سرخط خبرها

عبور از میدان سخت

  • کد خبر: ۲۱۳۰۸۴
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
عبور از میدان سخت
عکس مربوط است به دومین انتخابات ریاست جمهوری در مرداد ۱۳۶۰. یک ماشین نظامی و جنگی در جبهه جنگ که برخلاف دیگر ماشین‌های جنگی سلاح و رزمنده یا تدارکات حمل نمی‌کند.

۹ ماه از زمانی که میگ‌های عراقی مرز هوایی ایران را شکستند و اقدام به بمباران کردند و سپس ارتش عراق از مرز‌های جنوبی ایران وارد شدند گذشته بود. انقلاب نورسته هنوز در پی التیام زخم‌های خود بود که ایران در التهاب جنگی ناخواسته و نابرابر قرار گرفت. تعلل، سوء تصمیم‌ها و کارشکنی‌های بنی صدر باعث شد که در خرداد سال ۱۳۶۰ رأی بر بی کفایتی او صادر و کنار گذاشته شود.

این موضوع در کنار اتفاقاتی که در مرز‌های جنوبی و پالایشگاه‌ها در جریان بود، لزوم دفاع و مقابله هرچه سریع تر، مشکلات داخلی و به خصوص ترور‌ها و کشتاری که گروهک منافقین انجام می‌دادند شرایط کشور را سخت و خاص کرده بود و می‌طلبید مدیریت کشور هرچه سریع‌تر انسجام و برنامه درستی داشته باشد.

پس در دوم مرداد همان سال یعنی کمتر از دوماه بعد از عزل بنی صدر دومین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از بین چهار کاندیدای معرفی شده، محمدعلی رجایی که یک فرهنگی و معلم بود و پیش از این در جایگاه نخست وزیری فعالیت می‌کرد با بیش از ۱۲ میلیون رأی به عنوان رئیس جمهور معرفی شد.

او ۱۰ روز بعد فعالیت رسمی خود را برای نظم بخشی و سرعت هرچه بیشتر امور کشور آغاز کرد، اما مدت ریاست جمهوری او بیشتر از ۲۸ روز طول نکشید و روز ۸ شهریور طی یک ترور ناجوانمردانه به شهادت رسید. ناگزیر در مهر همان سال سومین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و این بار رهبر معظم انقلاب با کسب ۹۵ درصد آرا به عنوان سومین رئیس جمهور پس از انقلاب انتخاب شدند.

عکس آرشیو ایرنا تصویری حیرت انگیز برای زمانه خودش محسوب می‌شود. چیزی که پیش از این در این عصر به چشم کسی دیده نشده است. عکس مربوط است به دومین انتخابات ریاست جمهوری در مرداد ۱۳۶۰. یک ماشین نظامی و جنگی در جبهه جنگ که برخلاف دیگر ماشین‌های جنگی سلاح و رزمنده یا تدارکات حمل نمی‌کند.

یک شعبه اخذ رأی سیار وسط میدان جنگ ناهمخوان، اما شبیه سربازی که مأموریتی ویژه دارد. اسلحه ندارد، اما به اندازه همان سربازانی که اسلحه دارند کارش اهمیت دارد. ظاهر ماشین استعاره خوبی از وضعیت آن روز‌های کشور است. از یک سو درگیر تجاوز جنگی و از سویی دیگر درگیر ترور‌ها و سنگ اندازی‌های گروه‌های مخالف و کمبودها؛ و این سرباز، اما برای بقا باید بیرقش را از این ناآرامی و التهاب به سلامت عبور دهد ولو زخمی، ولو خسته.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->