فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

صندوق صداقت

  • کد خبر: ۲۱۲۴۵۶
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
صندوق صداقت
میشل ستبون را شاید بتوان باهوش‌ترین عکاسی دانست که انقلاب اسلامی ایران را عکاسی کرده است.

میشل ستبون را شاید بتوان باهوش‌ترین عکاسی دانست که انقلاب اسلامی ایران را عکاسی کرده است. دلیل آن را می‌توان در حضور هفت ماهه اش در ایران از روز‌های قبل از پیروزی انقلاب تا چندماه پس از پیروزی دانست. از طرفی او اولین عکاسی بود که در نوفل لوشاتو از امام خمینی (ره) عکاسی کرد و همچنین همراه ایشان در هواپیمای برگشت به ایران بود، از همین رو عکس‌هایی که او ثبت کرده است از اهمیت خاصی برخوردار است. او خبرنگار آژانس سیپا بود و در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه معتبر وردپرس فوتو شد.

از آثار او کتابی به نام «روز‌های انقلاب: واقعه نگاری عکاس فرانسوی از انقلاب اسلامی» چاپ شده است. ستبون از معدود عکاسانی بود که پس از پیروزی انقلاب هم در ایران حضور داشت و عکس‌های مهمی از رفراندوم ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ که منجر به انتخاب نظام جمهوری اسلامی شد، ثبت کرد. در بین عکس‌هایی که عکاسان مختلف از رفراندوم ۱۲ فرودین ثبت کرده اند این اثر ستبون عکس بسیار متفاوتی است.

بیشتر عکس‌ها مربوط است به تجمع مردم در صفوف رأی گیری با پوشش و سنین مختلف یا شخصیت‌های برجسته آن روزها، اما این عکس که در ایوان آینه حرم حضرت معصومه (س) ثبت شده است دارای ویژگی خاصی است. روایت نهفته پشت این عکس را اگر بخواهیم در یک واژه خلاصه کنیم به واژه «صداقت» می‌رسیم!

طبیعتا یکی از دلایلی که توده مردم به دنبال دگرگونی سیاسی بودند، عدم صداقت مسئولان رژیم پهلوی یا تبعیض از ظن آن‌ها بود. در عکس ستبون می‌بینیم که مردی جعبه خالی صندوق را رو به سوی مردم گرفته است و یک روحانی در بلندگوی دستی مشغول صحبت است.

در واقع روحانی و مرد دستیارش سعی دارند برای جلب اعتماد بیشتر مردم اعلان کنند که چیز پنهانی وجود ندارد و این صندوق از رأی شرکت کنندگان رفراندم پر خواهد شد. این عکس تلاش برای شروع تغییراتی را نشان می‌دهد که قرار است بر پایه صداقت پیش برود. رفراندوم ۱۲ فروردین در واقع بیعتی بود که با تأیید بیش از ۹۸ درصد شرکت کنندگان یعنی جمعیتی بیش از بیست میلیون نفر همراه شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->