ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

رشد ۲۴ درصدی صادرات و ۱۱ درصدی واردات در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۱۳۸۷۳
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
رشد ۲۴ درصدی صادرات و ۱۱ درصدی واردات در خراسان رضوی
مدیرکل گمرکات خراسان رضوی گفت: امسال یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار به وزن ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا از استان صادرات داشتیم که این میزان صادرات از نظر ارزش ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۳۴ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است.

جواد جعفری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: خوشبختانه در بحث صادرات و واردات در استان در ۱۰ ماهه نخست سال جاری آمار‌ها حاکی از رشد نسبت به سال گذشته دارد. ابتدا اشاره‌ای به آمار‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ خواهم داشت.

وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات ۱۴۰۱، یک میلیون و ۴۱۹ هزار دلار صادرات به وزن ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار تن داشتیم که نسبت به ۱۴۰۰، به لحاظ ارزش ۱.۲ درصد افزایش داشت، افزود: در بحث واردات ۱۴۰۱ نیز ۶۴۴ میلیون دلار واردات به وزن ۲۷۵ هزار تن داشته باشید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از نظر ارزش ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در بحث ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۱، در مجموع ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار تن ترانزیت خارجی در استان ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۱۴ درصد منفی شده است.

وی با بیان اینکه عمده کالا‌های صادراتی ما در سال گذشته زعفران، پسته، محصولات فولادی، سیب تازه و کف‌پوش‌های مختلف پلاستیکی و ... به مقصد کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبسکتان و عراق بوده است، گفت: در بحث واردات در سال گذشته نیز عمده اقلام وارد شده به استان تلفن همراه، پنبه‌های حلاجی نشده، برنج کامل و نخ الیاف برای ریسندگی بوده که از کشور‌های امارات، تاجیکستان، ترکیه، چین و پاکستان این اقلام وارد استان شده است.

جعفری با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری وضعیت ما نسبت به سال گذشته بهتر شده است ۵۸هزار اظهارنامه واردات کالا داشته‌ایم، گفت: امسال یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار به وزن ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا از استان به مقصد کشور‌های افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و عراق و ... صادرات داشتیم که این میزان صادرات از نظر ارزش ۲۴ درصد و از نظر وزنی ۳۴ درصد نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته افزایش داشته است. عمده اقلام صادراتی از استان ما نیز زعفران، پسته، تخم خوراکی پرندگان، پلی اتیلن و محصولات فولادی بوده است.

وی افزود: در بحث واردات نیز ۵۹۶ میلیون دلار به وزن ۲۲۱ هزار تن واردات در ۱۰ ماهه امسال در استان ثبت شده که از نظر ارزش ۱۱ درصد رشد و از نظر وزنی ۵ درصد کاهش داشته است. علت کاهش واردات از لحاظ وزنی و افزایش ارزش آن به کالا‌های وارداتی برمی‌گردد. در ۱۰ ماهه امسال عمده کالا‌های وارداتی به استان به ترتیب تلفن همراه، پنبه‌های حلاجی شده برای ریسندگی، نخ‌های الیافی، طلا به اشکال خام و کلرور پتاسیم بوده است. وجود طلا در این کالا‌های وارداتی ارزش آن را افزایش و مجموع وزن آن را کاهش داده است. کشور‌های عمده‌ای که واردات از آن‌ها به استان صورت گرفته نیز به ترتیب امارات، ازبکستان، تاجیکستان، هلند و چین بوده‌اند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحث ترانزیت خارجی نیز ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تن ترانزیت خارجی در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال از استان داشتیم که در مجموع ۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

جایگاه استان در بحث صادرات و واردات در بین استان‌های کشور‌های چگونه است؟

وی گفت: گمرکات استان در بحث صادرات در بین گمرکات سایر استان‌ها، رتبه دهم را دارد. علت بالا بودن رتبه استان نیز به دلیل وجود تعداد گمرکات بزرگ و مرزی همچون گمرک شهید رجایی، گمرک بوشهر، گمرک بازرگان و گمرک آستاراست که عمده کالا‌های صادراتی از این گمرکات به مقاصد خود صادر می‌شوند. اغلب کالا‌های صادراتی از این گمرکات نیز مربوط به استان خودشان نیست.

جعفری ادامه داد: در واقع ما تنها استانی هستیم که صادرات کاملا غیرنفتی داریم. در گمرکات استان خراسان رضوی به هیچ وجه مواد پتروشیمی و نفتی صادر نمی‌شود. به این معنا که اگر درصد مواد نفتی و پتروشیمی در گمرکات گفته شده را حذف کنیم، جایگاه گمرکات خراسان رضوی به رتبه دوم یا سوم صعود می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->