تصادف زنجیره‌ای در جاده شیروان به فاروج ۳ مصدوم بر جا گذاشت (۶ شهریور ۱۴۰۴) آیا بابک زنجانی به پلیس فتا احضار شد؟ (۶ شهریور ۱۴۰۴) واکنش پلیس راهور به صدور گواهینامه موتور سیکلت برای بانوان؛ اقداماتی در حال انجام است +فیلم ویدئو | توقیف گواهینامه ۲۰ هزار راننده متخلف از ابتدای شهریور ۱۴۰۴ اعلام زمان نتایج نهایی آزمون دستیاری پزشکی ۱۴۰۴+ زمان ثبت نام ویژگی‌های یک شهر دوستدار کودک چیست | شهری که می‌خواهد صدای کودکان را بشنود ویدئو | دستگیری سارق سنگ قبر یک هنرمند از قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران بهره‌برداری از هفت طرح بهداشتی در مشهد همزمان با هفته دولت فرآیند اعلام حضور داوطلبان در ارزیابی استخدام آموزش و پرورش ۱۴۰۴ آغاز شد گلایه دانشجویان دانشگاه آزاد به پرداخت شهریه زودهنگام و محدودیت انتخاب واحد ماجرای قتل وحشتناک مدیر ساختمان و همسرش توسط مرد همسایه جزئیات ساعات کاری کارمندان دولت پس از ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ + فیلم روند افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی باید متوقف شود جلوگیری از سقط بیش از ۱۰ هزار جنین در کشور با اجرایی شدن طرح نفس افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی مردود است دو مکمل غذایی که پیری پوست را تسریع می‌کنند یک جاده غیرمجاز به درازای ۸ کیلومتری در جنگل‌های گیلان کشف شد بیماران فشار خون بالا چه چیز‌هایی را نباید در وعده‌های غذایی خود مصرف کنند؟ استرداد متهم کلاهبرداری ۵۰ هزار دلاری به کشور اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۶ شهریور ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت سال ۱۴۰۴، فردا، ۷ شهریورماه، است زمان اعلام نتایج آزمون دستیاری مشخص شد پاسخ گویی آبفا به سؤالات ریزودرشت مردم مشهد نیم‌روزی با شهروندان در امور مشترکان آب مناطق ۲  و ۴  مشهد | گلایه‌هایی برای گرانی آب ناترازی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی و تعداد خوابگاه‌های دانشجویی نگاهی به مشاوره های پیش از طلاق و اثرگذاری شان در سازش زوجین در خراسان رضوی | نجات خانواده از «تصمیم» تا «مسیر» به این دلایل روی کاناپه نخوابید جدیدترین اعترافات زوج سارق: زن‌هایی که طلای زیادی داشتند سوژه ما بودند آیا پاکسازی کبد در درمان بیماری‌های کبدی مؤثر است؟
سرخط خبرها

فرار یا مهاجرت؟ مسئله این است!

  • کد خبر: ۲۰۲۹۰۳
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
فرار یا مهاجرت؟ مسئله این است!
فرار از خود، فرار از خانه خود، فرار از هویت و تاریخ خویش. این مسیر نه تنها به کعبه مقصود نمی‌رساند که در ترکستانِ عادت، فرد را گرفتار مرداب می‌کند.

فرار مغزها، مهاجرت نخبگان، کوچِ جوانان، هجرت متخصصان و. کلی عنوان دارد این مقوله واحد. هرکس هم درست از زاویه نگاه خود به تحلیل و حتی تأیید و تقبیح ماجرا می‌پردازد. جز این هم نمی‌توان انتظار داشت، اما وقتی نظرات با هم سنجیده و نگاه‌ها به چالش کشیده می‌شود می‌توان به مفاهمه امید داشت. من، اما با گزاره‌ای چنین به موضوع نگاه می‌کنم.  فرار یا مهاجرت، مسئله این است! واقعا هم مسئله این است. مهاجرت را آموزه‌های دینی هم تأکید کرده است.

اگر واقعا، نه بر اساس پنداشته‌های توهمی، فرد می‌بیند که در این سرزمین، استعداد هایش شکوفا نمی‌شود، باید برای شکفتنِ استعداد خداداد، جای خود را عوض کند. طبیعت هم چنین حالی دارد. این آیت گسترده الهی، یک جغرافیایش به گرما، پدید آورنده میوه‌های گرمسیری است و دیگری سردسیری، جا به جا کردن درخت ها، بدون در نظر گرفتنِ ساختار، نتیجه‌ای جز ناکامی ندارد. بذر و زمین و آب باید هم راستا باشند تا داستان شکوفایی رقم بخورد. این شرح مهاجرتِ سازنده و هدفمند است نه حکایت قهر و غلبه و فرار. آنچه ما شاهدیم، بیش و پیش از آنکه مهاجرت نخبگانی و هدفمند باشد، یک نوع فرار است.

فرار از خود، فرار از خانه خود، فرار از هویت و تاریخ خویش. این مسیر نه تنها به کعبه مقصود نمی‌رساند که در ترکستانِ عادت، فرد را گرفتار مرداب می‌کند. کم نخوانده ایم ماجرای گرفتاران سرابِ غربت و غرب را که از عطش مرده اند. این رفتن‌ها مهاجرت نیست، گریز است، فرار است که آدم را از چاله پنداشته به چاهِ حقیقی می‌اندازد. خیلی از صدا‌هایی که به اعتراض بلند است برای نیفتادن فرزندان وطن به این چاهِ ویل است. برخی رفتن ها، اما نه مهاجرت است و نه فرار به نوعی، بازکردن سفره خویش پیش بیگانه است تا با حاضری خوری به ریش ما بخندند.

کسانی که گوشت و پوست و استخوانشان سر سفره ملت، قوام یافته است و با هزینه سلامت مردم، استاد کار شده اند، در خدمتِ قوام گرفتنِ دیگر جوامع قرار می‌گیرند. این مسئله‌ای است که حتما باید به آن پرداخت. تمام زوایای موضوع را هم سنجید. اولین زاویه و نگاه هم این است که باید بستر رشد، به شکل تمام ساحتی فراهم باشد. استعداد‌های ناب به عنوان ثروت ملی، باید ویژه در نظر گرفته شود تا به سرمایه‌ای زایا تبدیل شود.

صاحبان استعداد هم پرورش یابند و هم در پرورش جامعه نقش شایسته ایفا کنند. قاعده حقوقی، اجتماعی الاقرب، یمنع الابعد،  ما را به ماندن در خانه و آباد کردن آن تکلیف می‌کند. تا می‌شود در خانه خویش ماند و شکوفا شد، نگاه به خانه بیگانه خلاف عقل است. اینکه از سفره توان آدمی، هم وطنانش برخوردار شوند به صواب نزدیک‌تر است تا بیگانگان. فقط عذرخواهی حداکثری می‌تواند راه را در افکار عمومی باز کند تا حق را به رفتن بدهند.

آن هم جایی است که واقعا امکانِ به فعلیت رسیدن استعداد‌ها وجود نداشته باشد. آیا امروز وضعیت کشور چنین است؟ به این هم توجه داشته باشیم که ما به هم ربط داریم. از سفره همدیگر بهره برده ایم. نان و نمک خورده ایم. حرمت نمک اقتضا می‌کند میوه رسته بر سرشاخه‌های توانمان، کام هم وطنان ما را شیرین کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->