ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان
سرخط خبرها

سازمان ملل متحد از افزایش ۳۸ درصدی رویداد‌های امنیتی در افغانستان خبرداد

  • کد خبر: ۲۱۵۸۱۶
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
سازمان ملل متحد از افزایش ۳۸ درصدی رویداد‌های امنیتی در افغانستان خبرداد
سازمان ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش درباره وضعیت افغانستان گفته است که شمار رویداد‌های امنیتی از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ در مقایسه با این مدت در سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، در این گزارش آمده است که ملل متحد در این مدت یک‌هزارو ۵۰۸ رویداد امنیتی را در کشور ثبت کرده است که در مقایسه با یک‌هزارو ۹۰ رویداد امنیتی در سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در این سه ماه، بخش‌های مرکزی افغانستان با ۲۶۳ رویداد، گواه بیش‌ترین رویداد‌های امنیتی بوده‌اند در حالی که در بخش‌های شمال شرقی ۲۴۷ رویداد امنیتی ثبت شده‌اند.

بربنیاد این گزارش، بیش‌تر این رویداد‌ها مربوط به درگیری با افرادی است که در کشت و تولید موادمخدر دست داشته‌اند.

در گزارش آمده است که شمار این رویداد‌ها از ۱۰۲ به ۲۶۳ رویداد افزایش یافته است.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که در این مدت، طالبان شش عضو حزب تحریر را بازداشت کرده‌اند.

براساس این گزارش، درگیری‌های مسلحانه هم‌چون سال گذشته، ادامه داشته‌اند و تنها یک رویداد کم‌تر از سال گذشته بوده است. در این سه ماه، ۶۰ رویداد درگیری‌های مسلحانه ثبت شده‌اند.

در این گزارش آمده است که مخالفان نظامی طالبان، هم‌چنان به حمله‌هایشان در برابر طالبان ادامه داده‌اند؛ اما چالشی در برابر اداره قلمرو آنان ایجاد نکرده‌اند.

در گزارش ملل متحد آمده است که جبهه آزادی از ۱۰ آبان تا ۲۰ بهمن، ۲۴ حمله انجام داده است و این بار حمله‌های آن بیش‌تر بر شهر‌ها متمرکز بوده‌اند.

بربنیاد این گزارش، جبهه مقاومت بیش‌تر در ولایت پروان فعال بوده است؛ در حالی که در این مدت، در پنجشیر هیچ حمله‌ای انجام نداده است.

در گزارش آمده است که داعش در این مدت مسئولیت سه حمله را بر عهده گرفته است؛ در حالی که در همین مدت در سال گذشته، این گروه مسئولیت ۸ حمله را بر عهده گرفت.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که حمله‌های داعش بیش‌تر متمرکز بر هدف قراردادن غیرنظامیان شیعه و افراد طالبان بوده است.

شمار مدرسه‌های ایجاد شده توسط طالبان در کشور به بیش از هفت‌هزار رسیده است.

دبیرکل ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش در باره وضعیت افغانستان گفته است که طالبان در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) سال جاری به همه ریاست‌های معارف در ولایت‌های افغانستان دستور داده‌اند تا در مضامین آموزشی برای سال آینده خورشیدی، تغییراتی را وارد کنند.

بربنیاد این دستورالعمل، مضمون‌هایی مانند آموزش مدنی، خوشنویسی، مهارت‌های زندگی و زبان‌های خارجی -غیر از عربی- کاهش داده شده و یا حذف شوند و در عوض، مضمون‌های اسلامی بیش‌تر شوند.

در این گزارش آمده است که طالبان بر اولویت‌دهی مضمون‌های اسلامی در برابر دیگر مضمون‌ها و نیز استخدام عالمان دین برای تدریس در مدرسه‌ها تاکید کرده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، طالبان به ایجاد مدرسه‌های دینی تازه ادامه داده‌اند که بیش‌تر دانش‌آموزان آن، پسران هستند.

در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل آمده است که در سه ماه گذشته، طالبان هفت مدرسه جدید به شمول یک مدرسه دینی برای دختران، ایجاد کرده‌اند که با این حال، شمار مجموعی مدرسه‌ها به ۶هزارو۸۳۶ مدرسه برای پسران و ۳۸۰ مدرسه برای دختران، رسیده است.

در این گزارش آمده است که از ۱۰ آبان تا ۱۵ بهمن (۱ نومبر ۲۰۲۳ تا ۴ فبروری ۲۰۲۴)، حداقل ۲هزارو۴۶۴ تن از مدرسه‌های طالبان فارغ شده‌اند و از این میان، برای نخستین بار، ۱۲۸ دختر نیز از این مدرسه‌ها فارغ شده‌اند.

براساس این گزارش، رهبر طالبان در جولای ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) دستور استخدام ۱۰۰هزار استاد مدرسه را تا آخر سال گذشته میلادی، صادر کرد؛ اما تا ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی)، طالبان تنها در قندهار ۹هزار استاد مدرسه را استخدام کردند و استخدام استادان در ولایت‌های دیگر، هم‌چنان ادامه دارد.

طالبان روی موارد اساسی حکومت‌داری باهم اختلاف دارند

دبیرکل ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش از وضعیت افغانستان گفته است که در دو سال‌ونیم گذشته، طالبان در موارد اساسی حکومت‌داری به شمول ممنوعیت موادمخدر، با اختلاف‌های درونی روبه‌رو بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که در بخش فراگیرساختن نهاد‌ها و فرایند‌های تصمیم‌گیری تاکنون هیچ پیشرفتی به دست نیامده است.

در این گزارش هم‌چنان آمده است که حقوق زنان در تمام عرصه‌های زندگی عمومی محدود شده است و یکی از این موارد مهم، بازداشت زنان از بهر آن‌چه طالبان مراعات‌نکردن «حجاب» می‌دانند، است.

منبع: آمو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->