بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان آتیلا حجازی: به خاطر استقلال به ایران برگشتم زردکانلو: رئیس هیئت فوتبال هیچ دستاوری جز نابودی در فوتبال خراسان نداشته است | وای به حال فوتبال ایران با چنین مدیرانی! سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد
سرخط خبرها

فاتح قله‌های مرتفع خراسان

  • کد خبر: ۱۹۹۵۲۶
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
فاتح قله‌های مرتفع خراسان
به مناسبت روز جهانی کوهستان به گفت‌وگو با جواد نوروزی، کوهنورد و امدادگر مشهدی کوهستان پرداختیم.

به گزارش شهرآرانیوز سال ها گذشته بود از روز‌هایی که با گام‌های کوتاه هفت سالگی، دوشادوش پدر از دامنه کوه‌های خلج و خواجه اباصلت و خواجه مراد مشهد بالا می‌رفت و او حالا آن قدر کارکشته شده بود که نشان «پلنگ برفی» را پس از فتح قله پوبدا (آخرین قله از مجموعه قلل بالای ۷ هزار متر در منطقه شوروی سابق) به گنجینه افتخاراتش اضافه کرده بود و حالا سودای فتح بلندترین قله جهان را در سر داشت.

اورست، قله‌ای به بلندای ۸ هزار و ۸۴۸ متر در قلب رشته کوه‌های هیمالیا. ارتفاعی که پیش از او مهدی عمیدی، دیگر کوهنورد مشهدی به آن صعود کرده بود. تمرینات ویژه آمادگی برای تحقق رویای دیرینه اش با پیمایش و فتح قله پوبدا در قرقیزستان، او را شایسته دریافت مجوز قطعی شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان کرد تا به همراه هشت کوهنورد ایرانی دیگر، به نپال سفر کند.

از جمع ۹ نفره این کاروان، هفت نفر دیگر قله لوستر را هدف پیمایش خود قرار داده بودند و جواد نوروزی در کنار مرتضی غلامپور از مشهد، چشم به قله اورست دوخته بودند. پس از هفت روز پیاده روی، به کمپ اصلی (بیس کمپ) در ارتفاع ۵ هزار و ۳۵۰ متری رسیدند و پس از توقف در کمپ اول به ارتفاع ۶ هزار متر، به کمپ اصلی برگشتند.

سپس در مرحله دوم با پیشرفت تا ارتفاع ۶ هزار و ۵۰۰ متری در کمپ دوم متوقف شدند و مجددا به پایین برگشتند. (این آمد و شد‌های آرام و پیوسته به جهت هماهنگی بدن با افزایش دما و فشار هوا صورت می‌گرفت.) در ادامه، با حرکت به ارتفاع ۷ هزار متری و پس از آن در ۷ هزارو ۴۰۰ متری، رفته رفته به منطقه‌ای موسوم به «منطقه مرگ» نزدیک شدند.

ساعت ۲۰ بود که حرکت نوروزی از کمپ به سوی قله اورست در آخرین مرحله آغاز شد، اما در ساعت ۳ بامداد ذخیره کپسول اکسیژن به پایان رسید و با توقفی کوتاه، دچار کاهش دمای بدن شد.

اوبا گرمای توسل به امام هشتم (ع) به مسیر خود ادامه داد در حالی که مرور گام‌های استوار مهدی عمیدی (دارنده نشان پلنگ برفی) که در کوه‌های مون بلان مفقود شده بود؛ در قلبش، او را به ادامه راه تشویق می‌کرد. با طلوع آفتابِ سی امین روز از اردیبهشت سال ۹۶ در ساعت ۵:۴۵ صبح، با نصب پرچم متبرک حرم مطهر رضوی بر فراز اورست، افتخار دیگری در کارنامه درخشان این کوهنورد مشهدی رقم خورد.

