آزادیِ افشاریان و سهیل مهدی تکذیب شد ستاره تیم ملی نمی‌خواهد به ایران برگردد! امیر قلعه نویی در جام ملت‌ها طرفدار کدام تیم است؟ خاطره تلخ آلمان از اسپانیا در فینال جام ملت‌ها  لیست دوم نکونام رو شد خداداد افشاریان و سهیل مهدی به قید وثیقه آزاد شدند گاریدو مجوز سفر به ایران را گرفت روزبه چشمی به دنبال قرارداد ۳۰ میلیاردی تاریخ و ساعت بازی اسپانیا و آلمان در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ | فینال قبل از فینال زکی پور رسما استقلالی شد + عکس خبر‌های خوش از سالن شش‌هزارنفری ثامن‌الائمه(ع) | کارگران به‌شدت مشغول کارند! پایان کار قایدی با اتحاد کلبا؟ گلر منچسترسیتی در راه عربستان مهدی ترابی رسما به تراکتور پیوست شرط جدید بیرانوند برای بازگشت به پرسپولیس | ۴۰ میلیارد تومان ناقابل! خداحافظی سه بازیکن با استقلال مسابقه پیش بینی فرهاد مجیدی برای هواداران! استقبال بی‌نظیر از ملی پوش پرسپولیس در گرجستان ترکیه به رکورد سرمربی اسبق پرسپولیس رسید حضور عجیب و غریب یک والیبالیست در هیات مدیره استقلال| کارخانه چه سررشته‌ای از فوتبال دارد؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بی‌نظم‌ترین فصل فوتبالی ایران و طولانی‌ترین لیگ تاریخ

  • کد خبر: ۱۹۹۵۰
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
بی‌نظم‌ترین فصل فوتبالی ایران و طولانی‌ترین لیگ تاریخ
احتمال دارد برای اولین‌بار در تاریخ، لیگ برتر فوتبال ایران پس از گذشت ۳۰۰ روز به پایان برسد. درحالی‌که ویروس کرونا در بیشتر نقاط کشور همه‌گیر شده و شرایط سختی را برای مردم رقم زده، فوتبال ایران نیز تأثیر خود را از این بیماری گرفته است و حالا در آستانه تعطیلی قرار دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، امروز قرار است جلسه‌ای مهم دراین‌باره برگزار شود و درباره ادامه لیگ تا پایان سال ۹۸ تصمیم‌گیری شود. احتمال دارد که بازی‌ها به‌طورکلی لغو شوند و لیگ نیمه‌کاره بماند؛ اما طبیعی است که مسئولان فوتبال تلاش کنند _هرچند با تأخیر_ این فصل را به پایان برسانند. این احتمال بی‌نظم‌ترین فصل لیگ برتر ایران است. فصلی که با تأخیر برای مجهزکردن استادیوم‌ها آغاز شد، در آبان‌ماه یک هفته وقفه را تجربه کرد، به‌خاطر آلودگی هوا تعطیل شد و حالا با بیماری کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و این فصل علاوه بر مشکلات این‌چنینی، تنش‌های بسیاری را هم تجربه کرد و حالا در فاصله ۹ هفته تا پایان، به وضعیتی بحرانی دچار شده است.
 
لیگ برتر ایران که این فصل نوزدهمین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد، در گذشته نیز بی‌نظمی‌های مختلفی را تجربه کرد. در دوره نخست، لیگ در آبان‌ماه آغاز شد و خرداد به پایان رسید؛ اما از فصل ۸۲-۸۳ آغاز آن به تابستان رسید و پایانش به حوالی اردیبهشت. از لیگ سوم، شروع لیگ همیشه در تابستان بوده و از لیگ هفتم تا لیگ هجدهم نیز همواره در مردادماه استارت آن خورد تا اینکه این‌بار روز ۳۱ مرداد و یکم شهریور اولین بازی آن برگزار شد. پایان لیگ را البته مسائل مختلف ازجمله جام‌جهانی تعیین کرده‌اند. بااین‌حال به‌جز یک دوره (لیگ دوم) همیشه بازی‌ها در بهار به پایان رسیدند. ۱۳ دوره در اردیبهشت‌ماه، ۳ دوره در خرداد، یک‌بار هم در فروردین و تیر، جشن قهرمانی لیگ برگزار شد. پرتکرارترین روز‌ها برای پایان لیگ هم هفتم و بیست‌و‌دوم ماه‌های مختلف بوده‌اند که پرسپولیس در این روز رکورددار قهرمانی است. مدت زمان لیگ ایران نیز به موضوعات مختلفی بستگی دارد؛ از جمله تعداد تیم‌ها. در ۳ فصل نخست که لیگ چهارده‌تیمی بود، به‌ترتیب ۲۰۷، ۲۴۸ و ۲۵۷ روز طول کشید تا لیگ به اتمام برسد.
 
