راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

مشهد در دوراهی قرنطینه

  • کد خبر: ۲۰۹۶۴
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
مشهد در دوراهی قرنطینه
با بالا گرفتن آمار مبتلایان به کرونا در مشهد و درخواست مسئولان، همچنان خبری از قرنطینه نیست ؛ بسیاری براین باورند که باید استاندار از اختیارات قانونی خود برای اعمال محدودیت های گسترده در شهر استفاده کند
ملیحه فلاح - از شناسایی اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در کشور ۲۵ روز می‌گذرد. حالا فقط در روز گذشته ابتلای ۱۲۸۹ نفر دیگر به این بیماری مثبت شده و تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور را به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر رسانده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۳۵۲۹ نفر از این بیماران بهبود یافته‌اند، اما با جان‌باختن ۸۵ نفر دیگر، مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ نفر رسید.

آمار مبتلایان به این بیماری در خراسان‌رضوی نیز افزایش چشمگیر و نگران‌کننده‌ای داشته است و با اضافه شدن ۱۱۰مبتلای جدید به تعداد بیماران، به ۳۹۵نفر افزایش یافت.
 
روز گذشته سرانجام آمار افراد جان‌باخته در خراسان‌رضوی اعلام شد. دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به ایرنا گفته است که تعداد جان‌باختگان استان خراسان‌رضوی بر اثر بیماری کرونا که آزمایش آن‌ها به‌طور قطعی مثبت شده است، ۲۸تن بوده‌اند. به گفته علی‌اصغر انجیدنی، ۲۰تن از این تعداد مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و ۶تن مربوط به دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور هستند.
 
همچنین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تربت‌جام و گناباد هم هرکدام یک فوتی داشته‌اند. به گفته وی، از تعداد افراد مبتلا به کرونا در خراسان‌رضوی ۲۷۰نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه در مناطق زیر پوشش سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی این استان هستند. وی این را هم گفت که دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور با ۵۷نفر مبتلا به ویروس کرونا، بعد از مشهد بیشترین تعداد بیماران را دارد و پس از آن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تربت‌جام و سبزوار به ترتیب با ۲۷ و ۱۵ نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

او همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گناباد و تربت‌حیدریه را به ترتیب ۱۴ و ۱۲ نفر اعلام کرد. به گزارش ایرنا، دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونای دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: از ۳۰بهمن‌ماه امسال تا ۲۲ اسفند، ۲۵۴۴مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان‌رضوی بستری شده‌اند که تاکنون ۱۶۰۴نفر آنان بهبود یافته‌اند و از بیمارستان مرخص شده‌اند.
 
انجیدنی ادامه داد: ۱۴۸۵نفر از بیماران بستری‌شده مشکوک به کرونا در استان خراسان‌رضوی مربوط به شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هستند که تاکنون ۸۵۳نفر از آنان از بیمارستان
مرخص شده‌اند.

لطفا به مشهد سفر نکنید
«لطفا به مشهد سفر نکنید.» این درخواست همه مسئولان استانی و شهری شامل استاندار خراسان‌رضوی، نماینده، ولی فقیه در استان، شهردار، رئیس شورای شهر مشهد، تولیت آستان قدس رضوی و دیگر مسئولان است. البته این موضوع فقط به مشهد اختصاص ندارد و همه مسئولان کشوری برای مقابله با این ویروس از مردم خواسته‌اند که در خانه بمانند و فعلا فکر مسافرت نوروزی را از سر بیرون کنند.

استانداری خراسان‌رضوی هم در اطلاعیه‌ای از نبود امکان میزبانی از زائران در تعطیلات نوروز ۹۹ خبر داد. در این اطلاعیه با تأکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، اعلام شد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، این استان در ایام تعطیلات نوروز۱۳۹۹ پذیرای زائران بارگاه منور رضوی و مسافران در سراسر استان نخواهد بود.

این موضوع در حالی است که بسیاری از چهره‌های هنری و ورزشی نیز به میدان آمده اند و در کنار چهره‌های اجرایی استات، یک صدا خواستار اقدامات جدی‌تر دولت برای مهار بیماری کرونا شده اند.

استاندار خراسان‌رضوی در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان گفت: بر اساس سیاست‌های ستاد ملی کرونا، در زمینه ورود زائران و مسافران در ایام تعطیلات نوروز به خراسان‌رضوی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. البته اعتقاد داریم که از مبدأ نباید اجازه سفر به خراسان‌رضوی و مشهد مقدس داده شود.
 
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی، علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: آستان قدس رضوی به‌تازگی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد امسال مراسم سال تحویل در حرم مطهر رضوی برگزار نمی‌شود؛ بنابراین اطلاع‌رسانی لازم باید درباره این امر مهم انجام شود.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای اقدامات پیشگیرانه، تمامی مسافرخانه‌ها، حسینیه‌ها و هتل‌ها حق پذیرش مسافران را در ایام تعطیلات پیش رو ندارند. او با اشاره به لغو سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب، گفت: ما هم این پیام را دریافت می‌کنیم که سفر‌ها را محدود کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا حجم سفر به استان را به حداقل برسانیم و جابه‌جایی را در استان و بین شهرستان‌ها کاهش دهیم.
 
آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان، و حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز در جلسه ویژه بررسی شیوع ویروس کرونا از همه مردم ولایت‌مدار کشور خواستند در راستای توصیه وزارت بهداشت از سفر به مشهد مقدس و زیارت حضوری بارگاه منور رضوی خودداری کنند.

