تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان ماجرای درگذشت متخصص طب اورژانس در مشهد چه بود؟ اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد افزایش مرگ‌ومیر ناشی از «هاری» در ایران کمبود برخی تجهیزات پزشکی در مشهد که حیات بیمار را به خطر می ‎اندازد ظفرقندی: موافق درمان رایگان سالمندان بالای ۶۵ سال نیستم رمزگشایی از صد‌ها پرونده سرقت در روزهای اخیر | دستگیری ۳۴۱ سارق، کلاهبردار و مالخر اهمیت سرمایه‌گذاری در تحقیقات و فناوری برای رشد علمی ایران| چرا جایگاه علمی‌مان را از دست دادیم؟ ثبت‌نام وام شهریه دانشجویان آغاز شد (یکم آذر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: زیرساخت افزایش ظرفیت پزشکی مهیا نشده است | توضیحات آقای وزیر برای جلوگیری از مهاجرت واکنش کمیسیون اجتماعی مجلس به ابطال بخش غیرقانونی آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اشراف اطلاعاتی، زیرساخت فرایند موفقیت‌های عملیات انتظامی و توسعه امنیت اجتماعی است زمین لرزه نسبتا شدید در برازجان استان بوشهر (یکم آذر ۱۴۰۳) تأثیر قابل‌توجه ارتباط با دوستان بر بهبود سلامت روان ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه (۵ آذر ۱۴۰۳) کاهش افسردگی با خوردن ماهی برخی دارو‌های دیابت می‌توانند آسم را مهار کنند افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

چرا شب عید؟

  • کد خبر: ۲۱۷۳۴۳
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
چرا شب عید؟
درباره بازارگردی‌های پایان سالی و ترافیک سنگینی که ایجاد می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز انگار یک قانون نانوشته، اما قابل اجراست که هفته آخر اسفند باید برای خرید عید به خیابان برویم. در حالی که‌ می‌توان بسیاری از مواردی را که لیست کرده ایم در طول سال خریداری کنیم و به شب عید نیندازیم درست مثل خرید پوشاک یا تعویض لوازم منزل. با این توصیف در حال حاضر در شرایطی هستیم که کمتر از یک هفته به تحویل سال نو مانده است.

 خیلی‌ها با فارغ شدن از خانه تکانی به قصد خرید وارد معابر شهر می‌شوند که به گفته کارشناس این شماره، سرهنگ علیرضا رحیمی بسیاری از این سفر‌ها بی هدف است و باعث ایجاد گره‌های سنگین ترافیکی در ساعاتی از شبانه روز می‌شود. مشروح گفتگو با رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان را در ادامه با هم می‌خوانیم.

مدیریت یکپارچه

برای تسهیل در رفت و آمد به ویژه در ایام خاصی، چون شب و روز‌های عید نهاد‌هایی از جمله مدیریت شهری و پلیس راهور باید دست در دست هم بدهند تا شاهد کاهش ترافیک و تصادف در سطح معابر باشیم. مدیریت شهری با فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله پارکینگ و پلیس راهور با نظارت دقیق می‌توانند وضعیت تردد‌ها را بهبود ببخشند.

البته از نهاد‌های آموزشی، چون مهدکودک ها، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در مسیر فرهنگ سازی نمی‌توان چشم پوشی کرد.

برنامه‌ریزی

هر شهروند با مدیریت زمان می‌تواند اوضاع ترافیکی شهر را در هفته پایانی سال بهبود ببخشد. کار سختی نیست چند دقیقه قبل از آنکه خانه را به مقصد بازار‌های تجاری ترک کنیم، فهرستی از موارد مورد نیاز را یادداشت کنیم، از نرم افزار‌های مسیریاب کمک بگیریم تا علاوه بر اطلاع از ترافیک برخی معابر کمتر دچار سردرگمی و در نهایت اخلال در انضباط ترافیکی شویم. از اولویت بندی در فهرست خرید غافل نشویم، زیرا باعث نظم دهی در امر ترافیک نیز می‌شود.

هوشمندسازی

حمل و نقل در کلان شهری، چون مشهد باید روز به روز به سمت هوشمندتر شدن پیش برود. روان سازی ترافیک مستلزم به روز شدن تجهیزات نظارتی است. البته از این نکته غافل نشویم که مدیریت درست نظارت هوشمند بار زیادی از ترافیک را کاهش می‌دهد. به عنوان نمونه زمان بندی درست و اصولی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت لحظه‌ای و بر حسب شرایط ترافیکی به روان شدن ترافیک کمک می‌کند.