در لیگ‌های هجده‌تیمی، اما لیگ طولانی‌تر بود؛ مثل لیگ دهم که در مرداد آغاز شد و در اردیبهشت به پایان رسید تا ۲۸۹ روز به طول بینجامد. فصل گذشته شاهد طولانی‌ترین لیگ شانزده‌تیمی بودیم که ۲۹۴ روز بین آغاز و پایان آن فاصله وجود داشت و درنهایت پرسپولیس جام قهرمانی را بالای سر برد. اما آیا این فصل قرار است رکورد شکسته شود؟ لیگ نوزدهم ۳۱ مرداد آغاز شد و تا حالا ۱۹۵ روز از آن سپری شده است. درباره آینده آن سناریو‌های مختلفی مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها نیمه‌کاره‌ماندن مسابقات است و یکی دیگر پیگیری مسابقات از هفته آینده که البته هر دو دوراز‌انتظار است.
 
حالا می‌توان دیدگاه واقع‌بینانه‌تری را موردتوجه قرار داد که تعطیلی تا نوروز ۹۸ و استارت از هفته دوم فروردین است. اگر این اتفاق رخ دهد و پس از آن به‌صورت میانگین ۷ روز یک بار بازی‌ها برگزار شوند که در این صورت احتمالا در هفته آخر خرداد لیگ به اتمام خواهد رسید و شاهد طولانی‌ترین لیگ تاریخ خواهیم بود و لیگ نوزدهم دست‌کم سیصدروزه به پایان خواهد رسید.

جزئیات آغاز و پایان لیگ برتر:
لیگ اول: ۱۱ آبان ۱۳۸۰ - ۷ خرداد ۱۳۸۱ (پرسپولیس- ۲۰۷ روز)
لیگ دوم: ۲۵ مهر ۱۳۸۱ - ۱ تیر ۱۳۸۲ (سپاهان- ۲۴۸ روز)
لیگ سوم: ۶ شهریور ۱۳۸۲ - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ (پاس- ۲۵۷ روز)
لیگ چهارم: ۲۳ شهریور ۱۳۸۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ (فولاد- ۲۸۰ روز)
لیگ پنجم: ۱۰ شهریور ۱۳۸۴ - ۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ (استقلال- ۲۳۲ روز)
لیگ ششم: ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۷ خرداد ۱۳۸۶ (سایپا- ۲۶۱ روز)
لیگ هفتم: ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ (پرسپولیس- ۲۷۵ روز)
لیگ هشتم: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ (استقلال- ۲۶۵ روز)
لیگ نهم: ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ (سپاهان- ۲۸۶ روز)
لیگ دهم: ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ (سپاهان- ۲۹۸ روز)
لیگ یازدهم: ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ (سپاهان- ۲۸۳ روز)
لیگ دوازدهم: ۲۹ تیر ۱۳۹۱ - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ (استقلال- ۲۹۵ روز)
لیگ سیزدهم: ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ (فولاد- ۲۶۱ روز)
لیگ چهاردهم: ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ (سپاهان- ۲۸۸ روز)
لیگ پانزدهم: ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ (اس خوزستان- ۲۸۸ روز)
لیگ شانزدهم: ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ (پرسپولیس- ۲۸۳ روز)
لیگ هفدهم: ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ (پرسپولیس- ۲۷۴ روز)
لیگ هجدهم: ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ (پرسپولیس- ۲۹۴ روز)
لیگ نوزدهم: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - نامعلوم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->