آیا مبتلایان به آستیگمات چشمی با لیزیک درمان می‌شوند؟ آیا تنهایی خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد؟ جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم ترفندهای شستشوی خودرو با کمترین آب و صرف زمان محدود یک هشدار مهم به زنان گیاهخوار راه‌اندازی «دادگاه صلح» در خراسان رضوی
سرخط خبرها

تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند

  • کد خبر: ۲۰۴۱۳۳
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
تاکید نماینده مجلس بر محدود کردن رشته‌هایی که بازار کار ندارند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند سالی است که برخی رشته‌ها همچون علوم سیاسی، با وجود تدریس در دانشگاه‌ها از آزمون‌‎های استخدامی حذف شده و با بازار کار بسیار بدی مواجه شده‌اند.

در همین زمینه مهدی اسماعیلی نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف برخی رشته‌ها از آزمون‌های استخدامی در سال‌های اخیر و بازار کار بد آن‌ها، ضمن بیان این نکته که «انباشت رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آن بعد از فارغ التحصیلی دنبال کار باشند، یکی از خساراتی است که نظام آموزشی به کشور وارد می‌کند»، گفت: امروز وزارت علوم بدنبال آن است تا رشته‌هایی را گسترش دهد که منجر به مهارت آموزی می‌شوند؛ و رشته‌هایی را که بازار کار ندارند و در فرآیند کارآفرینی و اشتغال آفرینی قرار نمی‌گیرند، محدود می‌کند.

وی در تأیید سخنان خود، اضافه کرد: بطور کلی سوگیری و برنامه‌ریزی مسئولین آموزشی به سمت و سویی است که رشته‌هایی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند که بازار کار را در دست می‌گیرند؛ بویژه، با توجه به دانش بنیان بودن بسیاری از این فعالیت‌ها، اگر این رشته‌ها دانش بنیان هم باشند، مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در ادامۀ توضیحات خود افزود: یکی از تأکیدات ما این است که اساساً تحصیلات و رشته‌های دانشگاهی و همچنین رشته‌های آموزش و پرورش، بر مبنای مهارت آموزی باشند.

اسماعیلی گفت: یعنی یک فرد تحصیل کرده، پس از فارغ التحصیلی، چه از دانشگاه و چه از آموزش و پرورش، خودش کارآفرین باشد. به همین دلیل، همانطور که ما در برنامۀ هفتم توسعه نیز آوردیم، یک سهم بزرگی مانند ۵۰ درصد را برای آموزش و پرورش و سهم ۳۰ درصدی را نیز برای دانشگاه‌ها قرار دادیم که رشته‌های خود را بر مبنای مهارت آموزی قرار دهند.

با این وجود، تدریس رشته‌هایی همچون علوم سیاسی در دانشگاه‌ها، جامعۀ علمی بزرگی را برای هر کدام از این رشته‌ها ایجاد کرده، که عدم جذب آن‌ها در نهاد‌های دولتی و آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی، سبب بیکاری حجم بالایی از فارغ التحصیلان آن‌ها شده است. بطوریکه این مسئله، اگر نگوییم به دغدغۀ اصلی، می‌توان گفت که به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته‌ها بدل گشته است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->