به گزارش آستان‌نیوز، نماینده، ولی فقیه در استان در این جلسه با اشاره به امور معیشتی مجاوران که به سبب شرایط فعلی در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برند، گفت: اقدامات آستان قدس رضوی در توزیع بسته‌های کمک‌معیشتی و بهداشتی برای مردم به‌ویژه حاشیه شهر مشهد مؤثر و ارزشمند است.
 
آیت‌ا... علم‌الهدی با تأکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی و توجه و توسل به حضرت رضا (ع) از راه دور، بیان کرد: همه ما باید مردم را به حضور در منازل در راستای کاهش ابتلا به بیماری ترغیب کنیم. تولیت آستان قدس رضوی نیز در این جلسه گفت: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در راستای مقابله و جلوگیری از شیوع کرونا و لغو سفر نوروزی‌شان به مشهد مقدس، نشان از توجه ایشان به حفظ سلامت مردم و ضرورت پیشگیری و مقابله با شیوع این ویروس است.
 
حجت‌الاسلام مروی افزود: همه تلاش ما بر آن است تا دلدادگی و توسل مردم به حضرت رضا (ع) را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی بیش از گذشته فراهم کنیم. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی هم در این‌باره گفت: در ورودی‌های استان محدودیت اعمال شده است، اما اگر ورودی مسافر افزایش یابد، ممنوعیت اعمال خواهد شد. به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، محمدصادق براتی در پنجمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان‌رضوی با اشاره به فضاآرایی شهری شهرداری مشهد، اظهار کرد: مشهد مانند هر سال فضاآرایی شهری و نصب المان‌های شهری را انجام می‌دهد، اما امسال این اقدامات برای مجاوران خواهد بود.
 
وی با اشاره به لغو رزرو‌های تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی بیان کرد: بر اساس بخش‌نامه، تمام لغو رزرو‌ها باید بدون جریمه انجام شود؛ بنابراین میراث‌فرهنگی نظارت می‌کند که همه کنسلی‌های هتل‌ها و بلیت‌ها بدون دریافت وجه انجام شود.
 
ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، با اشاره به وضعیت قرمز و شرایط اضطراری این استان، از زائران و مسافران خواست در ایام نوروز به هیچ عنوان به مشهد سفر نکنند و افزود: در برخی از شهرستان‌های خراسان‌رضوی ممنوعیت ورود مسافر از سوی فرمانداران شهرستان‌ها اعلام شده است که به‌زودی اعمال خواهد شد.

نامه محرمانه به استاندار
نایب‌رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر مشهد هم از نامه محرمانه شورا به استاندار خبر داد و گفت: پیشنهاد‌های خود را طی نامه‌ای محرمانه به استاندار خراسان‌رضوی ارائه کرده‌ایم، چون رئیس شورای سلامت استان شخص استاندار و دبیر آن رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی است و این شورا باید درباره قرنطینه‌سازی تصمیم‌گیری کند. به گزارش فارس، علیرضا شهریاری در ادامه سخنانش به نامه محرمانه و پیشنهاد‌های نوشته شده در آن اشاره و تأکید کرد: باید سفر‌های درون‌شهری کاهش یابد، مردم در خانه‌های خود بمانند، تجمعات کاسته شود و سایر مراکز و فروشگاه‌هایی که ادامه فعالیتشان ضروری نیست، بسته شود.
 
وی با اشاره به سخنان شهردار مشهد مبنی بر قرمز بودن وضعیت شهر مشهد، اضافه کرد: دولت مکلف است که بخشی از ضرر و زیان افرادی که کار خود را به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل می‌کنند، جبران کند. همچنین خیران، سازمان تأمین‌اجتماعی و کمیته امداد در این رابطه باید به دولت یاری برسانند.

محدودسازی به جای قرنطینه
موضوع شیوع و گسترش بیماری کرونا ظرفیت ثابت تخت‌های بیمارستانی و مشکلات متفاوتی که شیوع این بیماری در شهر‌ها ایجاد می‌کند، هم مردم و هم مدیران شهری را بر آن داشته تا از مدیران استانداری بخواهند تصمیم گیری شجاعانه‌ای درباره قرنطینه شهر انجام شود.
 
در همین رابطه هم شنیده‌ها حاکی از آن است که تا امروز مواردی از محدودیت‌ها در سطح استان اعمال می‌شود. این موضوع احتمالا تحت تصمیم گیری‌های کشوری اتفاق خواهد افتاد. با این حال آن طور که گفته شده است، قرنطینه نیست، بلکه محدودسازی در فعالیت‌ها و رفت وآمد‌ها است. در این روز‌هایی که محدودیت در سفر و رفت وآمد‌ها همواره بسیار تأکید شده است، باز هم نمونه‌هایی از تور‌های مسافرتی در فضای مجازی برای سفر به مشهد دیده می‌شود که به دلیل قیمت‌های بسیار پایین، مشوق خوبی برای سفر به مشهد است. این در حالی است که هیچ اقامتگاهی در خراسان رضوی اجازه جذب مسافر ندارد.
 
با این حال، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی اعتقاد دارد محدودسازی‌ها در ورودی‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است، به طوری که ۱۴۰ پرواز روزانه در استان به ۴۰ پرواز در روز رسیده است. سیدحمید موسوی در گفتگو با شهرآرا این را هم گفت که ورودی‌های قطار و اتوبوس هم به همین شکل کاهش یافته است.
 
وی ادامه داد: برخی از ما می‌خواهند مسیر‌های ورودی بسته شود، اما این تصمیم گیری در حوزه اختیارات استان نیست و باید از سوی مرکز به ما این اجازه داده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->