اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

دغدغه کرونایی اتوبوس‌ران‌ها

  • کد خبر: ۱۹۷۹۸
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
دغدغه کرونایی اتوبوس‌ران‌ها
برخی از رانندگان و مالکان اتوبوس از کم شدن ظرفیت فعالیت و نحوه پرداخت‌های آخر سال گله دارند
سعیده ساجدی نیا - می‌گویند: «از «کرونا» ترس و هراسی نداریم، اما هرازگاهی با اخباری که به این بهانه به گوشمان می‌رسد، هزار بار می‌میریم و زنده می‌شویم. آخرین خبری که برای ما خیلی نگران کننده‌تر از اپیدمی کرونا بوده، تعطیلی کار و خانه نشین شدنمان است. ماتم گرفته ایم.» این بخشی از گله‌های رانندگان روزمزد یکی از شرکت‌های خصوصیِ زیر پوشش سازمان اتوبوس رانی مشهد است که می‌گوید قرار است تعدادی از اتوبوس‌ها از خط خارج و رانندگان آن‌ها بیکار شوند. در واقع آن‌ها این روز‌ها نگران حاشیه‌ها و مشکلاتی هستند که قرار است ویروس کرونا به کار و زندگی شان تحمیل کند.
یکی از رانندگان درباره وضعیت به وجود آمده در این شرکت می‌گوید: هنوز به طور رسمی حرفی به ما نزده اند، اما اخباری که -بر اساس شنیده ها- در میان رانندگان رد و بدل می‌شود، باعث ایجاد احساس ناامیدی در رانندگان اتوبوس‌های خودمالک شده است.
او ادامه می‌دهد: از آنجا که مدارس تعطیل و کارکنان بسیاری از ادارات دورکار شده اند و تردد شهروندان در شهر کمتر شده، قرار است تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط را کاهش دهند و به این ترتیب بسیاری از اتوبوس‌های خودمالک که جزو سیستم سازمانی محسوب نمی‌شوند، در پارکینگ‌ها متوقف می‌شوند و در این میان تنها اتوبوس‌هایی که مربوط به سازمان اتوبوس رانی هستند، با فعالیت در خطوط خدمات ارائه می‌دهند. راننده روزمزد دیگری که سابقه ۱۲‌سال کار در شرکت‌های خصوصی سازمان اتوبوس رانی را دارد نیز با ابراز ناراحتی درباره اجرایی شدن این مسئله می‌گوید: باور کنید ما هم دوست داریم در خانه بمانیم و هرروز خودمان را در معرض آلودگی‌های بسیاری که همه رانندگان را تهدید می‌کند، قرار ندهیم، اما وقتی مجبوریم هزینه‌های اجاره نشینی، معیشت، اقساط و... را با رانندگی روزمزدی تأمین کنیم راه دیگری برایمان نمی‌ماند. این در حالی است که تعطیلات نوروز هم در پیش است و خودبه خود کار ما رو به تعطیلی می‌رود، بنابراین دخل و خرج زندگی هایمان با هم جور در نمی‌آید.
این راننده همچنین اضافه می‌کند: انگار ما آدمیزاد نیستیم؛ نه پاداشی داریم و نه عیدی و مزایایی! صبح به صبح که بیدار می ‎شویم همانند کارگران سر گذر تا شب با عرق جبین و زور بازو نان زن و بچه هایمان را درمی آوریم، اما هربار به یک بهانه از همین رانندگی روزمزدی هم جا می‌مانیم. کاش مسئولان اتوبوس رانی صدای ما را بشنوند و فکری کنند، چون همه ما رانندگان روزمزد که تازه حق بیمه مان را هم خودمان باید بپردازیم، دیگر به پایان خط رسیده ایم و شرمنده خانواده هایمان هستیم.

در این شرکت کاهش ظرفیت نداریم
برای پیگیری گله‌های این رانندگان، موضوع را با مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی در میان می‌گذاریم. سعید حسینقلی زاده مقدم با بیان اینکه مشهد دارای ۱۵۰ خط اتوبوس و ۱۴۷۹ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۹ درصد از این خطوط در اختیار بخش خصوصی است، اظهار می‌کند: کاهش اتوبوس‌های ارائه دهنده خدمات حمل و نقل عمومی در دستور کار است، اما اولویت نخست ما مربوط به ظرفیت اتوبوس‌های سازمانی است، نه بخش خصوصی.
او ادامه می‌دهد: اگر ۵، ۶ دستگاه اتوبوس از برخی خطوط خارج می‌شوند، بیشتر به دلیل نقص فنی است. این اتوبوس‌ها برای تعمیرات به پارکینگ منتقل می‌شوند و پس از برطرف شدن نقص دوباره به چرخه ارائه خدمت بازمی گردند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد در عین حال تأکید می‌کند: این مسئله را به طور جدی پیگیری می‌کنیم، اما تا این لحظه هیچ ابلاغی مبنی بر کاهش ظرفیت تعداد اتوبوس‌های شرکت موردنظر داده نشده است و این درحالی است که سازمان اتوبوس رانی وضعیت ارائه خدمات در خطوط را رصد و بررسی می‌کند. حسینقلی زاده مقدم درباره شرایط کاری این رانندگان و روزمزد بودنشان نیز می‌گوید: این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد که مشخص شود رابطه مالک اتوبوس‌ها با شرکت و رابطه راننده‌ها با مالکان به چه صورت است و چگونه می‌توان وضعیت شغلی این رانندگان خودمالک را بهبود داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->