لیگ برتر فوتسال افغانستان | تیم شمس اف‌سی هرات سومین پیروزی خود را به دست آورد سردار رادان: در حال رایزنی برای توافق با برادران عراقی در خصوص اتباع خارجی هستیم خلاصه بازی تیم‌های پیروزی پنجشیر با یک گل از سد زیتون اف‌سی + فیلم خلاصه بازی تیم اتحاد هرات و برادران خواجه‌زاده در لیگ برتر فوتسال افغانستان شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران تا هفته آینده ابلاغ می‌شود سفارت ایران در کابل شرایط دریافت ویزای رایگان برای زائران افغانستانی اربعین را اعلام کرد سازمان ملل: کودکان افغانستانی قربانیان اصلی مین‌های عمل‌نکرده هستند خلاصه بازی تیم‌های جوانان میهن و ظاهر اسد در لیگ برتر فوتبال افغانستان + فیلم افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیط قطار شامل اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود! نگاهی به وضعیت کامیون‌های ایرانی حامل سوخت عراقی در مرز دوغارون توضیحات مقام طالبان درباره زمان توزیع شناسنامه الکترونیکی در تهران + مدارک موردنیاز آخرین اخبار از فصل سوم لیگ برتر فوتسال افغانستان + فیلم و عکس جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد
سرخط خبرها

عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان: طالبان به خواسته‌های شیعیان پاسخ مثبت نداده‌اند

  • کد خبر: ۲۱۴۰۵۱
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان: طالبان به خواسته‌های شیعیان پاسخ مثبت نداده‌اند
سید حسین عالمی بلخی، عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان می‌گوید که طالبان در نزدیک به سه سال گذشته به خواسته‌های شیعیان کشور پاسخ مثبت نداده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین عالمی بلخی که در مراسم جشن نیمه شعبان در کابل سخن می‌گفت اظهارداشت: مردم شیعه و جامعه شیعه، همیشه آمادگی هم‌گامی و همکاری با این حکومت یا امارت اسلامی (طالبان) را داشته، اما خواسته‌های هم داشته‌اند.

او اضافه کرد که با تأسف باید عرض کنم که طی مدت نزدیک به سه سال به خواسته‌های ما جواب مثبت داده نشد.

آقای بلخی می‌گوید که حضور شیعیان در قدرت سیاسی و تدریس فقه و عقاید شیعه در دانشگاه‌ها، جزئی از خواسته‌های شیعیان از طالبان بوده است.

او می‌گوید که ما برای متحد و یکپارچه بودن، «توقع و انتظار پذیرش و تحمل طرفینی» را داریم.

عالمی بلخی با اشاره به اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی مبنی بر این که غیر از مذهب حنفی، سایر مذاهب در افغانستان پیرو ندارد، گفت: شیعه در افغانستان جمعیت کمی نیست… نمی‌شود ده میلیون جمعیت را نادیده گرفت.

این عضو ارشد شورای علمای شیعه افغا‌نستان در بخشی از سخنان خود به حل‌و‌فصل دعوا‌ها در محاکم طالبان اشاره کرد و گفت: حالا چه مشکل دارد که شیعیان برای حل‌و‌فصل مشکلات و دعاوی خودشان بر اساس فقه شیعه یا جعفری عمل بکنند؟

به‌گفته‌ی او، اکنون نیز حوزه‌ها و حتا گاهی محاکم طالبان دعاوی مردم اهل تشیع افغانستان را برای حل‌و‌فصل به علمای شیعه راجع می‌کنند، اما چه مشکل دارد که این به‌صورت یک سیستم رسمی در داخل این نظام باشد؟

بلخی ادامه داد که آنان انتظار دارند که طالبان به خواسته‌های شیعیان پاسخ مثبت بدهند و روزی این مشکلات حل شود.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغا‌نستان، تدریس فقه جعفری را در دانشگاه‌های این کشور ممنوع کرده‌اند و محاکم این گروه دعاوی حقوقی شیعیان را نیز بر اساس دستورات فقه حنفی حل‌و‌فصل می‌کنند.

علاوه بر این، طالبان در سال جاری خورشیدی محدودیت‌های گسترده بر مراسم مذهبی دهه محرم وضع کردند و شیعیان را از برگزاری عزاداری در شماری از مساجد منع کردند.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->