به گزارش شهرآرانیوز، در این نشست که شامگاه یکشنبه (۵ آذر ۱۴۰۲) با حضور یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح شده درباره عقبنشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راهآهن رشت - آستارا، گفت: کریدور برای ایران یک فرصت، اما برای روسیه با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک بعد از عملیات نظامی در اوکراین، ضرورت و مقولهای حیاتی است.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی کلید طلایی را در حوزه کریدوری در دست دارد، گفت: کریدور شمال - جنوب برای ایران و آینده ایران، فرصتی بینظیر تلقی میشود که باید از این فرصت برای تقویت اقتصاد ملی بهره گرفت.
سفیر ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیتهای استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی این استان از بخش شرقی کریدور شمال - جنوب برای ارتقای سطح مبادلات تجاری بهره گیرند.
نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه آمار صادرات این استان در سال جاری درمقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۳۰ درصد افزایش را نشان میدهد، بر عزم این استان در بهرهگیری از ظرفیتهای حمل و نقل، راه و راهآهن و گمرک برای جهش در مبادلات تجاری در چارچوب کریدور شمال - جنوب تأکید کرد.
در این نشست، شماری از فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی به طرح دیدگاههای خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و تشریح موانع فراروی توسعه صادرات به روسیه پرداختند.
جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی یکشنبه، پنجم آذرماه ۱۴۰۲ در قالب هیئتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کردهاند.
در سفر این هیئت که در چهارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخشهای دولتی و نیز نشستهای رودرروی فعالان بخش خصوصی مسکو و استان چلیابینسک برنامهریزی شده است.
کریدور شمال - جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حملونقل بار بود، در سالهای بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزهبخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور میکند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰کیلومتر طول دارد، اما کریدور ایران در این مسیر تنها ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهرهگیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینههای حمل و نقل را کاهش میدهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینیدریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل میشود.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیلکننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان میشود و از طریق خط آهن به بندرعباس میرسد.