دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها
تا وقتی لازم باشد ادامه می‌دهیم

گفتگو با چند اتوبوس‌ران مشهدی که در شرایط سخت کرونایی به خدمت‌رسانی مشغول‌اند

  • کد خبر: ۲۱۰۸۴
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
گفتگو با چند اتوبوس‌ران مشهدی که در شرایط سخت کرونایی به خدمت‌رسانی مشغول‌اند
با اینکه این روز‌ها اتوبوس‌ها خیلی خلوت‌تر از چند هفته پیش هستند و گاه اتوبوس ها، خالی ایستگاه‌ها را پشت سر می‌گذارند، هنوز افرادی هستند که به فعالیت اتوبوس‌ها احتیاج دارند.
امیری - بحران کرونا که پشت سر گذاشته شود، لابد قصه‌های زیادی نوشته و فیلم‌های زیادی ساخته خواهد شد و عکس‌های متفاوتی به نمایش درمی آید. حتما بعد‌ها فیلمی می‌بینیم درباره یک پرستار بیماران کرونایی، پزشکی که خودش به کرونا مبتلا شده شده است یا قصه‌ای می‌خوانیم از جدایی ها، دوری‌ها و فاصله ها. شاید یکی از این قصه‌ها و فیلم‌ها درباره راننده اتوبوسی باشد که هر روز با ماسک روی صورت و دست کش به دست از پله‌های اتوبوس بالا می‌رود، در کابین مخصوص راننده می‌نشیند و بعد از گفتن بسم ا... دنده را جا می‌زند و حرکت می‌کند، راننده اتوبوسی که در شهری خاموش می‌راند و در ایستگاه‌های بدون مسافر توقف می‌کند. اتوبوس ران‌ها جزو معدود افرادی هستند که در این شرایط خاص و نگران کننده که خیلی‌ها خانه نشین شده اند، هرروز سرکار خود حاضر می‌شوند تا سیستم حمل ونقل عمومی متوقف نشود. با اینکه این روز‌ها اتوبوس‌ها خیلی خلوت‌تر از چند هفته پیش هستند و گاه اتوبوس ها، خالی ایستگاه‌ها را پشت سر می‌گذارند، هنوز افرادی هستند که به فعالیت اتوبوس‌ها احتیاج دارند. فعالیتی که در چندروز گذشته بازتاب گسترده‌ای بین مردم داشته است و پیام‌هایی با همین مضمون به روزنامه ارسال کرده اند. در یکی از این پیام‌ها از اتوبوس ران‌ها به عنوان افرادی فداکار یاد شده بود و شهروند دیگری از آن‌ها به عنوان افرادی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند نام برده بود. با وجود اینکه بر اساس مصوبه روزگذشته شورای شهر مشهد از امروز تا ۲۸ اسفند ۹۸ فعالیت ناوگان اتوبوس رانی فقط در دوشیفت، ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ دقیقه صورت می‌پذیرد و از ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین نیز ناوگان اتوبوس رانی تعطیل خواهد بود، به درخواست شهروندان به سراغ تعدادی از اتوبوس رانان شهر می‌رویم که در این شرایط حساس به شهروندان خدمت می‌کنند.

احمد شاهسوند
۴۰ ساله
۱۲ سال سابقه کار
راننده خط ۵۵
دل گرمی با یک احوال پرسی گرم
«در این شرایط بحرانی، یکی از چیز‌هایی که دل گرممان می‌کند این است که مدیرعامل سازمان سر صبح به ایستگاه‌ها سر می‌زند و با ما صحبت می‌کند و حالمان را می‌پرسد.»
احمد شاهسوند با ۱۲ سال سابقه کار در ادامه می‌گوید: این چیز‌ها باعث می‌شود اتوبوس ران‌ها درخط مقدم مبارزه با ویروس کرونا انگیزه بیشتری داشته باشند. همچنین از لحظه‌ای که این ویروس شیوع پیدا کرد، سازمان اتوبوس رانی اقدامات خوبی انجام داده است. مثلا در وضعیت احتکار ماسک تلاش کردند و تعدادی ماسک، ماده ضدعفونی کننده و دست کش در اختیار راننده‌ها گذاشتند. حالا هم اتوبوس‌ها در هر رفت و برگشت یک بار ضدعفونی می‌شوند. او که راننده خط ۵۵ است و مسیر بولوار مصلی تا شهرک شهید رجایی را می‌راند می‌گوید: همین که کابین اتوبوس‌ها را از مسافران جدا کردند، بخشی از نگرانی هایمان کم شد. الان هم مستمر تب راننده‌ها کنترل می‌شود. این‌ها را گفتم که بگویم ما راننده‌ها همه جوره از خودمان مراقبت می‌کنیم تا سالم بمانیم و به خدماتمان ادامه دهیم، اما باز هم این رفتار شهروندان و مسافران است که می‌تواند خللی در کار ایجاد کند.

