پاسخ به ادعای طالبان علیه زعفران ایرانی| دبیر شورای زعفران: کیفیت زعفران افغانستان مشابه زعفران ایرانی است| خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کنند پیش‌بینی بورس برای فردا شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال جاری (۲۵ دی ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۰۶۲۶۳
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال جاری (۲۵ دی ۱۴۰۲)
بازار خودرو پس از خروج شورای رقابت از تعیین قیمت بررسی شده که این بررسی حکایت از آن دارد که طی ۱۰ روز گذشته قیمت‌ها شوک جدیدی را تجربه کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودرو پس از ماه‌ها ثبات، دومین شوک خود را از سمت شورای رقابت دریافت کرد. اولین شوک، همراه با قیمت‌گذاری شورای رقابت بود، این بار خروج شورا از تعیین قیمت، بازار را با شوک ثانویه همراه کرده است.

بدین ترتیب ورود و خروج این شورا هرچند با هدف تنظیم بازار خودرو صورت گرفته، بااین‌حال، در هر دو وضعیت حضور این شورا به نابسامانی بازار دامن زده است. در این زمینه کافی است تغییرات بازار در بازه حضور این شورا در قیمت‌گذاری و خروج آن از این فرآیند، مورد بررسی قرار گیرد.

بازار خودرو پس از خروج شورای رقابت از تعیین قیمت بررسی شده که این بررسی حکایت از آن دارد که طی ۱۰ روز گذشته قیمت‌ها شوک جدیدی را تجربه کردند؛ به طوری که از ۲۳ محصول مورد بررسی در بازه زمانی ۱۲دی تا ۲۳دی، بهای خودرو‌های داخلی به طور میانگین ۲۶میلیون تومان یعنی ۴.۵درصد، خودرو‌های مونتاژی ۹۰میلیون تومان یعنی ۶.۶درصد و محصولات وارداتی دست‌دوم حدود ۳۴۰میلیون تومان معادل ۶ درصد رشد قیمت را ثبت کرده‌اند.

کل خودرو‌های مورد بررسی به طور میانگین ۵.۷درصد رشد قیمت را به خود دیده‌اند. به‌نوعی می‌توان گفت این دومین شوک به بازار خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون است. شوک اول در اردیبهشت امسال و همراه با قیمت‌گذاری شورای رقابت به بازار وارد شد و این بار نیز شوک دوم تحت تاثیر خروج این شورا از قیمت‌گذاری خودرو بوده است؛ بنابراین می‌توان گفت ورود و خروج شورای رقابت امسال نقش اصلی را در بازار خودرو ایفا کرده است. البته تاثیرپذیری بازار از کناره‌گیری شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو چندان دور از انتظار نبود.

فعالان بازار این انتظار را دارند که با سپردن قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و واردکنندگان به عنوان زیرمجموعه وزارت صمت، قیمت رسمی خودرو افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر وضعیت زیان‌دهی خودروسازان و بدهی‌های کلان آن‌ها به قطعه‌سازان وزارت صمت را راضی به رشد قیمت خواهد کرد و از آنجا که خودروساز‌ها نیز به‌نوعی زیرمجموعه وزارت صمت محسوب می‌شوند، جلب رضایت این وزارتخانه برای افزایش قیمت، راحت‌تر از شورای رقابت خواهد بود. کما اینکه در تابستان امسال نیز سازمان حمایت رشد ۳۸درصدی هزینه‌های خودروسازان را تایید کرد، اما شورای رقابت زیر بار آن نرفت. البته به‌جز ورود و خروج شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، چند عامل اصلی وجود داشت که بازار خودرو را از ابتدای امسال در ثبات نسبی قرار داده بود.

حالا، اما این عوامل چندان اثربخشی برای حفظ آرامش بازار خودرو ندارند. یکی از این عوامل نرخ ارز بود که تقریبا طی سال جاری هیجانات کمتری را تجربه کرده بود، اما از اوایل هفته گذشته نرخ ارز نیز در بازار رو به رشد گذاشت تا حدی که بهای دلار در بازار آزاد روز گذشته به ۵۱هزار و ۹۰۰تومان رسید که رشد ۴۰۰تومانی را تنها طی یک روز ثبت کرد. بازار خودرو هم که همیشه تبعیت خود از نوسانات نرخ ارز را به اثبات رسانده، تحت تاثیر رشد نرخ دلار در بازار بوده است. عامل دومی که از ابتدای سال جاری بر آرامش بازار تاثیر گذاشت، اخبار مربوط به واردات خودرو بود. گرچه ورود محصولات خارجی در این مدت به صورت لاک‌پشتی در حال انجام بوده، اما به‌هرحال سیاستگذار توانست با وعده‌ووعید‌های ریز و درشت در مورد واردات، بازار خودرو را کنترل کند.

اما حالا با نزدیک شدن به پایان سال، به نظر می‌رسد این دست از وعده‌ها دیگر برای کنترل بازار کارساز نیست، فعالان بازار خودرو به‌نوعی از واردات ناامید شده و نسبت به این دست از اخبار و وعده‌ها نیز تقریبا بی‌اعتنا شده‌اند. عامل سوم مربوط به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در هیات وزیران است، این خبر توانست تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد و به ثبات نسبی قیمت‌ها کمک کند. اما با گذشت ماه‌ها از این اتفاق هنوز خبری از ابلاغ این آیین‌نامه نیست و بازار خودرو دیگر از امید ورود خودرو‌های کارکرده عبور کرده است.

