به گزارش شهرآرانیوز طبق جدیدترین نظریههای علوم تربیتی، جداسازی دانش آموزان از یکدیگر رویکردی نادرست است و اکنون بسیاری از کشورها به سمت نظام آموزش تلفیقی یعنی تحصیل تمام دانشآموزان (تیزهوش، ضعیف، معلول و...) در یک مدرسه و در کنار یکدیگر روی آوردهاند.
نظام آموزش تلفیقی در ایران هم چند سالی است که در حال اجراست، اما با مشکلات خاص خود؛ ثبتنام و تحصیل دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی با فراز و نشیبهای بسیاری همراه است. برخی مدارس از ثبتنام ممانعت میکنند آن هم به دلایلی همچون نبود امکانات لازم در مدرسه یا دشواری مسئولیت نگهداری از دانشآموزان معلول؛ اگر هم مدرسهای با ثبتنام موافقت کند، گاه مادر بهویژه در دوره ابتدایی باید هر روز به مدرسه برود تا کارهای فرزندش را انجام داده و عملاً مسئولیت مراقبت از او را عهدهدار شود.
پیش از این رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفته بود: در حال حاضر ۹۲ هزار دانشآموز معلول در کشور مشغول درس خواندن هستند که ۵۰ درصد آنان به دلیل دیدگاه نامناسب مدیران امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند.
طبق گفتههای مسئولان آموزش و پرورش هماکنون حدود ۲۱ هزار نفر از دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی مشغول تحصیل هستند.
هماکنون بخشنامه سیاستهای اجرایی، ضوابط ساماندهی و کیفیت بخشی به آموزش تلفیقی دانشآموزان استثنایی ابلاغ شده است.
در بخشی از این بخشنامه آمده است:
در قالب آموزش و پرورش به شیوه تلفیقی شاهد جایدهی دانشآموزان با نیازهای ویژه، با فراهم کردن برخی امکانات در محیط مدارس با این شرط که آنان بتوانند با ساختارها و نگرشهای موجود و محیط بدون تغییر متناسب باشند.
اما کدام دانشآموزان تحت پوشش آموزشهای تلفیقی قرار میگیرند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که دانشآموزان با یکی از آسیبهای شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، مشکلات ویژه یادگیری، اختلالهای رفتاری هیجانی و اختلال طیف اتیسم با هوشبهر عادی در کلاسهای عادی آموزش و پرورش با استفاده از رویکرد تلفیقی مشغول به تحصیل میشوند.
مدرسه پشتیبان نیز مدرسه استثنایی ویژهای است که علاوه بر انجام وظایف معمول خود به مسئولیت هماهنگی، نظارت و پشتیبانی فعالیتهای آموزشی پرورشی و توان بخشی دانشآموزان تلفیقی در مدارس پذیرا میپردازد.
مدرسه پذیرا هم مدرسهای عادی است که با ایجاد تغییرات در فضای مدرسه، کلاس درس و نگرش و فعالیت کارکنان به منظور تسهیل در فرآیند آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شده است.
معلم رابط، آموزگار یا دبیر دانشآموزان با نیازهای ویژه است که با حضور در کلاسهای یک یا چند مدرسه از طریق پشتیبانی و همکاری مشترک با معلم اصلی، تهسیلات و خدمات آموزشی و توان بخشی مناسب را برای دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم میکند.
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه با هماهنگی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان، جلب کمکهای خیرین، مشارکتهای مردمی و سایر منابع باید نسبت به مناسبسازی فیزیکی مدارس برای حضور دانشآموزان دارای معلولیت با اولویت دانشآموزان معلول جسمی ـ حرکتی اقدام کند.
ادارات آموزش و پرورش به منظور جایدهی صحیح دانشآموزان استثنایی با هوشبهر عادی باید مدارس عادی مناسب از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی توانمند را شناسایی کرده و هماهنگی لازم جهت تحصیل این دانشآموزان در مدارس عادی را به عمل آورند.
مدیر مدرسه پذیرا وظایفی بدین شرح بر عهده دارد: فضا و تجهیزات مورد نیاز دانشآموزان تلفیقی را با توجه به شرایط و ویژگیها آنها مناسبسازی کرده و کلاس این دانشآموزان را در طبقه همکف مدرسه تشکیل دهد.
مدیر مدرسه با هماهنگی آموزش و پرورش و مدرسه پشتیبان نسبت به برگزاری دورههای توانمندسازی برای معلمان دانشآموزان تلفیقی و سایر معلمان و عوامل اجرایی مدرسه در آغاز سال تحصیلی اقدام کند.
مدیر مدرسه پذیرا با همکاری مدیر مدرسه پشتیبان، شرایط مناسب برگزاری امتحانات همچون اختصاص منشی متخصص و مجرب، وقت اضافه، مناسبسازی سؤالات و ... برای دانشآموزان تلفیقی فراهم کند همچنین باید اقدامات لازم را جهت شناسایی و هدایت دانشآموزان تلفیقی توانمند برای شرکت در مسابقات علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری به عمل آورد.
مدیر مدرسه پذیرا در ارزشیابی عملکرد سالانه و ارتقای رتبه معلمان، عملکرد معلم پذیرا را در رسیدگی به امور دانشآموزان تلفیقی مورد توجه قرار دهد.
متن کامل سیاستهای گسترش آموزش تلفیقی و امکان حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
منبع: تسنیم