حسین عسکری
۴۰ ساله
۱۳ سال سابقه کار
راننده خط ۷۱
رانندگی
در یک خط شلوغ
حسین عسکری می‌گوید مسافران اتوبوس‌ها خیلی کم شده اند، اما نه آن قدر که باید. او که در خط ۷۱ و مسیر پایانه امام رضا (ع) تا پایانه انقلاب می‌راند می‌گوید: این خط همیشه جزو خط‌های شلوغ بوده است و همین حالا هم که تعداد مسافران خیلی کم شده است، هنوز عده‌ای از این خط استفاده می‌کنند.
او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش می‌گوید: شهروندان دقت کنند و من کارت را به صفحه کنسول نچسبانند، چراکه اگر یک من کارت آلوده باشد، این آلودگی منتقل می‌شود. عسکری در بخشی دیگر از صحبت هایش به مسئولان اتوبوس رانی پیشنهاد می‌کند از دستگاه سم پاش برای ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها استفاده کنند. «الان اتوبوس‌ها را با دستگاه‌های کوچکی ضدعفونی می‌کنند که همه نقاط اتوبوس را پوشش نمی‌دهد، اما کار دستگاه‌های سم پاش به گونه‌ای است که بدون خستگی نیروی خدماتی همه بخش‌های اتوبوس را به خوبی ضدعفونی می‌کند.

سید جلال مهربان
۳۹ ساله
۱۳ سال سابقه کار
راننده خط ۲۰۲
تبلیغ شارژ الکترونیکی در اتوبوس‌ها
«حرف که زیاد است، در این شرایط بحرانی و مسئله کرونا، صحبت سر شیفت بندی و کم شدن ساعت کاری سازمان است. اما نمی‌شود کار را رها کرد. بالاخره افرادی هستند که به استفاده از خدمات سازمان اتوبوس رانی نیازمندند. کارگرانی هستند که ساعت ۶:۳۰ صبح سرکار می‌روند. برای این افراد هم که شده، تا وقتی لازم باشد به کارمان ادامه می‌دهیم.»
این‌ها را سید جلال مهربان ۳۹ ساله می‌گوید که بعد از ۱۳ سال کار در سازمان اتوبوس رانی اولین بار است با چنین بحرانی در کارش روبه رو می‌شود. می‌گوید: تاکنون چندباری به دلیل آلودگی هوا مسائلی پیش آمده است، اما موضوع کرونا فرق می‌کند. الان به معنای واقعی در بحران قرار داریم. در این بحران‌ها همیشه افرادی هستند که رویارویی مستقیم تری با مسائل دارند. راننده اتوبوس‌ها هم چنین موقعیتی دارند. او که راننده خط ۲۰۲ و مسیر میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی است ادامه می‌دهد: به نظرم باید داخل اتوبوس‌ها و حتی در خارج از ایستگاه‌ها و بیلبورد‌های شهری برای استفاده از من کارت‌ها و شارژ آن‌ها به صورت الکترونیکی تبلیغات وسیعی شود.

