یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش ۲۸ درصدی صادرات زعفران طی هشت ماه نخست سال جاری (۵ دی ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۲۲۶۴
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
افزایش ۲۸ درصدی صادرات زعفران طی هشت ماه نخست سال جاری (۵ دی ۱۴۰۲)
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور گفت: صادرات زعفران از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا میری درباره وضعیت تولید و صادرات زعفران در سال‌جاری اظهار کرد: براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی، سال گذشته در مجموع ۲۸۶ تن زعفران به ارزش بیش از ۳۴۰ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شده بود.

وی افزود: در هشت ماهه ۱۴۰۱ میزان صادرات زعفران از لحاظ وزنی ۱۰۷ کیلوگرم به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار بوده است.

میری با بیان اینکه زعفران دومین محصول ارزشمند صادراتی ایران است از ۲ عامل اقلیمی دما و بارندگی به شدت آسیب‌پذیر است، تصریح‌کرد: بیشترین میزان صادرات مربوط به کشور‌های اسپانیا، امارات متحده عربی، چین و افغانستان است.

نایب رییس شورای ملی زعفران کشور، کاشت زعفران را از خرداد ماه تا مهر ماه و برداشت را از مهر ماه تا پایان آذر ماه هر سال برشمرد و تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید زعفران کشور بیش از ۲۰۰ تن در سطح ۹۲ هزار هکتار از اراضی کشور بود که امسال با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی برآورد می‌شود این رقم به ۱۵۰ تن برسد.

وی با بیان اینکه تولید امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد، خاطرنشان‌کرد: این درحالی است که میزان تولید زعفران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تن بوده است.

میری، علل کاهش تولید زعفران را استمرار خشکسالی، کاهش بارندگی ها، کمبود منابع آبی و پایین بودن عملکرد در هکتار دانست.

رشد ۳۵ تا ۴۵ درصدی قیمت زعفران در سال زراعی جاری

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت زعفران است، گفت: امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران «دسته» ۴۸ میلیون تومان، زعفران «پوشال» به ۵۵ میلیون تومان و زعفران «نگین» بین ۵۸ تا ۶۵ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته بین ۳۵ تا ۴۵ درصدی رشد را نشان می‌دهد.

وی، یکی از مشکلات تولیدکنندگان زعفران را هزینه‌های بالا دانست و یادآور شد: پیش از مهرماه امسال قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته ۳۷ میلیون تومان، زعفران پوشال بین ۴۴ تا ۴۷ میلیون تومان و زعفران نگین بین ۴۲ تا ۴۷ میلیون تومان بوده است.

میری، افزایش قیمت جهانی زعفران را متاثر از رشد قیمت این محصول در ایران دانست و افزود: با توجه به اینکه از قبل کاهش تولید زعفران به دلایل تغییرات آب و هوایی مطرح بوده است، بنابراین خریداران خارجی در مرداد، شهریور و مهرماه امسال اقدام به خرید این محصول کرده اند که همین امر رشد قابل توجه صادرات را در مهرماه امسال منجر شد.

عملکرد تولید زعفران به‌طور متوسط ۳.۵ کیلوگرم در هر هکتار

این مقام صنفی با اشاره به اینکه برخی کشاورزان عملکرد خوبی در اراضی زیر کشت ندارند، تصریح کرد: اکنون به‌طور میانگین عملکرد تولید زعفران در هر هکتار نزدیک به ۳.۵ کیلوگرم است، اما برخی کشاورزان پیشرو با به‌کارگیری علم و دانش در هر هکتار ۲۵ تا ۴۱ کیلوگرم نیز برداشت محصول دارند.

وی ادامه‌داد: در حالی که کشاورزان سال گذشته در هر هکتار بین هشت تا ۱۲ کیلوگرم برداشت زعفران داشتند، امسال این رقم به یک‌سوم رسیده است.

میری اضافه‌کرد: با وجود افزایش چندین درصدی قیمت زعفران نسبت به مهرماه امسال، اما همچنان کشاورزان به دلیل کاهش میزان تولید از قیمت‌های فعلی راضی نیستند و بر این باورند که قیمت فعلی زعفران کفاف هزینه‌های تولیدشان را نمی‌دهد.

وی گفت: اکنون ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی کشور زیرکشت پیاز زعفران است، بنابراین لازم است که کشاورزان ما به سمت افزایش بازده گام بردارند تا در هر هکتار بتوانند عملکردشان را دست‌کم به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم برسانند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور، یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان زعفران را کمبود منابع آبی دانست و افزود: اکنون کشاورزان با کمبود بارش ها، منابع آبی از چاه‌ها و قنوات روبه‌رو هستند به طوری که امسال در برخی از مناطق آبیاری زعفران با تانکر‌های سیار انجام شده است.

وی اضافه‌کرد: البته زعفران گیاه کم‌آب‌بری است، به شرط اینکه در آذرماه پس از برداشت محصول زمین از طریق بارندگی‌ها آبیاری شود. در صورتی که با کاهش بارندگی‌ها روبه‌رو باشیم باید به‌طور قطع زمین در چند مرحله از طریق منابع آبی مورد آبیاری قرار بگیرد که باز هم این موضوع مشکل ساز است.

میری براین باور است که ایران دارای انحصار تولید و صادرات ۲ محصول پسته و زعفران در جهان است که برای حفظ جایگاه زعفران باید برخی از مشکلات این بخش رفع شود.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->