افتتاح باشگاه سیمرغ در آرامگاه فردوسی | محفلی برای شاعران و نویسندگان نوجوان تصویری از ریشه‌های نور در اقیانوس ژرف عرفان | نگاهی به نمایشگاه نقاشی و حجم در نگارخانه آسمان مشهد ادای دین هنرمندان مشهدی به شهید جمهور | درباره یک هم آفرینی هنری به مناسبت اولین سالگرد شهادت آیت الله رئیسی نصرالله مدقالچی در آستانه جراحی | آماده‌سازی برای دوبله فصل جدید «آن‌شرلی» فعالیت «تلویزیون اینترنتی همشهری» بدون مجوز! همکاری مهران احمدی، امین حیایی، هادی کاظمی و مهران مدیری در فیلم سینمایی زالو شیوا ارسطویی، نویسنده و شاعر، به خانه ابدی بدرقه شد «شاهنامه»، کتاب راهنمای حکومت داری | درباره کتاب «استقبال از شاهنامه در سده‌های میانه به سانِ آینه پادشاهان» برگزاری یازدهمین دوره کنگره شعر «از توس تا نیشابور» در مشهد + فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ کارگردان فیلم پدرخوانده، یک هتل سینمایی راه انداخت درباره فیلم «انفجار در قطار گلوله‌ای»، اکشن نفس‌گیر ژاپنی که نتفلیکس را تکان داد «شب‌های برره» محبوب‌ترین سریال ایرانی در سایت جهانی فروش تئاتر‌های روی صحنه مشهد از ۲۹ میلیارد ریال عبور کرد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) فرار از پله‌های اضطراری فقر | نگاهی به تئاتر «زهرماری» که این شب ها در تماشاخانه مایان روی صحنه است قصه های بزرگ برای بچه‌های کوچک | چند پیشنهاد خرید شاهنامه برای کودک و نوجوان
سرخط خبرها

یادمانی برای ایستادگی

  • کد خبر: ۲۱۰۰۲۲
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
یادمانی برای ایستادگی
رابرت فرانک، عکاس مستند و مشهور قرن بیستم می‌گوید: عکاس با جهان اطرافش باید مثل یک شاعر عمل کند.
حمید سبحانی
نویسنده حمید سبحانی

رابرت فرانک، عکاس مستند و مشهور قرن بیستم می‌گوید: عکاس با جهان اطرافش باید مثل یک شاعر عمل کند. او باید معنا را کشف کند و به تصویر بکشد. چنان که شاعری شعر می‌سراید. از همین رو عکاسی چیز‌هایی بیش از ثبت لحظه است. عکاس از قاب‌های نادیده اطرافش را ثبت، دیدنی و ماندگار می‌کند. عکس این روایت در مشهد ثبت شده است و مربوط است به روز‌های انتهایی پیروزی انقلاب. بیننده در این عکس شاخصه‌های معمول یک عکس مرتبط با هیجانات انقلاب نمی‌بیند. در واقع اثری از التهاب خیابان، حرکت انسانی یا تجمع در آن وجود ندارد، اما عکس در غیبت این ها، یک پرتره تلخیص شده یا نمایی بسته از انقلاب است.

در فرم‌های نظم و تشریفات نظامی فرمی وجود دارد به نام «چاتمه فنگ» که طی اجرای این دستور اسلحه سربازان به صورت هرمی شکل و ایستاده چیده می‌شود. این فرم برای این است که اسلحه به صورت خوابیده روی زمین قرار نگیرد، زیرا اسلحه خوابیده معنای تسلیم و زمین گذاشتن سلاح است. چهار اسلحه ژ ۳ چاتمه شده خیمه زده و رو به بیننده قرار دارد که روی هرم آن تصویر شهیدی جوان نصب شده است و از دهانه سلاح‌ها سه گل میخک قرمز بیرون آمده است.

گل میخک از سال ۱۹۷۴ میلادی که در جنگ‌های داخلی پرتغال از سوی زنی در لوله تفنگ سربازی گذاشته شد برای همراهی با مردم و تسلیم شدن که به صورت فراگیری تبدیل شد به نشان جلوگیری از کشتار و گل به جای گلوله این اتفاق در روز‌های انقلاب اسلامی ۵۷ نیز در خیابان‌ها به وفور رخ داد. درواقع این عکس راوی شهادت، ایستادگی و صلح است. رنگ قرمز میخک‌ها نیز یادمان خون شهید است.

عکس شهید بر فرمی از سلاح‌ها ست که تعبیرش ایستادگی است، نشان نیفتادن و زنده بودن. در روز‌های پایانی پیروزی انقلاب با هجوم مردم به پادگان‌ها و مراکز نظامی، بسیاری از سلاح ها، از جمله سلاح‌های ارتش به دست انقلابیون افتاد. این عکس در واقع بزرگداشتی است که رفقا یا هم رزمان شهید برای او گرفته اند. آن‌ها سلاح هایشان را ایستاده، اما به هم نزدیک گذاشته اند، جملات نانوشته این بزرگداشت می‌گویند که او زنده است و جاوید.
سلاحش بر زمین نمانده و خونش هدر نرفته است بلکه تبدیل شده است به گل‌های سرخ پیروزی.

عکس: عکاس ناشناس است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->