توسعه ناوگان

باید به فکر حذف خودرو‌های تک سرنشین بود. چه موقعیتی بهتر از شب و روز‌های عید که مردم درگیر خرید‌های پایان سال هستند. اگر به تعداد ناوگان حمل و نقلی انبوه بر به ویژه اتوبوس و قطارشهری افزوده شود و کیفیت رفت و آمد بهبود یابد، رانندگان ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌ می‌شوند.

اگر در کنار توسعه، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی آسان باشد خیلی‌ها دیگر پشت فرمان شخصی خود نمی‌نشینند.

زیرساخت‌ها

هوای این روز‌ها دست کمی از بهار ندارد. بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند به صورت پیاده یا با دوچرخه مسیر‌های ایمن را قدم یا رکاب بزنند. جدا از فراهم کردن زیرساخت هایی، چون مسیر‌های پیاده روی در راسته‌های تجاری، تکمیل و بهسازی مسیر‌های دوچرخه و تجهیز ایستگاه‌ها به دوچرخه‌های اشتراکی یا اسکوتر‌های برقی پیشنهاد بدی نیست که به بهانه سلامت جسمی هم که شده برای خرید عید، خودرو شخصی مان را فراموش کنیم. به خاطر بسپاریم با انتخاب این روش علاوه بر کاهش ترافیک به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی هم کمک شایانی کرده ایم.

خرید محلی

حتما که نباید چند روز آخر سال به بهانه خرید هر روز به سطح معابر پرترافیک برویم. می‌توان خرید‌هایی را به بعد از عید نوروز موکول کرد و از بخشی از آن‌ها فاکتور گرفت. وسط هفته بهترین گزینه برای خرید‌های ضروری است. لازم نیست به مرکز شهر یا به دل معابر پرترافیک مثل اماکن یا راسته‌های تجاری برویم.

 گاهی سر زدن به بازار‌های محلی گزینه‌های خوبی را پیش رویمان می‌گذارد. به خاطر بسپاریم که گنجایش خیابان‌ها و معابر عمومی محدود هستند و تحمل بار اضافه را ندارند. راستی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ که تنوع محصولات دارند گزینه خوبی برای خرید‌های کلی هستند. در این مکان‌ها می‌توانیم تمامی خریدهایمان را یکجا انجام دهیم که عملا در زمان و هزینه هایمان صرفه جویی کرده ایم.

بازارگردی

خیلی‌ها بی هدف و با انگیزه تفریح در شب و روز‌های شلوغ آخر سال به سطح معابر می‌آیند و بیشتر از اینکه به فکر ترافیک و اعصاب دیگر کاربران ترافیکی باشند به فکر پر کردن اوقات فراغت خود هستند. اغلب این افراد با جیب خالی سری به مراکز بزرگ تجاری می‌زنند و صرفا برای تماشای مغازه‌ها انضباط شهر را دچار مشکل می‌کنند. بسیاری از این دسته شهروندان که در شرایط عادی اهل دور دور در خیابان‌ها هستند، شلوغی شهر و هیاهوی شهر برای آماده شدن سال نو را نوعی سرگرمی جذاب می‌دانند.

قانون و مقررات

خیلی وقت‌ها به شوق خرید لباس یا خوراکی نوروزی حاضر می‌شویم قوانین و مقررات را زیر پا بگذاریم. به عنوان نمونه در ساعت‌هایی که ترافیک به اوج خود می‌رسد برایمان مهم نیست در محلی ایمن توقف کنیم. بیشتر مواقع با این توجیه که کمتر از پنج دقیقه کارمان طول می‌کشد دوساعت خودرومان را در محل‌های غیرمجاز رها می‌کنیم و با رفتار‌های اشتباه ترافیکی باعث راه بندان و تصادف می‌شویم. هر کاربر ترافیکی باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشد که عبارت است از:

  • پرهیز از تخلفات ساکن شامل انواع پارک‌های اشتباه از جمله توقف در زیر تابلو پارک ممنوع، توقف در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی، پارک دوبل، پارک مورب، پارک توی پیاده رو، توقف روی پل و...
  • رانندگی بین خطوط
  • رعایت سرعت مجاز و مطمئنه
  • سبقت نگرفتن غیر مجاز
  • توجه به جلو و جوانب
  • سرگرم نبودن در گوشی تلفن همراه
  • حرکت نکردن موتورسیکلت‌ها در پیاده رو‌ها
  • وارد نشدن به محل‌های ممنوع
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->