پیش‌بینی بازار تا پایان سال

تاثیر ورود یا خروج شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری، بر بازار خودرو اتفاق چندان غریبی نیست. در سال‌های گذشته و با رفت‌وآمد‌های متعدد این شورا به حوزه قیمت‌گذاری خودرو، شوک به بازار خودرو به حسب آن نیز اتفاقی معمولی بوده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد اکنون بازار خودرو نسبت به رفتار شورای رقابت هیجان بیشتری دارد. به هر روی هر اتفاقی برای بازار خودرو تا پایان سال جاری بستگی به نوع عملکرد و تصمیم‌گیری‌های سازمان حمایت به عنوان جانشین شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو دارد. اما باید توجه کرد که سازمان حمایت زیرمجموعه وزارت صمت است و قطعا منافع و سیاست‌های این وزارتخانه در تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری خودرو موثر خواهد بود.

در جلسه پرسش از وزیر صمت که ۱۲ دی‌ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان مجلس رویکرد چندان مثبتی در مواجهه با عملکرد خودرویی وزارت صمت نداشتند. این موضوع می‌تواند در تصمیم‌های آتی برای قیمت‌گذاری خودرو موثر باشد. با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی نمانده، ممکن است ساکنان خانه ملت پیش از اتمام دوره خود و با توجه به انتخابات پیش رو بخواهند فشار بیشتری به وزارت صمت وارد کنند؛ بنابراین سیاستگذار دو راه پیش رو دارد: برای جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان، قیمت رسمی خودرو را افزایش دهد؛ یا اینکه برای این تصمیم‌گیری تا بعد از انتخابات مجلس صبر کند.

به نظر می‌رسد روش دوم تصمیم معقول‌تری برای سیاستگذار است؛ بنابراین می‌توان این پیش‌بینی را داشت که قیمت رسمی خودرو تا انتهای امسال تغییر نکند و هرگونه تصمیم‌گیری برای رشد بهای کارخانه خودرو به فروردین یا اردیبهشت سال آینده موکول شود؛ بنابراین احتمالا بعد از مدتی رشد قیمت در بازار تحت تاثیر خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری، بازار تا انتهای سال دوباره به ثبات می‌رسد و شوک بعدی به بازار به سال ۱۴۰۳ موکول خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد برای بررسی بازار خودرو، قیمت ۲۳ محصول داخلی، مونتاژی و وارداتی پرتقاضا را در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۳ دی‌ماه رصد کرده است. از بین ۸ محصول داخلی مورد بررسی بیشترین رشد قیمت مربوط به دناپلاس دنده‌ای بود که در این بازه زمانی بهای آن در بازار از ۶۶۵میلیون تومان به ۷۱۰میلیون تومان رسیده تا رشد قیمت ۴۵میلیون تومانی و ۶.۷درصدی را ثبت کند. پس از آن بهای پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک با رشد ۳۵میلیون تومانی، از ۷۷۵میلیون تومان به ۸۱۰میلیون تومان رسید که حاکی از افزایش ۴.۵درصدی قیمت این محصول است. کمترین رشد قیمت بین محصولات داخلی مربوط به کوئیک دنده‌ای R و ساینا S بوده است که هر دو ۱۵میلیون تومان رشد قیمت داشته‌اند. رشد قیمت محصولات داخلی به طور میانگین ۲۶میلیون تومان و ۴.۵درصد بوده است.

از بین محصولات مونتاژی رکورددار رشد قیمت دیگنیتی پرایم بوده که در بازه زمانی مذکور قیمت آن از یک‌میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان رسیده تا رشد قیمت ۲۵۰میلیون تومانی و ۱۵درصدی را ثبت کند. فیدلیتی پرایم هفت‌نفره در ۱۰ روز گذشته ۱۴۰میلیون تومان معادل ۸.۲درصد رشد قیمت را ثبت کرده تا یک‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود. کمترین رشد قیمت بین محصولات خودروسازان خصوصی مربوط به MVM X ۲۲ است که به طور کلی در بازه قیمتی کمتری نسبت به دیگر خودرو‌های مونتاژی قرار دارد. این محصول در این مدت‌زمان ۲۰میلیون تومان رشد قیمت داشته تا ضمن ثبت افزایش قیمت ۲.۷درصدی، ۷۴۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. میانگین رشد قیمت محصولات خودروسازان خصوصی ۹۰میلیون تومان و ۶.۶درصد بوده است.

بین محصولات وارداتی رکورد بیشترین افزایش قیمت مربوط به بنز کلاس E ۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ است که بهای آن از ۱۲ تا ۲۳ دی ۷۰۰میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۳میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسیده است؛ رشد قیمت این محصول ۵.۲درصد بوده است. کمترین افزایش قیمت وارداتی متعلق بوده به هیوندای النترای ۲۰۱۸ است که با ۱۰۰میلیون تومان و ۳.۴درصد رشد قیمت، بهای سه‌میلیارد تومان را ثبت کرده است. رشد قیمت محصولات وارداتی مورد بررسی به طور میانگین ۳۴۰میلیون تومان معادل ۶درصد است.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->