تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار
سرخط خبرها

نظری: باید بدون افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، راندمان تولید را افزایش دهیم

  • کد خبر: ۱۹۳۵۳۰
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
نظری: باید بدون افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، راندمان تولید را افزایش دهیم
استاندار خراسان رضوی گفت: مبتنی بر همین شرایط آبی، خشکسالی و اقلیمی باید بهترین کشاورزی را داشته باشیم و بدون افزایش سطح زیر کشت راندمان را افزایش دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوبعلی نظری امروز، ۱۸ آبان‌ماه، در همایش و گردهمایی کشاورزان در قالب طرح تحول کشاورزی استان که در مجتمع آیه‌ها برگزار شد، ضمن محکوم کردن حمله به غزه اظهار کرد: ما در سایه نظام مقدس اسلامی و برخوردار از نعمت استقلال، هویت ملی اعتقادی و دینی، امنیت و آزادی در این مجالس و محافل گفت‌وگو و در آرامش کامل نسبت به حل مسائل و مشکلات خودمان تبادل نظر می‌کنیم. خداوند را بر این نعمت مهم سپاسگزاریم که در سایه نظام مقدس اسلامی که امانت شهدای ماست در سایه این اقتدار زندگی می‌کنیم و در دنیا سربلند هستیم.

وی بیان کرد: اگر از آب، برق، کشاورزی، تولید و ارتقا بحث می‌کنیم مادیات سعادت دنیا و یک ضرورت بوده، اما مقدمه‌ای برای سعادت آخرت است. کشاورزی اجتهاد مقدس و نان و حیات مردم بوده و اگر فردی در حال کشاورزی است، افتخار دارد با اقدام به کشاورزی و تامین نان و خوراک مردم صاحب این جایگاه بوده و در محضر خداوند نیز از یک جایگاه برتر برخوردار است. شغل در دنیا زیاد بوده و نفس اشتغال ارزشمند است، اما شغل‌ها با هم متفاوت است. ارزش کار کشاورزی یک ارزش معنوی است.

نظری افزود: نقطه تمایز نظام مقدس اسلامی با سایر نظام‌ها در پیوند دنیا و آخرت است. تنها به دنیا فکر نمی‌کند، بلکه زمینه را برای مردم فراهم می‌کند تا سعادت دنیا و آخرت را داشته باشند. اگر حرف از دنیا می‌زنیم و فعالیت دنیایی داریم، حتما به عنوان یک مقدمه مهم است و باید به آن بپردازیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه رویکرد ما در استان براساس تمام مسائل، مشکلات و شرایط، مسئله-مزیت بود، عنوان کرد: یعنی مسائل استان را مبتنی بر مزیت‌های استان حل کنیم. کشاورزی و دامداری از مزیت‌های تاریخی و فرهنگی استان است. مشکلات نیز وجود دارد. باید واقعیت‌ها را بپذیریم که کمبود آب داریم، استان طی دو سال گذشته خشک‌ترین استان و مشهد خشک‌ترین شهر بوده است. آیا اگر کمبود آب و خشکسالی وجود دارد، باید از کشاورزی دست برداریم؟ این حذف مسئله است. باید مبتنی بر داشته‌ها و واقعیت‌ها مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: از مقدار آبی که داریم باید به نحو احسن استفاده کنیم. اگر بحث از جدیت در مدیریت آب و مصرف درست بوده، حتی اگر آب به وفور هم باشد نباید اسراف کنیم. یکی از موارد اسراف ممکن است روش‌های آبیاری ما باشد. مبتنی بر همین شرایط آبی، خشکسالی و اقلیمی باید بهترین کشاورزی را داشته باشیم و بدون افزایش سطح زیر کشت راندمان را افزایش دهیم.

نظری با اشاره به اینکه در حل مسائل کلی در کلان استان ذیل سند تحول دولت طرح‌های تحولی را در نظر گرفتیم، تصریح کرد: افرادی که توانایی کشت دارند، میزان سطح کشت، شهرستان‌ها و مناطقی که حضور دارند و میزان رشدی که در دستورکار بوده، مشخص است. از نظر ما مشخص است که فردی در کدام محصول با چه سطح زیر کشت و چه ارتقایی می‌خواهد اقدام کند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما باید رویکردگذاری و راهبردگذاری کنیم و به کشاورزان ارایه دهیم. کار را مردم باید انجام دهند، دولت نباید تصدی‌گری کند، اما وظیفه رویکردگذاری، راهبردگذاری و هدایت را دارد که این امکان در استان فراهم شده است. دولت باید هدایت، نظارت و حمایت کند. امیدواریم در سال زراعی جدید ترسالی خوبی داشته باشیم، اما باید خودمان را برای همه وضعیت‌ها آماده کنیم.

وی در خصوص مشکل برق برای کشاورزان گفت: ما در زمینه برق در تابستان زورمان همین بود، فقط بزن بزن نشد. ما ناترازی برق در کشور داریم که ممکن است تراز شدن تولید و مصرف چند سال زمان ببرد. بر همین اساس باید به یک مدل رفتاری و عملی برسیم. از نظر پیگیری و تلاش شرمنده نیستیم، اما از نظر اینکه نتیجه نگرفتیم شرمندگی داریم که دلایل خاص خودش را دارد. به قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفتم از همین الان برنامه را تنظیم و برنامه‌ریزی در موضوع برق چاه‌های کشاورزی در تابستان را از الان شروع کنند. به کشاورزان قول می‌دهیم موضوع برق را دنبال کنیم.

نظری بیان کرد: موضوع آب نیز جدی است و جایگزینی ندارد. تنها راه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف است. ۸۰ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی انجام می‌شود. ما برنامه‌های کوتاه‌مدت، اورژانسی، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار داریم. از پساب و جایگزینی تا انتقال آب نیز در دستورکار مسئولان بوده، اما شرط موفقیت، همکاری و همراهی کشاورزان است. مجبور هستیم به سمت مدیریت مصرف آب برویم. برنامه‌های ما در زمینه آب کاملا مشخص و معین است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->