رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

سال آینده از سمن خیّران در خراسان رضوی برای حمایت از نخبگان رونمایی می‌شود

  • کد خبر: ۲۱۶۴۲۴
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
سال آینده از سمن خیّران در خراسان رضوی برای حمایت از نخبگان رونمایی می‌شود
رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی گفت: راه‌اندازی سمن خیریه برای کمک به نخبگان در استان در مراحل نهایی است و در سال آینده نیز از آن رونمایی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به گفته رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی قرار است در این استان سمنی با حضور خیران تشکیل شود که حمایت‌های مالی آنها شامل حال نخبگان شود.

سیدعبدالکریم سجادی با اشاره به اینکه تشکیل این سمن در مراحل نهایی است و در سال آینده نیز از آن رونمایی خواهد شد، بیان کرد: برخی از استان‌ها در این زمینه از ما جلوتر هستند، اما ما امسال این کار را شروع کردیم.

سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا، با بیان اینکه بودجه را به‌طور مستقیم از بنیاد ملی نخبگان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: می‌توان گفت که بودجه مشخصی برای بنیاد استان در نظر گرفته نمی‌شود و میزان جذب بودجه به اجرای طرح‌های مختلف توسط این بنیاد بستگی دارد؛ البته بودجه‌های جاری نیز داریم. البته برخی از طرح‌ها به‌صورتی اجرا شده است که ۵۰‌درصد بودجه را صنایع پرداخت کرده‌اند.

او ادامه داد: اگر طرح‌هایمان بیشتر باشد، بودجه بیشتری نیز دریافت خواهیم کرد، اما مشکل ما زمانی است که در طرح‌های مشارکتی، برخی سازمان‌های حامی سهم خود را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند و بنیاد نخبگان ناچار است هزینه آنها را نیز بپردازد که این امر بنیاد را دچار مشکل می‌کند؛ ضمن اینکه اغلب طرح‌های بنیاد مشارکتی است، هرچند‌که طرح‌های مستقل نیز اجرا می‌کنیم.

کمبود بودجه، برنامه‌های بنیاد را مختل نکرده است

سجادی بیان کرد: برخی اوقات کمبود بودجه، برنامه‌های بنیاد را دچار تأخیر کرده یا به حالت تعلیق درآورده است، اما این کمبود به‌حدی نبوده است که برنامه‌های این بنیاد را دچار اختلال کند، زیرا به‌جز بودجه تخصیصی از طریق منابع دیگر نیز تأمین مالی انجام می‌دهیم. او در‌خصوص مهاجرت نخبگان با اشاره به اینکه تنها مهاجرت به خارج از کشور نیست و برخی اوقات این افراد به شهر یا استان دیگری می‌روند، گفت: علاوه بر شناسایی در حوزه جذب و ماندگاری نخبگان نیز مشکل داریم. باوجود‌این سعی می‌کنیم افراد دارای استعداد برتر را به شرکت‌های دانش‌بنیان یا دانشگاه‌های بزرگ خراسان‌رضوی معرفی کنیم تا در استان بمانند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی اضافه کرد: مهاجرت نخبگان تا‌حدی خوب است که آنها با امکانات علمی، پژوهشی و صنعتی کشور‌های پیشرفته آشنا شوند و دستاورد‌هایی داشته باشند، اما به این شرط که کشور توانایی جذب آنها را داشته باشد.

افزایش مهاجرت نخبگان در نبود امتیاز

سجادی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به نخبگان تأثیرگذار، بیان کرد: باید دستگاه‌های دولتی و غیردولتی قدر افراد دارای استعداد‌های برتر را بدانند و امتیازاتی برای آنها قائل شوند. بدون این موضوع، همواره روند رو به افزایش مهاجرت‌ها ادامه خواهد داشت.

او در پاسخ به این پرسش که حمایت از نخبگان در چه حوزه‌ای کم است، بیان کرد: در حوزه علوم‌انسانی جای کار بیشتری داریم، اما اکنون یا از این افراد استفاده نمی‌کنیم یا نیاز است که سرمایه‌گذاری بیشتری روی آنها انجام شود؛ در‌صورتی‌که اگر سازمان‌های تأثیرگذار و مدیریتی کشور از ایده‌های نخبگان به‌خصوص در حوزه‌های علوم‌انسانی استقبال بیشتری داشته باشند، سود بیشتری برای کشور دربرخواهد داشت.

بورسیه صنعتی در انتظار نخبگان

سجادی با اشاره به بورسیه صنعتی که امسال به‌صورت رسمی و ملی در‌خصوص آن فراخوان داده شده است، گفت: این طرح با حمایت وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری و صنایع انجام می‌شود و بنیاد نخبگان نیز به عنوان هماهنگ‌کننده حضور دارد. در‌واقع سعی می‌کنیم به این وسیله از علم و تخصص دانشجویان در صنایع استفاده کنیم؛ همچنین صنایع نیز با کار تخصصی که انجام می‌دهند، علم و تجربه دانشجویان را بالا می‌برند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی اضافه کرد: امسال به این دلیل که اولین سال اجرای این طرح بود، شرکت‌ها به‌موقع متوجه این موضوع نشدند و دانشگاه‌ها نیز به‌یک‌باره با این موضوع روبه‌رو شدند؛ بنابراین هنوز سازمان‌دهی خوبی بین دانشگاه و صنایع صورت نگرفته است، اما انتظار این است که سال آینده کار با سرعت بیشتری پیش برود. هدف این اقدام این بود که هم صنایع از نظر علمی به‌روز، هم دانشجویان با مشکلات صنعت آشنا شوند؛ سپس این مشکلات با دانش و تجربه دانشجویان در دانشگاه حل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->