مهدی شرفی
۳۹ ساله
۱۵ سال سابقه کار
راننده خط ۱۴
چنین بحرانی به یاد ندارم
مهدی شرفی ۳۹ سال دارد و از سال ۸۴ در سازمان اتوبوس رانی فعالیت می‌کند. او در این ۱۵ سال به یاد ندارد چنین موقعیتی برای اتوبوس ران‌ها به وجود آمده باشد. او که راننده خط ۱۴ است می‌گوید: خط ما تقریبا خط دانشجویی است و ۴ تا ۵ دانشگاه در مسیر ما قرار دارد. الان با تعطیل شدن دانشگاه‌ها خط ما هم خیلی خلوت شده است، اما هنوز می‌بینم افرادی را که از اتوبوس استفاده می‌کنند. ما به عنوان راننده در چنین شرایطی حضور داریم و تا هر وقت که لازم باشد به کارمان ادامه می‌دهیم، اما مردم باید دقت بیشتری کنند و بدانند چنین وضعی به همگی آسیب می‌رساند.
این راننده ۳۹ ساله از رد و بدل کردن پول به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل رانندگان اتوبوس یاد می‌کند و می‌گوید: شهروندان باید بدانند رد و بدل کردن پول چقدر خطرناک است و از راه‌های مهم انتشار ویروس کرونا به شمار می‌رود.
او به مسئولان اتوبوس رانی پیشنهاد می‌کند با توجه به کم شدن مسافران کار رانندگان اتوبوس شیفتی شود تا آن‌ها هم کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

مهدی خادمی
۴۲ ساله
۱۳ سال سابقه کار
راننده خط ۱۵
کرونا، تو به ما آموختی!
«فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها مثل خون است که باید در رگ‌های شهر جریان داشته باشد.» این را مهدی خادمی، راننده اتوبوسی می‌گوید که ۱۳ سال سابقه کاری دارد. می‌گوید: هر سال در این ایام به دوستان و آشنایانم پیام می‌دادم به مشهد بیایند و از خدمات اتوبوس رانی شهرمان استفاده کنند. اما امروز التماس می‌کنم همه در خانه هایشان بمانند و عید را به شکل دیگری بگذرانند. ما هم در این روز‌های کرونایی حضور داریم و مبارزه می‌کنیم. اما از مسافر‌ها تقاضا می‌کنم اگر مجبورند از خدمات اتوبوس رانی استفاده کنند، اول، من کارت هایشان همیشه شارژ باشد دوم، مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
او یک پیام هم برای کرونا دارد: «تو به ما آموختی که چقدر سخت است خانواده مان را با فاصله ببینیم و دوستانمان را نبینیم. مطمئن باش بعد از رفتن تو خیلی بیشتر از قبل قدر خانواده و این دورهمی هایمان را خواهیم دانست.»
او در پایان دوست دارد از روزنامه شهرآرا تشکر کند و می‌گوید: در این شرایط سخت روزنامه شهرآرا به سراغ ما آمده است و این جای قدردانی دارد.

ضدعفونی شبانه‌روزی ناوگان اتوبوس‌رانی
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مشهد با ارائه آماری از اقدامات انجام‌شده برای پیشگیری از بیماری کرونا در سازمان اتوبوس‌رانی می‌گوید. به گفته سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم از اول اسفند تمام ناوگان اتوبوس‌رانی به صورت شبانه‌روزی ضدعفونی می‌شود، یعنی اتوبوس‌ها شب‌ها در ۱۱ توقفگاه و روز‌ها در ابتدای هر خط و ۲۸ پایانه، پیش از آغاز سرویس‌دهی ضدعفونی می‌شوند. محصور کردن فضای کابین اتوبوس‌ران‌ها از دیگر کار‌های سازمان اتوبوس‌رانی است که حسینقلی‌زاده به آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: رورزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از کارکنان اتوبوس‌رانی به وسیله تب‌سنج پایش سلامت می‌شوند و خداراشکر که تا الان مورد مشکوک یا مبتلا به کرونا نداشته‌ایم. همچنین اقلام بهداشتی‌ای شامل محلول ضدعفونی، دست‌کش نخی، ماسک و... تحویل راننده‌ها داده‌ایم. از سوی دیگر روزانه ۴۰ هزار متر مربع از اماکن سازمان را ضدعفونی می‌کنیم.
ارسال پیامک‌های بهداشتی برای همکاران، اطلاع‌رسانی و ارسال پیام‌های بهداشتی به وسیله ۴۰۰۰ پوستر و اکران‌های محیطی از دیگر کار‌هایی است که مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد با عنوان اقدامات پیشگیرانه، به آن‌ها اشاره می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->