آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد حذف یک‌طرفه چند ایستگاه اتوبوس در بولوار فارغ‌التحصیلان مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۲ آبان ۱۴۰۳) مشارکت مردم و حکمرانی شهری مطلوب جشنواره «طعم و رنگ پاییز ۱۴۰۳» در باغ مشهد افتتاح شد+ویدئو شهردار مشهد مقدس: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری ایجاد حال خوب برای مردم است اجرای گسترده دوره‌های آموزشی ویژه نانوایان مشهدی | سهمیه کلان آرد خراسان رضوی براساس سرشماری ۱۳۹۵ محاسبه می‌شود اتصال بولوار دکتر حسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد تا دو هفته آینده به‌زودی از فاز اول آزادراه مشهد_چناران بهره‌برداری می‌شود شهردار مشهد مقدس: ایمنی و رضایت شهروندان خط قرمز مدیریت شهری است نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: امسال خط بی‌آرتی بولوار توس در دستور کار قرار دارد «روز خراسان» به جای روز مشهد؟ بازگشایی و اتصال خیابان امام‌زمان(عج) به بولوار شهید احمدی در مشهد + فیلم احداث ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته در خراسان رضوی | ضرورت پیش‌بینی اعتبارات ملی کیفیت هوای ۶ منطقه مشهد آلوده است (۱۰ آبان ۱۴۰۳) پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه احداث مجتمع خدمات خودرویی آسکوپارس مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اداره مشهد روزانه ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد + فیلم مشهد نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن است
سرخط خبرها

شهرداری مشهد دنبال استفاده از روش‌های غیرنقدی برای تامین منابع پروژه‌هاست

  • کد خبر: ۲۰۲۶۴۱
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
شهرداری مشهد دنبال استفاده از روش‌های غیرنقدی برای تامین منابع پروژه‌هاست
هزینه خرید صد‌ها اتوبوس، قیر برای نهضت آسفالت و ۶۰ واگن قطار شهری، با این روش تأمین می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز اجرای پروژه‌های عمرانی ریز و درشت امری ناگزیر در کلان‌شهرهاست؛ در واقع شهرداری برای حل برخی مشکلات شهر، چاره‌ای جز تعریف و اجرا کردن برخی از پروژه‌ها ندارد، اما مشکلات اعتباری و مالی مدیریت شهری در شهر‌های مختلف کاری کرده که ساخت‌وساز و اجرا کردن پروژه‌های مختلف با چالش رو‌به‌رو شود و به قول معروف دست‌ودل شهرداری‌ها برای تعریف کارِ عمرانی جدید به دلیل منابع مالی محدود بلرزد.

در مشهد، اما مدتی است که شکل و شمایل تأمین منابع مالی پروژه‌ها تغییر کرده است و شهرداری به جای پول نقد، از منابع غیرنقد برای اجرای پروژه‌ها خرج می‌کند، مثلا آن‌طور که معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری می‌گوید، ۸۰ درصد از منابع مالی پروژه ۶۰۰ میلیاردی تقاطع چهار سطحی آزادگان به صورت غیرنقد تأمین شده است.

محمدهادی محمدی‌مقدم در گفتگو با شهرآرا با اشاره به جزئیات اجرای پروژه بزرگ تقاطع آزادگان و مدل خاص تأمین منابع مالی برای این پروژه ویژه شرق کشور گفت: در ماجرای ساخت تقاطع چهار سطحی آزادگان بیشتر به ابعاد اجرایی کار اشاره شده است، درحالی که شیوه تأمین منابع مالی برای اجرای این پروژه بسیار ویژه بود. سال ۱۳۹۷ اوضاع منابع مالی نقد شهرداری چندان خوب نبود و متأثر از رکود بود، برای همین هم اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر به سمت استفاده از منابع غیرنقد رفت.

گام اول؛ اجرای ۴ پروژه بزرگ

تقاطع چهارسطحی آزادگان، تقاطع غیرهم‌سطح خلیج‌فارس، تقاطع غیرهم‌سطح مصلی و محور کوشش-خلج اولین پروژه‌های شهری بودند که قُرعه ساخت‌وساز و تکمیل با منابع غیرنقد به نام آن‌ها افتاد. رئیس سازمان اقتصادی شهرداری درباره این پروژه‌ها توضیح داد: تأمین مالی این چهار پروژه به روش غیرنقد در همان زمان به ما واگذار شد و این‌ها اولین پروژه‌هایی در شهر بودند که آن زمان هزینه‌های آن‌ها به صورت غیرنقد تأمین شد و برای دیگر شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها سؤال بود که چطور توانستیم این پروژه‌های نسبتا بزرگ شهری را به این روش به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانیم.

