پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

قول تخصیص ۴۶ میلیارد تومان اعتبار ازسوی دولت به شهرداری مشهد برای ساخت سرویس بهداشتی

  • کد خبر: ۲۰۸۶۰۴
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
قول تخصیص ۴۶ میلیارد تومان اعتبار ازسوی دولت به شهرداری مشهد برای ساخت سرویس بهداشتی
مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: دولت قول داده تا ۴۶ میلیارد‌تومان دیگر اعتبار به شهرداری مشهد اختصاص دهد تا این عدد هم صرف ساخت یا خرید سرویس بهداشتی شود. پیش‌بینی می‌کنیم با این عدد بتوانیم ۱۷۶ چشمه دیگر به ظرفیت فعلی شهر مشهد اضافه کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز شاید عجیب باشد، اما یکی از معیار‌های توسعه‌پایدار شهری و توسعه‌یافتگی، تعداد سرویس‌های بهداشتی عمومی در شهرهاست. این مسئله به قدری مهم است که چندین سازمان جهانی سال‌ها قبل دور یک میز جمع شده و برای آن استاندارد هم تعریف کرده‌اند و براساس آنچه مشخص شده است، به ازای هر هزار نفر یا حداکثر هزاروصد نفر باید یک سرویس بهداشتی عمومی ساخته شود و سازمان ملل به قدری روی موضوع ساخت توالت عمومی تأکید دارد که در کنار همه سازمان‌های عریض و طویلش، یک سازمان جهانی توالت هم تشکیل داده و از سال ۲۰۱۳، روز ۱۹ نوامبر را به عنوان روز جهانی توالت نام‌گذاری کرده است که توجه بیشتر دولت‌ها را به این موضوع مهم و تأثیرگذار بر سلامت و بهداشت عمومی شهروندانش جلب کند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند برای شهر‌هایی که سالانه میزبان چندین میلیون گردشگر و مسافر هستند، ساخت و توسعه سرویس بهداشتی عمومی از نان شب هم واجب‌تر است و می‌تواند موجبات رونق صنعت گردشگری را فراهم کند و به همین دلیل است که در کشور‌های گردشگرپذیری مثل چین و ژاپن و... سال‌هاست که انقلاب سرویس بهداشتی عمومی راه افتاده است و هر سال تعداد درخورتوجهی به تعداد سرویس‌های بهداشتی آن‌ها اضافه می‌شود.

مشهد هم به عنوان یک شهر زائرپذیر و پُرمسافر در ماجرای سرویس‌های بهداشتی عمومی فاصله زیادی با استاندارد‌ها دارد و نیاز جدی به ساخت سرویس‌های بهداشتی عمومی بیشتر در شهری که سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر و مسافر است احساس می‌شود. با این همه، اما از یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی برای توسعه سرویس‌های بهداشتی در مشهد آغاز شده است؛ از مصوبه شورای شهر برای ساخت این سرویس‌ها تا اختصاص ۱۶ میلیاردتومان اعتبار دولتی برای توسعه سرویس‌های بهداشتی عمومی در مشهد و اضافه شدن ۱۷۶ سرویس بهداشتی دیگر به آمار شهر.

تهیه نقشه جانمایی سرویس‌های بهداشتی شهر

در همین‌باره مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا از تهیه نقشه جانمایی سرویس‌های بهداشتی در شهر مشهد خبر داد و گفت: نقشه کامل جانمایی سرویس‌های بهداشتی در مشهد و نقاطی که در آن باید این سرویس‌ها ساخته یا کانکس در آن مستقر شود، کاملا مشخص شده است و براساس آن نقشه کار را جلو می‌بریم و پروژه تعریف می‌کنیم.

احسان نجاری‌مقدم با بیان اینکه هسته مرکزی شهر به دلیل حضور گسترده زائران به عنوان نقطه مهم و کانونی برای ساخت سرویس بهداشتی عمومی مشخص شده است ادامه داد: با این همه، اما در جلسه‌هایی که در یک ماه اخیر در استانداری برگزار شده است، هسته مرکزی مشهد به عنوان نقطه کانونی برای ساخت سرویس بهداشتی انتخاب شد و قرار است تا در خیابان‌های کامیاب، فدائیان اسلام، چمن، دانشگاه و شهدا به دلیل حضور گسترده‌تر زائران و مردم نسبت به دیگر نقاط شهر مشهد تعداد بیشتری سرویس بهداشتی ساخته شود.

۲۰۰۰ سرویس در هسته مرکزی شهر

وی ادامه داد: در هسته مرکزی و نقطه کانونی شناسایی شده، ۲ هزار چشمه سرویس بهداشتی مکان‌یابی شده که باید فعال باشند. اکنون از این عدد ۸۰۰ چشمه فعال هستند و ۱۲۰۰ نقطه دیگر هم شناسایی شده که بخشی از آن‌ها متعلق به شهرداری است که یا ساخته شده یا درحال ساخت است و مابقی هم سرویس‌های بهداشتی مساجد، بیمارستان‌ها و... است.

نجاری‌مقدم با اشاره به تفویض اعتبار دولتی برای این کار به شهرداری مشهد افزود: امسال از محل اعتبار‌های دولتی حدود ۱۶ میلیاردتومان پول در اختیار ما قرار گرفته است که با این اعتبار هشتاد چشمه سرویس بهداشتی ساخته یا به صورت کانکس نصب شد. ضمن اینکه دولت قول داده است تا ۴۶ میلیارد‌تومان دیگر اعتبار به شهرداری مشهد اختصاص دهد تا این عدد هم صرف ساخت یا خرید سرویس بهداشتی شود. پیش‌بینی می‌کنیم با این عدد بتوانیم ۱۷۶ چشمه دیگر به ظرفیت فعلی شهر مشهد اضافه کنیم.

مدیرکل نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال که تا امروز چند سرویس بهداشتی عمومی در مشهد ساخته شده و فعال است توضیح داد: اکنون در مشهد بیش از ۴ هزار سرویس بهداشتی فعال داریم که بخشی از آن‌ها به صورت مشارکتی با مساجد و... در نقاط مختلف شهر فعال است و نزدیک به چهل چشمه سرویس بهداشتی سیار هم خریداری و تأمین شده است که در صورت نیاز به استفاده از آن‌ها، در نقاط مشخص‌شده نصب و آماده بهره‌برداری می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->