جهان وارونه شد | سالمندان جلوتر از جوانان در ماراتن دیجیتال! توضیحات تأمین اجتماعی در خصوص کسر یک درصد از حقوق بازنشستگان صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی رگبار باران در خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) تسهیلات و تخفیفات ویژه اقامتی به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری از روز دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ نارضایتی بازنشستگان از قرارداد بیمه تکمیلی حق مناطق جنگی به کدام بازنشستگان پرداخت می‌شود؟ +جزئیات حکمت کارت آبان بازنشستگان لشکری شارژ شد (۱۰ آبان ماه ۱۴۰۴) + مبالغ واریزی واریز معوقات بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هفته جدید ادامه دارد (۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۴) بازداشت مأمور پلیس در پرونده تیراندازی جاده رودان هرمزگان معجزه کاهش وزن با مصرف عصاره یک چای معروف پانسمان بیماران پروانه‌ای، قربانی تحریم‌های آمریکا تفاوت آنفلوانزا با دیگر بیماری‌های ویروسی تنفسی چیست؟ خوردنی‌هایی برای کاهش علائم اختلال عاطفی فصلی انسداد ۸ سایت غیرقانونی فروش بلیت هواپیما | مسافران پیش از خرید، استعلام مجوز سایت را بگیرند پاسخ فرودگاه مشهد به خبر «درهای بسته» بر روی مسافران | اختلال در اتوماتیک، علت تأخیر ورود بود (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + فیلم کلاهبردار حرفه‌ای با اعتراف به ۱۷ فقره کلاهبرداری میلیاردی دستگیر شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اولین پرواز مستقیم تهران-وین روز دوشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۴) انجام خواهد شد بیش از نیم‌میلیون تولد در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۴ برخورد یک هواپیما با ساختمان مجاور فرودگاه در تبریز + جزئیات (۱۰ آبان ۱۴۰۴) راهکار‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان مدیرعامل راه آهن: مسافران ایرانی با قطار پُرسرعت به آنکارا می‌روند سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی | سالانه ۱۰ هزار مورد جدید در کشور ثبت می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها منتظر بارش باران باشند  مصدومیت ۱۳ مسافر بر اثر واژگونی اتوبوس در شهرستان گلبهار خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) نحوه پیگیری تخلفات شهریه‌ای مدارس غیرانتفاعی | والدین به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند ۳ جان‌باخته و ۱۳ مصدوم در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی طی روز گذشته (جمعه، ۹ آبان ۱۴۰۴) موسیقی به کاهش زوال عقل تا ۴۰ درصد کمک می‌کند تولد نوزاد ۵ کیلوگرمی در بیمارستان قائم(عج) مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) معاون پرستاری وزارت بهداشت: تعداد پرستاران در کشور مطلوب است، اما درست پراکنده نشده‌اند | بازنگری در بورسیه دانشجویان پرستاری
سرخط خبرها

چرا کلاس درس شلوغ بر دانش‌آموزان تاثیر منفی می‌گذارد؟

  • کد خبر: ۱۹۹۹۲۳
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
چرا کلاس درس شلوغ بر دانش‌آموزان تاثیر منفی می‌گذارد؟
تراکم بالای کلاس درس به هفت دلیل بر یادگیری دانش آموزان اثر منفی می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز تأثیر منفی تراکم دانش آموزان در کلاس درس بر یادگیری آن ها، از حد گمانه به موضوعی علمی و اثبات شده تبدیل شده است. یکی از مستندات آن، پژوهشی است که دکتر وحید مهربانی، استادیار گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران، انجام داده و بر تأثیر کلاس‌های پرتراکم روی جریان یادگیری تمرکز کرده است.

او درباره اهداف پژوهشش گفته است: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش، آگاهی از واقعیت‌های موجود در این باره می‌تواند در اتخاذ سیاست‌های مناسب در زمینه توزیع و تخصیص امکانات آموزشی تعیین کننده باشد. گروهی بر این عقیده اند که افزایش تراکم دانش آموزان به شکل‌های گوناگون در آموزش اخلال ایجاد می‌کند که پیامد آن تنزل سطح کیفی آموزش و یادگیری است.

در مقابل، عده‌ای دیگر معتقدند که اندکی افزایش شمار دانش آموزان بر یادگیری تأثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه حتی ممکن است با ایجاد جوّ رقابت بیشتر میان آن ها، کیفیت تحصیلی نیز بهبود یابد. برای روشن کردن این موضوع از نمونه‌ای مشتمل بر ۱۲۹۴ دانش آموز پایه چهارم مدارس عادی دولتی استفاده شده است.

نتیجه تحقیق او نشان داد تراکم بالای کلاس درس به هفت دلیل بر یادگیری دانش آموزان اثر منفی می‌گذارد.