۶۰۰ میلیارد تومان پروژه، فقط ۲۰ درصد نقد

وی با تأکید بر اینکه ۴۸۰ میلیارد تومان از اعتبار پروژه ۶۰۰ میلیاردتومانی تقاطع چندسطحی آزادگان به صورت غیرنقد تأمین شده است که در نوع خودش بی‌نظیر است، تصریح کرد: در زمان برگزاری مناقصه برای این پروژه دچار شک و تردید بودیم که آیا با این وضعیت سرمایه‌گذاری برای ساخت این پروژه، می‌توانیم کار را پیش ببریم یا نه؟ اما در کمال ناباوری ۲۷ شرکت برای ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان با همین روش غیرنقد اعلام آمادگی کردند که چهارده شرکت امتیاز شرکت در مناقصه را به دست آوردند.

محمدی‌مقدم ادامه داد: اگر قرار بود قیمت تمام شده این پروژه بزرگ را به نرخ امسال محاسبه و کار را ادامه دهیم، به‌طورقطع بیشتر از ۶۰۰ میلیاردتومان باید پرداخت می‌کردیم. البته که سرعت پرداختی‌های نقد و غیرنقد به پیمانکار در این دوره اخیر بیشتر شد و این امر به تسریع ساخت و بهره‌برداری از همه سطوح پروژه تقاطع چهارسطحی منجر شد.

ضرورت اجرای سریع پروژه‌های عمرانی

رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه از ظرفیت خوب مشهد برای تأمین منابع مالی به صورت غیرنقد صحبت کرد و در این باره تأکید کرد: این ظرفیت در شهرداری مشهد و در میان پیمانکاران وجود دارد که اگر نقدینگی نباشد یا کافی نباشد، به راحتی می‌توانیم پروژه‌های مختلفی را در شهر به صورت غیرنقد اجرایی کنیم و مدیران شهری نباید از تعریف و اجرای پروژه به این روش واهمه داشته باشند. اگر پروژه مهمی امروز اجرا نشود، با توجه به وضعیت اقتصادی، همان پروژه را مجبوریم در سال‌های بعد با چند برابر قیمت زیر بار اجرا ببریم. هر پروژه‌ای هرچه سریع‌تر اجرا شود به نفع شهر و شهرداری است.

از خرید واگن تا خرید اتوبوس با روش جدید

اما تقاطع چهارسطحی آزادگان و چند پروژه دیگر آخرین پروژه‌های شهرداری نیستند که هزینه‌های آنان به روش غیرنقد تأمین می‌شود و قرار است از قیر موردنیاز نهضت آسفالت سال آینده تا اتوبوس‌ها و ۶۰ واگن خط یک قطارشهری و یکی دو پروژه دیگر با همین روش تأمین شود تا کار شهر لنگ نماند.

محمدهادی محمدی‌مقدم به همکاری میان سازمان اقتصادی و معاونت خدمات شهری و عمران برای اجرای چند پروژه غیرنقد بزرگ در حوزه تأمین اتوبوس و واگن قطارشهری و... اشاره کرد و گفت: الان در حوزه اقتصادی با همکاری معاونت شهری و معاونت عمران درگیر چند پروژه غیرنقد بزرگ در شهر هستیم که ثمره آن متحول شدن شهر است. قطار شهری مشهد در خط یک به ۶۰ واگن نیاز دارد و سال‌هاست که درگیرودار خرید آن هستند.

این ماجرا جزو بودجه‌های سنواتی شهر بوده و تا امروز محقق نشده است و الان درحال تلاش هستیم تا بتوانیم با استفاده از منابع غیرنقد این خرید را که حدود ۶ هزارمیلیارد تومان هزینه دارد انجام بدهیم. همچنین ۴ هزارمیلیاردتومان قرار است تا صرف خرید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس برای شهر شود که بخش زیادی از این قرارداد هم برای اولین بار با منابع غیرنقد مثل تسهیلات و... انجام خواهد شد.

آغاز نهضت آسفالت با خرید غیرنقدی قیر

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به حمایت شورای شهر از این روش تأمین منابع مالی تصریح کرد: خود شورای شهر مشهد هم در ماجرای منابع غیرنقد از ما حمایت می‌کند و چندی پیش در مصوبه‌ای برای خرید سیمان و میلگرد و قیر این مجوز را به ما داد تا این کار را با منابع غیرنقدی مثل امتیازات ساختمانی و... جلو ببریم.

با این خرید به روش غیرنقد هم تأمین مصالح را برای شهرداری خواهیم داشت و هم نهضت آسفالتی که چند سالی است به دلیل مسئله تأمین قیر و... متوقف شده بود یک بار دیگر شروع شود و به رکورد سه‌و‌نیم‌میلیون مترمربع آسفالت در سال خواهیم رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->