامه مدیریت شهری مشهد برای ورود ناوگان برقی به شهر مشهد نیز اظهار کرد: در این راستا مکاتبات مختلفی از سوی شهردار مشهد با وزارت صمت و مبادی دیگر انجام و تقاضای واردات ناوگان برقی یا تولید ناوگان برقی در کشور به سازمانهای مربوط داده شده است؛ بنابراین پیگیریهای مختلف شهرداری همچنان ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه البته در گذشته نیز تفاهم خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با گروه مپنا انجام شده است، ادامه داد: در بخش زیرساختی نیز مطالعات برقیسازی خط یک بیآرتی انجام شده و همچنین جایگاه آزمایشی شارژ خودرو برقی در پایانه امام رضا (ع) و در مجاورت خط یک بیآرتی ساخته شده است.
غلامی همچنین با اشاره به اینکه مطالعات جامع برای تمام سیستم حملونقل مشهد با همکاری سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری و شرکت مکو از شرکتهای زیرمجموعه مپنا در دست انجام است، گفت: چند فاز از این مطالعات به صورت مرحلهای انجام شده است. با تکمیل این مطالعات میتوانیم سند خوبی برای وضعیت حملونقل برقی برای ناوگانهای اتوبوس، تاکسی و شبکه حملونقل بار و حتی دوچرخه و اسکوتر داشته باشیم. سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: در مجموع برنامه مدیریت شهری، بهرهمندی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است که تأمین این ناوگان مستلزم امکان واردات این اتوبوس یا ساخت آن در داخل و البته تأمین منابع مالی است.