نخست| تعداد دانش آموزان بر میزان و چگونگی تعامل آن‌ها با یکدیگر یا به عبارت دیگر سطح مراودات اجتماعی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. نتیجه آن می‌تواند سر و صدا یا رفتار اختلال زای کمتر یا بیشتر باشد. هرچه یک کلاس متراکم‌تر باشد، فراوانی رفتار‌های ناسازگار با پیشرفت تحصیلی بیشتر خواهد بود و این ویژگی، به همراه سر و صدای بیشتر در محیط، ممکن است بر همه دانش آموزان تأثیر منفی بگذارد.

دوم| مدت زمانی است که معلم، صرف توجه به هردانش آموز و نیاز‌های او‌ می‌کند. هرچه کلاس کوچک‌تر باشد، دست کم از بُعد نظری امکان توجه بیشتر به هر دانش آموز افزایش می‌یابد که این توجه هم در کلاس، هم در بررسی تکالیف و امتحانات تجلی پیدا می‌کند.

سوم| اندازه کلاس بر تخصیص زمان معلم و درنتیجه کارآمدی تأثیرگذار است؛ مثلا از اینکه چه میزان از مطالب درسی پوشش داده می‌شود وقتی که کلاس با تراکم کمتری همراه باشد، معلم می‌تواند دانش آموزان را به بحث بیشتر ترغیب و مطالب بیشتری را تدریس کند یا مطالب تعیین شده را در تکرار‌های بیشتر و با ارائه مثال‌ها یا تمرینات بیشتر توضیح دهد.

بی تردید با معرفی مطالب جدید درسی همه دانش آموزان موضوعات را یاد نمی‌گیرند و به توضیح بیشتر و رفع ابهام از سوی معلم نیاز دارند. در این صورت هرچه تراکم دانش آموزان بیشتر باشد، معلم فرصت و امکان پوشش دادن بیشتر مطالب درسی را با عمق فزون‌تر ندارد و این امر ممکن است به یادگیری کمتر دانش آموزان منجر شود.

چهارم| هر چه تعداد دانش آموزان بیشتر باشد، به طور متوسط تعداد دانش آموزان بدقلق نیز بیشتر خواهد بود. وجود این گونه دانش آموزان در کلاس، جوّ حاکم بر کلاس و فضای یادگیری را برای دیگران نامطلوب می‌کند که حاصل آن کیفیت پایین تحصیلی خواهد بود.

پنجم| مسئله روش تدریس معلم در جمعیت‌های متفاوت دانش آموزان است. این امکان وجود دارد که معلم در یک کلاس متراکم‌تر سبک تدریس خود را تغییر دهد و از تدریس معطوف به کل کلاس استفاده کند و دامنه موضوعات اساسی را محدودتر کند. اگر چنین شود، معلم از ارائه مطالب با جزئیات بیشتر پرهیز می‌کند و تنها کلیات مطالب را آموزش می‌دهد تا از این طریق وظیفه خود را به انجام رساند. در این شرایط، نمی‌توان انتظار داشت دانش آموزان دانش بیشتری بیندوزند.

ششم| اگر کلاس خلوت‌تر باشد، امکان استفاده از وسایل کمک آموزشی برای یادگیری بهتر مطالب درسی مهیاتر خواهد بود، در حالی که در کلاسی با جمعیت زیاد ممکن است تهیه ابزار‌ها و تجهیزات کمکی از سوی نهاد آموزشی و اداره آن‌ها از سوی معلم دشوار باشد.

هفتم| معلمان در کلاس‌های کوچک‌تر می‌توانند از طریق تسهیل استفاده از ترکیبات آموزشی در گروه‌های کوچک، فعالیت‌های عملی، آموزش نفر به نفر و تنوع بخشی در تعلیم بر اثربخشی رویه‌های آموزشی خود بیفزایند.

البته دلایل ارائه شده توجیه کننده اثر منفی تراکم دانش آموزان در کلاس یا مدرسه بر وضعیت آموزشی آن هاست. با استناد به چنین استدلال‌هایی است که بسیاری بر این عقیده اند که کاهش اندازه کلاس را باید به مثابه یک سیاست آموزشی سرلوحه آموزش و پرورش قرار داد، اما همه مطلب این نیست و‌ می‌توان دلایلی هم در حمایت از تراکم بیشتر یا وجود نداشتن رابطه معنادار ارائه کرد.

او در تشریح نتایج پژوهش می‌گوید: حتی اگر بپذیریم دانش آموزان در کلاس‌های پرجمعیت عملکرد بدتری دارند، می‌توان درعین حال ادعا کرد که تفاوت تراکم در هر بازه‌ای اثر معنادار ندارد، یعنی ممکن است اثر منفی بر وضعیت تحصیلی در صورتی برقرار باشد که شمار دانش آموزان به طرز درخورتوجهی زیاد باشد، نه آنکه لزوما دو کلاس با اندک تفاوتی در تراکم و اندازه از سطح متوسط متفاوتی در پیشرفت تحصیلی برخوردار باشند. به بیان دیگر احتمال دارد یک سطح آستانه برای تراکم در کلاس وجود داشته باشد که فقط مقایسه کلاس‌ها در دو سمت این آستانه مبین وجود اثر معنادار باشد و در غیر آن، رابطه معناداری مشاهده نشود. این نگرش مخالف، در میان برخی تصمیم گیران نیز مشاهده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->