به گزارش شهرآرانیوز، پایانه غرب مشهد متفاوت با دیگر پایانههای مسافربری کشور است؛ چراکه برای نخستینبار مدلهای مختلف حملونقل مسافران اعم از شیوه حملونقلی اتوبوسی برون و درونشهری، شیوه حمل ونقلی ریلی برون و درونشهری و شیوه حملونقلی مبتنی بر تاکسی، در پایانهای متمرکز وجود خواهد داشت تا بازهم مشهد که بهعنوان یکی از مهمترین مقاصد سفر ایرانیها در طول سال محسوب میشود در این حوزه و در راستای تسهیل امر زیارت پیشگام در کشور باشد. بنابراین، این کلانشهر نخستین شهر ایران خواهد بود که «قطب حملونقلی» یا همان «هاب حملونقلی» در آن ایجاد شده است.
سیدمهدی امامیمیبدی در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین جزئیات ساخت پایانه غرب مشهد گفت: پروژه پایانه چند منظوره غرب مشهد با هدف ایجاد نخستین هاب (قطب) حملونقلی در کشور با ترکیب شیوههای حملونقل برون شهری و درون شهری در یک مکان طراحی و سال ۱۳۹۶ موقعیت آن در منطقه غرب مشهد تثبیت شد و به تأیید کمیسیون ماده۵ استان رسید.
وی افزود: در ابتدا زمین در نظر گرفته شده برای ساخت این پایانه، ۱۶۰هکتار پیشبینی شده بود، اما با تأکید مدیریت شهری و با هدف تأمین نیازمندی تمام ذینفعان مرتبط با خدمات حملونقلی و گردشگری، به ۱۸۳هکتار افزایش یافت و این تغییرات نیز در سال ۱۳۹۹ به تأیید کمیسیون ماده۵ رسید.
امامیمیبدی با بیان اینکه در این پایانه دپوی خط قطارشهری پیشبینی شده است، ادامه داد: همچنین در کنار آن ایستگاههای اتوبوس و تاکسی درون شهری طراحی شده است و از طرفی شرایط ایجاد ایستگاه راهآهن مشهد برای فراهم کردن خدمات برونشهری ریلی در مسیر مشهد – گرگان نیز مهیا خواهد شد. فراهم کردن تمام خدمات مرتبط با مترو شهری مشهد-گلبهار برای تسهیل در تردد مردم نیز در این پایانه چندمنظوره پیشبینی شده است.
مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد در ادامه به دیگر ویژگی پایانه غرب اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز مردم سمت غرب مشهد به خدمات اتوبوسهای برون شهری و با هدف ارائه خدمات حملونقل برون شهری به تمامی مقاصد کشور، دومین پایانه اتوبوسی متمرکز شهر مشهد نیز در پایانه غرب طراحی شده است.
وی تأکید کرد: اکنون در این پروژه تملک زمینهای موردنظر شروع شده و با همراهی استانداری و ادارهکل مسکن و شهرسازی زمینهای دولتی موجود در طرح در حال تملک است.
امامی با بیان اینکه با تحویل زمینهای بخش دولتی، شرایط اجرای بیش از ۵۰درصد اهداف طرح، مهیا خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه ساخت این پایانه مسافربری تأثیر مهمی در افزایش رشد گردشگری، اجتماعی و اقتصادی در مشهد خواهد داشت و همچنین با توجه به فراهم شدن شرایط عزیمت و سفر زائران بینالمللی حضرت رضا (ع) از سمت همسایگان شمالی کشور، ساخت این پایانه توجیه اقتصادی لازم برای جذب سرمایهگذاران را دارد.