استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود
سرخط خبرها

نشست مسئولان قضایی و اجرایی خراسان رضوی درباره مسائل حاشیه شهر مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۲۱۶۶۰۷
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
نشست مسئولان قضایی و اجرایی خراسان رضوی درباره مسائل حاشیه شهر مشهد برگزار شد
نشست مسئولان قضایی و اجرایی استان خراسان رضوی و منتخبان مردمی درباره ظرفیت‌ها و مسائل حاشیه شهر مشهد برگزار شد

به گزارش شهرآرانیوز، در آستانه برگزاری «اولین همایش علمی- کاربردی حاشیه شهر مشهد؛ شناسایی مسائل و راهکارها»، نشست مسئولان قضایی و اجرایی استان خراسان رضوی و منتخبان مردمی درباره ظرفیت‌ها و مسائل حاشیه شهر مشهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «سید امیر مرتضوی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: با وجود تلاش‌های قابل توجه صورت گرفته برای کاهش حاشیه نشینی، همچنان با جمعیت قابل توجه ساکنان در حاشیه شهر مشهد مواجه هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی در مورد حاشیه نشینی در شهر مشهد خاطرنشان کرد: ۷۰ دستگاه اجرایی و مجموعه در این زمینه ورود داشته اند تا مشکلات حاشیه نشینی مشهد را برطرف کنند.

مرتضوی با اشاره به برگزاری همایش علمی- کاربردی حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد مقالات علمی- کاربردی خوبی باشیم تا با تکیه بر آن و اجرایی شدن نظریات علمی، این تجارب را به کل کشور منتقل کنیم.

«سید رحمان میرزائیان» مدیرکل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد نیز با اشاره به تعیین ۸ محور کالبدی- زیرساختی، اجتماعی- فرهنگی، بهداشت و سلامت، محیط زیست، اقتصاد، حقوقی- قضایی، مدیریتی- نهادی و سیاسی- امنیتی برای بررسی مشکلات حاشیه نشینی شهر مشهد گفت: در قالب این موضوع تعاملاتی با دستگاه‌های مختلف اجرایی برگزار شد و تا کنون ۵۶۳ مساله به صورت کلی شناسایی شد.

وی افزود: وی با اشاره به ضرورت تبیین نظام مسائل حاشیه شهر که منجر به شکل گیری شبکه مسائل و در نهایت اطلس مسائل خواهد شد، خاطرنشان کرد: از جمع مسائل شناسایی شده تا کنون ۹۴ مساله کالبدی، ۲۹ مساله اقتصادی، ۲۰۸ مسئله فرهنگی اجتماعی، ۷۲ مساله عملکردی، ۵۴ مساله حقوقی قضایی، ۲۹ مساله زیست محیطی، ۳۵ مساله نهادی مدیریتی و ۴۲ مساله سیاسی امنیتی شناسایی شده است.

«مسعود فیروزی» مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز با اشاه به برگزاری ۲ همایش در مورد آسیب‌های اجتماعی کودکان و اعتیاد، به برخی مسائل اساسی در مورد حاشیه شهر مشهد اشاره کرد.

ضعف آگاهی و دانش و وجود باور‌های غلط درباره اعتیاد، کمبود خدمات درمانی متناسب با اعتیاد، لزوم توجه به مقوله پیشگیری قبل از درمان، لزوم حمایت تسهیلگران توسط دستگاه‌های ذیربط، توجه به تخصیص اعتبارات مناسب برای برطرف کردن نیازها، از جمله مواردی بود که مورد اشاره وی قرار گرفت.

«سید علی حسینی ملک‌آباد» شهردار منطقه ۳ مشهد نیز به موضوع عدم تناسب منابع حاشیه شهر با جمعیت و وسعتآن اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از مشکلات موجود به موضوع تامین زمین‌های مود نیاز برای زندگی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف اسناد زمین‌های حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در حاشیه شهر برای ساخت این مناطق وجود دارد که  اولین گام در بهره گیری از این فرصت ها، مسئله آموزش است.

«محمداسماعیل عندلیب» معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی و سرپرست دادسرای ناحیه ۴ مشهد نیز مواردی از جمله اعتیاد، خرید و فروش و توزیع مواد مخدر، افراد فاقد هویت، اراضی موقوفه رها شده اعم از موقوفات عام و خاص، مسائل بهداشتی، فقر و بیکاری و موضوع مهاجران را از مهمترین مسائل حاشیه شهر مشهد دانشت و خاطرنشان کرد: حضور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد و افزایش حاشیه نشینی باید مورد توجه تصمیم گیران قرار بگیرد.

حضور بیش از ۲۰۰ هزار تبعه غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد

«حسین شرافتی راد» مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی نیز با ارائه آماری از حضور اتباع و مهاجران در حاشیه شهر مشهد گفت: حدود ۴۰۰ هزار تبعه مجاز در حاشیه شهر مشهد سکونت دارند.

وی افزود: آمار دقیقی از میزان اتباع غیرمجاز وجود ندارد. اما بر اساس مستندات، حدود ۲۰۰ هزار تبعه غیرمجاز نیز در این مناطق سکونت دارند.

شرافتی راد با اشاره به برخی از اقدامات که از مردادماه و در قالب تشکیل قرارگاه اتباع غیرمجاز در کشور صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: پیرو این موضوع، اقداماتی برای شناسایی اتباع صورت گرفته است. اما هنوز اطلاعات دقیقی از این اتباع وجود ندارد.

