درباره نمایش خانم و آقای پاواروتی | صحنه‌هایی از یک فروپاشی روزمره فیلم‌های سینمایی تلویزیون در روزهای (۱۴، ۱۵ و ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۴) رکوردشکنی سریال «وحشی» در فیلم‌نت علی شادمان با فیلم «تهران کنارت» در راه جشنواره کارلووی واری تابستان فصلی پر از فرصت | نگاهی به برنامه‌های کانون پرورش فکری مشهد در تابستان ۱۴۰۴ شهاب موسوی‌زاده هنرمند نقاش درگذشت برنامه استعدادیابی بین‌المللی «ستاره شو» در راه نمایش خانگی جایزه بهترین فیلم جشنواره رینبو لندن در دستان «ایار» ایرانی نگاهی به سریال وحشی به بهانه پایان فصل اول گزارشی از آمار فروش گیشه جهانی | «لیلو و استیچ» پیشتاز در گیشه سروش جمشیدی: تانک‌خور‌ها یک چیز دیگر برای من بود «افسانه سپهر» به سینماها می آید درباره محمدرضا حیاتی که خبر رحلت امام خمینی (ره) را به اطلاع مردم رساند درباره گونه «خاطره نویسی»، با نگاهی به کتاب تازه «روزنگار میرممتاز» | یادداشت های نماینده مشهد در مجلس شورای ملی برگزیدگان رویداد ملی کتاب‌خوانی «خط امین ۱» در مشهد معرفی شدند + فیلم همه چیز درباره سریال دستچین + خلاصه داستان، بازیگران و تیزر
سرخط خبرها

انتخاب و زایش

  • کد خبر: ۲۱۴۵۵۶
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
انتخاب و زایش
عکس حسین معمری،  عکسی کاملا مستند است، اما چکیده و عصاره ده‌ها بیانیه، یادداشت یا سخنان و تصاویر پرطمطراق تبلیغاتی است.

اورسن ولز، کارگردان و بازیگر مهم تاریخ سینما می‌گوید: دوربین بسیار فراتر از یک دستگاه ضبط است، بلکه وسیله‌ای است که از طریق آن پیام‌ها از دنیایی دیگر به ما می‌رسد. ولز این جمله را برای سینما گفته است، اما می‌توان به تأیید تاریخ و شهادت اتفاقاتی که در زندگی روزمره می‌گذرد این تعریف را به دوربین عکاسی و تأثیرش تسری داد.

عکس حسین معمری،  عکسی کاملا مستند است، اما چکیده و عصاره ده‌ها بیانیه، یادداشت یا سخنان و تصاویر پرطمطراق تبلیغاتی است و به همین لحاظ مصداق خوبی برای تعریفی است که ولز ارائه می‌دهد. عکس در روز انتخابات مرتبط با مجلس یازدهم در سال ۹۸ ثبت شده است. حضور صندوق سیار رأی گیری در فضاهایی، چون خانه سالمندان و بیمارستان‌ها اتفاقی معمول و جزئی از اصول انتخابات در همه دنیاست.

عکس معمری هم در بخش زایمان یک بیمارستان در شهر بجنورد ثبت شده است، اما عکس حاوی لحظه و شرایطی است که آن را از یک عکس معمول گزارشی فراتر می‌برد. عکس درگیر دو لحظه مهم حاوی ارزش‌های انسانی است. زایش و انتخاب! اما لحظه و زاویه‌ای را که عکاس برای شاتر زدن انتخاب کرده است آن را از وجه بصری فراتر برده و تبدیل کرده است به یک پیام. کودکی شاید کمتر از بیست وچهارساعت پیش پا به دنیا نهاده است.

از شمایل و پرتره مادر فقط دستی می‌بینیم که دراز شده است و می‌خواهد برگه رأی را درون صندوق بیندازد. آستین لباس و انتخاب زاویه دید عکاس باعث شده است صورت زن عامدانه و شاید به درخواست خودش در عکس نباشد. اما فرم ترکیب بندی عکس به گونه‌ای است که چشم با عبور از دست‌ها به پرتره خوابیده نوزاد می‌رسد.

در واقع جای نبودن صورت مادر را صورت کودک پر کرده است و همین مورد وجهی نمادین به دست رأی دهنده می‌دهد. ارتباط معنایی مالکیت دست مادر برای فرزند. در واقع دست معنایی از آینده کودک می‌شود. دستی که قرار است برای آینده کودک انتخاب کند می‌شود نماد تأثیرگذاری.

عکس: حسین معمری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->