ورزشکار پرتلاش و بااراده‌ای که سال ۱۳۷۶ در زمره نخستین داوطلبان کوهنورد مشهدی برای عضویت در جمعیت هلال احمر ایران پیشگام شده بود تا به عنوان امدادگر خدمت کند.

پس از آن بود که در تمام پیمایش ها، پیش از آنکه به فتح قله بیندیشد، در تقلای نجات جان انسان‌ها بود. تا آنجا که در سال ۱۳۹۰، هنگامی که کوهنوردی تاجیک را با شکستگی از ناحیه پا در دل بورانی سخت پیدا کرد، به کمک همنورد شفیقش مرتضی غلامپور او را به کمپ رساند و پس از امداد و مراقبت در کنار او ماند تا بالگردِ نجات، او را به شهر برگرداند.

این در حـــالی بود که بلیت برگشت به ایران را به خاطر توقف دو روزه در کوهستان از دست داده بود. اما جواد نوروزی از مرام اهالی ماه می‌گفت: «مرام ما در هلال احمر چیزی جز این نبود که این کوهنورد را تا کمپ یک با خودمان ببریم. اگر او را آنجا به حال خودش رها می‌کردیم، نمی‌توانست قدم از قدم بردارد. دمای منفی ۳۰ درجه هوا کافی بود برای اینکه بعد از چندساعت ماندن در آن شرایط جانش را از دست بدهد.»

این اولین و آخرین باری نبود که جواد نوروزی در قامت امدادگر ظاهر می‌شد. هنگامی که لاشه‌های هواپیمای تهران یاسوج در سال ۱۳۹۶ پس از سقوط به عمق یک و نیم متری برف در ارتفاع ۴ هزار متری کوه پراکنده شده بود، باز هم جواد نوروزی و تیم امداد و نجات کوهستان بودند که در جست وجوی بازماندگان به دل خطر می‌زدند. او پیش از آن نیز در حادثه سقوط هواپیمای کرمان در سال ۱۳۸۱ و هواپیمای سی ۱۳۰ در سال ۱۳۸۴ نیز در کنار دیگر همکاران خود در هلال احمر حاضر شد.

جواد نوروزی، مزین به نشان پلنگ برفی اکنون در کارگروه هیمالیانوردی هیئت کوهنوردی استان خراسان رضوی مشغول به خدمت است و در زمره کوهنوردان خوش نامی است که پرچم زادگاه خود مشهد را بر بلندای قله‌های ورزش و اخلاق بالا می‌برد.

نخستین فاتح ایرانی اورست بدون کپسول اکسیژن

مهدی عمیدی، کوهنورد مشهدی، که پس از مهدی اعتمادی فر دومین ورزشکار ایرانی است که موفق به کسب عنوان پلنگ برفی شد، از جمله هیمالیانوردان مستقلی است که بدون کپسول اکسیژن صعود‌های موفق بسیاری را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. او در سن نوزده سالگی کوهنوردی را با گروه «پویا» در ارتفاعات و کوه‌های اطراف خراسان آغاز کرده بود و در ادامه موفق به فتح قله‌های مرتفعی همچون اسپانتیک، خان تنگری، ماناسلو و اورست شد.

در ۲۲ مهر ۱۳۹۱، مهدی عمیدی که برای صعود قله‌های مون بلان، عازم فرانسه شده بود در این منطقه مفقود شد و پس از چند هفته بی خبری از او، ژاندارمری منطقه شامونیکس فرانسه گزارش عملیات خود برای یافتن این کوهنورد را این گونه اعلام نمود: «با توجه به زمان سپری شده از تاریخ ناپدیدشدن مهدی عمیدی و بارش برف تا سطح یک متر در ارتفاعات مون بلان احتمال زنده پیداکردن وی بسیار ضعیف است. برهمین اساس دادگاه بوننوال اطلاعات مهدی عمیدی شامل DNA را در فهرست ناپدیدشدگان قرار داده است تا در صورت پیداکردن وی در آینده بتوان مهدی عمیدی را شناسایی و بستگانش مطلع کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->