وی با اشاره به این که استان خراسان رضوی در موضوع اتباع به عنوان معین ۱۱ استان دیگر کشور فعالیت می‌کند، افزود: با وجود آن که ۷۵ درصد مهاجران مجاز کشور افغانستان در مشهد و خصوصا حاشیه شهر مشهد ساکن هستند، اما کمک‌های بین المللی که می‌بایست در این موضوع اختصاص داده شود، کمتر از یک درصد مورد نیاز است.

عنوان «حاشیه شهر» تغییر کند

«جواد اصغری» معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز در این جلسه به ضرورت تغییر نام حاشیه شهر از این بافت شهری اشاره کرد و گفت: با وجود همه هزینه‌هایی که در این بافت شهری می‌شود، اما این هزینه‌ها دیده نمی‌شود.

وی کمبود خدمات، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و موضوع مهاجرت‌ها را از مهمترین مسائل این بافت شهری دانست و بر ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها برای رفع این مشکلات تاکید کرد.

«عباسی» نماینده آستان قدس رضوی نیز در این جلسه گفت: نگاه توسعه‌ای به سمت غرب و جنوب غرب مشهد، موجب بروز مشکلات و رهاشدگی شرق مشهد شده است.  

وی با اشاره به برخی از اقدامات آستان قدس رضوی در حاشیه شهر مشهد از جمله تخصیص زمین برای تاسیس بیمارستان، پارک ۷۳ هکتاری و معافیت ۸۰ درصدی حق تقدیمی، از اجرایی نشدن تفاهم نامه بازآفرینی محلات هدف حاشیه شهر مشهد با شهرداری گلایه کرد و افزود: آستان قدس رضوی همچنان آمادگی دارد در این موضوع همکاری خود را ادامه دهد.

«حسین بنایی‌منش» شهردار منطقه ۶ مشهد نیز مشکل حریم شهر، مالکیت‌ها و زمین‌ها و نیز موضوع تفکیک اراضی و ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهر را به عنوان مهمترین مسائل مورد توجه در حاشیه شهر مشهد عنوان کرد.

«مجید طهوریان عسکری» رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد نیز با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در مجموعه شورای اسلامی و شهرداری مشهد تاکید کرد: اعتبارات خوبی برای ارائه خدمات بهتر به ساکنان این مناطق در نظر گرفته شده که این اعتبارات در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت.

وی ابراز امیدواری کرد که با مجموعه اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت شهری و نیز در تعامل با سایر دستگاه‌های متولی، در آینده نزدیک شاهد حذف عنوان حاشیه از این مناطق کم برخوردار شهری بشیم.

«محمود عبدالله‌زاده» مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد نیز در سخنان خود، برخی از تصمیمات نادرست دستگاه‌های اجرایی را موجب به وجود آمدن حاشیه شهر مشهد دانست. تاکید کرد: کنشگری در حاشیه شهر مشهد باید از مجموعه دستگاه‌های اجرایی به خود مردم بازگردد.

وی افزود: علاوه بر لزوم آسیب شناسی و بررسی اولویت‌ها در زمینه مشکلات حاشیه شهر، همت مدیران اجرایی برای تسهیل در اجرای تصمیمات و اقدامات و نیز وضع قوانین و مقررات کارآمد برای کاهش حاشیه نشینی نیز باید مورد توجه قرار داشته باشد.

در این جلسه تعدادی از نمایندگان جمعیت‌های مردمی حوزه‌های تسهیگری و فعالان حاشیه شهر نیز نقطه نظات خود را در زمینه آسیب‌های حاشیه شهر و راهکار‌های رفع مشکلات، بیان کردند.

تصمیمات اتاق‌های محرمانه پاسخگوی نیاز‌ها نیست

اما بخش پایانی این جلسه، به سخنان حجت الاسلام والمسلمین «حمزه خلیلی» رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان برای رفع مشکلات خاطرنشان کرد: نگاه‌های مشترک و هم افزایی موجود در میان مسئولان دستگاه هایاجرایی در استان خراسان رضوی، در کمتر نقطه‌ای از کشور دیده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردم در حل مشکلات افزود: تامردم، مسئولان و کارگزاران را باور نکنند و خودشان هم وارد موضوع نشوند، مشکلات برطرف نخواهد شد.

وی با اشاره به این که مهربانی را به حاشیه شهر نبرده و خود را شرمنده مردم این بافت شهری ندانسته ایم، گفت: متاثفاته اگر اقدام و امتیازی هم برای این مردم در نظر گرفته ایم، با تحقیر و گرفتن کرامت و عزت آنها بوده و طبیعی است که با این روش، اقدام درستی صورت نخواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در مورد راهکار رفع مشکلات حاشیه شهر نیز گفت: باید در منطقه‌ای محدود و با فراوانی مشخص جمعیت، اقداماتی به صورت متمرکز صورت گیرد که البته صرفا بر مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز منحصر نباشد و همه مسائل زیرساختی در آن دیده شود. در این صورت، مردم با مشاهده خروجی کار، اعتماد می‌کنند و خودشان هم همراهی می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید ادبیات رفتار با مردم را تغییر دهیم و با حفظ عزت و کرامت مردم عمل کنیم تا کار به درستی انجام شود. تصمیمات محرمانه در اتاق‌های بسته، پاسخگوی نیاز‌های مردم نیست. مردم حاشیه شهر، ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارند که از همین ظرفیت می‌توان در رشد و بالندگی این بافت شهر استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با اشاره به تاثیر محیط در اعتلای فرهنگ مردم افزود: با تغییر محیط زندگی می‌توان رفتار مردم را نیز تغییر داد.

وی در پایان سخنان خود گفت: نباید در انجام کار ناامید شد. باید دنباله کار را گرفت تا به سرانجام برسد و این کار نیز به تشریک مساعی همه مسئولان ذیربط نیاز دارد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->