ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز چند باری صدایش میکند. راست و چپ آینه وسط خودرواش را نگاه میکند. یک لحظه سرش را بر میگرداند تا مطمئن شود دخترک پنجساله روی صندلی عقب خوابش برده است. به محض آنکه سرش را به جلو بر میگرداند با آنکه در کمتر از چند ثانیه ترمز و کلاج را با هم میگیرد، اما کار از کار گذشته است.
عابر پیاده روی کاپوت خودرواش غلت میخورد و کف آسفالت میافتد. گاهی مرگ یک عابر پیاده از این داستان هم سادهتر رقم میخورد. به عنوان نمونه عابر پیادهای که با عبور از روی خطوط خطکشی شده عرض خیابان با خودروهایی که عادت دارند طول مسیر را با انجام حرکات نمایشی پشت سر بگذارند، برخورد میکند.
آنچه این روزها باعث نگرانی شده است، افزایش آمار فوتی و جرحی عابران پیاده نسبت به مدت مشابه سال قبل است که به گفته سرهنگ نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان با رعایت قوانین راهنماییورانندگی از سوی عابران پیاده و رانندگان وسایط نقلیه شاهد کاهش آمار تصادفات فوتی و جرحی هستیم.
تا زمانی که کاربران ترافیکی از یکدیگر متوقع و نسبت به حقوق یکدیگر بی تفاوت باشند وضعیت بهبود نخواهد یافت و نتیجه همین میشود که روزبهروز بر تعداد کشتههای ترافیکی افزوده میشود. آمار و اطلاعات پیش رو حاصل گفتگو با رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان است که در ادامه با هم میخوانیم.
۵۰نفر
تعداد فوتیهای در صحنه
+
۱۸۱ نفر
فوت در زمان انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان
=
۲۳۱ نفر
مجموع فوتیها بر اساس آمار پزشکی قانونی
نکته: بیمارستانهای طالقانی، کامیاب و هاشمینژاد سه مرکز خدمات درمانی امداد و سوانح هستند. این در حالی است که اگر دانشگاه علوم پزشکی اورژانس امداد سوانح دیگر بیمارستانهای سطح شهر را فعال کند، شاهد کاهش آمار فوتیهای تصادفات خواهیم بود.
۱۲۷ نفر
از مجموع ۲۳۱ نفر فوتیهای تصادفات مشهد در ۸ ماهه ابتدای امسال ۱۲۷ نفر عابر پیاده بودهاند
۵۴ درصد
سهم عابران جان باخته از مجموع تصادفات فوتی در ۸ ماهه امسال مشهد
۱۸ نفر
از ابتدا تا ۲۲ آذر ماه امسال ۱۸ عابر پیاده در تصادفات مشهد جان باختهاند که ۱۴ نفر از این فوتیها در زمان تاریکی تصادف کردهاند.
نکته: دلیل فراوانی تصادفات در شب این است که رانندگان نسبت به عابران پیاده دیدمناسب ندارند وهمچنین البسه عابران قابل رویت نیست.
وجود گذرگاههای عابر پیاده در معابر اصلی با روشنایی کافی باعث میشود عابرانپیاده از این محلها رفت و آمد کنند.
نکته: بیشترین علت تصادف مربوط به توجه نکردن به جلو است که استفاده از تلفن همراه شامل ارسال پیامک، صحبت کردن، حضور در بسترهای مجازی و مشغول بودن برخی مشاغل از جمله تاکسیهای اینترنتی از بارزترین مصادیق آن است.
۱۱۸۹
تعداد برخورد وسیله نقلیه با عابر
۲۶۵
تعداد برخورد عابر با موتورسیکلت
بهطور کلی کاهش تصادفات به سه دسته اقدامات عملیاتی، مهندسی و آموزشی فرهنگی بستگی دارد.
اقدامات عملیاتی:در برخورد با تخلفات و اجرای مقررات باید پلیس اقداماتی را انجام بدهد. پلیس هم بر اساس عده و عده و امکاناتی که دارد، برخورد با تخلفات را انجام میدهد. یکی از این اقدامات اعمال قانون تخلفات توقف روی گذرگاههای عابران و داخل پیادهروهاست.
اقدامات مهندسی: سازمانهایی که مسئولیت ایجاد بستر و زیرساخت مناسب در محیط ترافیک را دارند باید اقداماتی مؤثر در خصوص اصلاح هندسی معابر و آشکارسازی محل عبور عابران بهویژه روشن کردن گذرگاهها را انجام دهند، از جمله شهرداری و شرکت برق که در افزایش میدان دید رانندگان و ارتقای روشنایی نباید خسیس باشند، بلکه باید بستر مناسبی آماده کنند.
اقدامات آموزشی و فرهنگی:اول نقش خانوادهها و والدین در اجرای مقررات بسیار حائز اهمیت است. تعمیم این موضوع در بین اعضای خانواده و آموزش به فرزندان بسیار در جامعه مؤثر است. دوم، مدارس باید با تهیه مطالب آموزشی مقررات ترافیکی را به عنوان سرفصلی در تدریس دروس تحصیلی قرار دهند. سوم هم سازمانهای مرتبط با آموزش همگانی در بین مردم به این مهم توجه کنند.
محورهای پرتصادف عابران مشهدی
۹ نفر: بولوار توس
۱۲ نفر: بزرگراه شهید بابانظر
۴۱ درصد
تعداد فوتیهای عابران پیاده در بزرگراههای مشهد از مجموع ۱۲۷ نفر ۵۳ نفر بوده است که سهم ۴۱ درصد را به خود اختصاص داده است
۲۱ نفر
تعداد فوتیهای عابران پیاده از مجموع ۱۲۷ نفر ۲۱ نفر معتاد متجاهر بوده است