سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست وزارت خارجه حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا را محفوظ می‌داند تشکیل ۶۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی مشهد در مراکز آموزشی دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) سفر محمدجواد ظریف به مشهد لغو شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) نامه سفیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل درمورد اتهامات بی اساس آمریکا درباره یمن تظاهرات گسترده خانواده اسرا در مقابل کنست تل آویو چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مخالفت آلمان تصویب نشد انصارالله حمله به کشتی تیوتر را تأیید کرد معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور: بهترین راه مقابله با تحریم، ناامیدی آمریکا از اجرای آن است یک فرمانده صهیونیست: نابودی حماس ناممکن است | حماس ازگروهی کوچک به یک ارتش تبدیل شده است ابراز رضایت پیونگ یانگ از نتایج سفر پوتین به کره شمالی حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی «تیوتر» + فیلم ضربه سنگین حزب‌الله به اشغالگران | به ۳ پایگاه نظامی حمله موشکی شد
سرخط خبرها

مفهوم کلیدی مردم در حکومت اسلامی

  • کد خبر: ۱۹۳۰۶۶
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
مفهوم کلیدی مردم در حکومت اسلامی
مسائل حوزه فرهنگ نسبت به حوزه سیاست از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. به راحتی نمی‌توان مسائل حوزه فرهنگ را خط مشی گذاری کرد.

دولت یکی از بازیگران عرصه فرهنگ است. اتفاقا بازیگران اصلی حوزه فرهنگ، مردم هستند و این مردمی که راجع به آن صحبت می‌کنیم، همان مفهمومی است که حضرت آقا از آن تحت عنوان مردم سالاری دینی یاد کرده یا مرحوم امام (ره) تحت عنوان جمهوری به آن اشاره می‌کنند.

این مفهوم مردم نشان می‌دهد که اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ اثرگذار باشیم، باید تمام مردم را لحاظ کنیم و نگاه جامعی به تمام مردم با تمام تفاوت‌های فکری سیاسی، اعتقادی و دینی داشته باشیم.

این طور نیست که فرضا بگوییم جمهوری اسلامی فقط به شیعیان اختصاص دارد و اهل تسنن هیچ نقشی ندارند و دو گانه‌ای بین شیعه و سنی بسازیم. مفهوم مردم در حکومت اسلامی یک مفهوم کلیدی است. تمام تمرکز در حوزه فرهنگ احترام به مفهوم مردم است و مشارکت همه مردم باید لحاظ شود و اگر این دو قطبی‌های متعدد دینی، اعتقادی و سیاسی به این مفهوم خدشه وارد کند، در واقع ما در حال از بین بردن نقش مردم در جمهوریت هستیم.

مراد ما از مردم فقط مردم زنده عصر حاضر نیست، بلکه مردم تمام تاریخ و تمدن ایرانی را شامل می‌شود. ما باید به تمام این تاریخ احترام بگذاریم و این تاریخ مشخص می‌کند که انسان ایرانی چیست.

مثلا موضوع حجاب موضوع ده سال و بیست سال و بعد از انقلاب اسلامی نیست، بلکه به تاریخ چند هزار ساله ایرانی بر‌ می‌گردد که در آن هم مرد و زن ایرانی با حیا و پوشیده بودند؛ بنابراین نکته درخورتوجه این است که یک فهم عمیق تمدنی و باید نسبت به موضوع مردم داشته باشیم. این طور نیست که یک ارگان یا فرد خاصی از بالا فرمان بدهد تا فرهنگ به شکل خاصی تغییر کند بلکه باید همه بازیگران حوزه فرهنگ به هویت مداوم تاریخی و تمدنی انسان مذکور بر گردند و به آن توجه کنند.

پس حوزه فرهنگ را نمی‌شود به حوزه سیاست تقلیل داد. فرهنگ بسیار ریشه دار‌تر از سیاست است. هویت فرهنگی به چند هزار سال قبل بر‌ می‌گردد. نباید عده‌ای با توجه به شابلون‌های سیاسی، نژادی و اعتقادی و زبانی به این فرهنگ و هویت خدشه وارد کنند و آن را از بین ببرند. نتیجه این می‌شود که جمهوریت نظام اسلامی و دینی دچار خدشه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->